• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
در جلسه کارگروه شورای گفتگوی استان مطرح شد؛

بررسی مراتب اعتراض واحدهای تولیدی به اخذ عوارض آزادراه تبریز- سهند

  • کد خبر : 60180
  • 08 اردیبهشت 1401 - 19:00
بررسی مراتب اعتراض واحدهای تولیدی به اخذ عوارض آزادراه تبریز- سهند
یاز اکو - اعتراض واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی شهید سردار سلیمانی به اخذ عوارض آزادراه تبریز-سهند در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مورد بررسی قرار گرفت.

به‌ گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به منظور بررسی مراتب اعتراض واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی شهید سردار سلیمانی به اخذ عوارض آزادراه تبریز-سهند در اتاق تبریز برگزار شد.

رئیس هیات امنای شهرک صنعتی شهید سردار سلیمانی در این جلسه با بیان این که در این شهرک که نزدیک ترین شهرک صنعتی به شهر تبریز است، ۸۰۰ واحد صنعتی وجود دارد، گفت: در این شهرک صنعتی حدود دو هزار و ۶۰۰ تا سه هزار نفر نیروی کار و کارفرما فعالیت می کنند.

علی هنروری افزود: این شهرک در سه کیلومتری اتوبان تبریز – سهند قرار دارد ولی فعالان مستقر در این شهرک ناچار به پرداخت عوارض کل آزاد راه هستند متاسفانه این موضوع به نیروهای کارگر و فنی شاغل در این شهرک نیز تسری پیدا کرده است و باعث فشار مضاعف به کارگران فعال این شهرک شده است که متعاقبا در بحث اشتغال و تولید تاثیرگذار خواهد شد.

وی با بیان این که هدف ما حل مشکل کارگران و در کنار آن جلوگیری از متضرر شدن شرکت های سرمایه گذار است، اظهار کرد: بار روانی این موضوع زیاد خواهد بود با این وضع جرثقیل، تریلی، حمل و نقل و مشتری از حضور در شهرک امتناع خواهند کرد.

عوارضی باید در ورودی شهرک سهند قرار داده شود

مدیرعامل شرکت صنعتی و تولیدی کولیس نیز گفت: بر خلاف این که آزادراه به بهره برداری رسیده است ولی هنوز تکمیل نشده است به طوری که ورودی شهرک نیز هنوز مشخص نشده و برای ورود به شهرک باید از میدان اندیشه عبور کرده و به مقصد برسیم.

محمود دریانی افزود: به اعتقاد ما اتوبان سهند به شهرک سهند مربوط است و عوارضی باید در ورودی شهرک سهند قرار داده شود.

سرمایه‌گذار ۶۰ درصد سهام آزادراه تبریز – سهند را بر عهده دارد

معاون راهداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به این که آزادراه تبریز – سهند زیر نظر وزارت راه و شهرسازی است، گفت: این آزادراه از چندین سال قبل به وسیله دولت از طریق راه و شهرسازی در دست احداث بود که با کمبود اعتبارات مواجه شد، بخشی را در اختیار شهرک سهند قرار دادند ولی به دلیل عدم اتمام پروژه، در نهایت به فکر ادامه کار توسط بخش خصوصی شدند که تصمیم صحیحی بود.

غلامرضا رسول زاده افزود: ۶۰ درصد سهام این طرح به عهده سرمایه گذار و ۴۰ درصد آن به دولت محول شد بنابراین شرکتی که در این طرح سرمایه گذاری کرد در واقع راه نجات این موضوع بود.
وی تاکید کرد: سرمایه گذار در این زمینه سرمایه زیادی به این طرح اختصاص داده و حتی متضرر شده است.

معاون راهداری آذربایجان شرقی ادامه داد: این شرکت سرمایه گذار از لحاظ قوانین راه و شهرسازی به دلیل سرمایه گذاری ۶۰ درصدی، باید از طریق عوارض در مدت زمان مشخص شده کسب درآمد کند.

رسول زاده گفت: آزادراه ها قوانین خاص خود را دارند و از هر جائی امکان ورود و خروج وجود ندارد به جز مجمتع های خدماتی-رفاهی در بقیه جاها این امکان وجود ندارد.

وی افزود: تمام مبالغ قابل اخذ عوارض کشور نیز در شورای اقتصاد کشور مصوب و ابلاغ می شود، سرمایه گذار این مبلغ را به صورت خودسرانه اخذ نمی کند.
 
وظیفه شورای گفتگوی استان بررسی مشکلات کسب و کارها است

مسئول دبیرخانه شورای گفتگو نیز با تاکید بر این که وظایف شورای گفتگوی استان بررسی مشکلات کسب و کار و سرمایه گذاران استان است، گفت: در این زمینه حق و حقوق کارگران باید مد نظر قرار گیرد ظاهرا مشکل از آنجا شروع می شود که مسیر دومی برای تردد وجود ندارد. چنانچه مسیر دیگری نیز وجود داشت چنین مشکلات و بار روانی نیز ایجاد نمی شد.

نسرین درخشانی افزود: به هر حال در راستای توسعه زیرساختی، شرکتی از بخش خصوصی اقدام به سرمایه گذاری کرده است که باید هزینه و سود لازم را به دست آورد از طرفی واحدهای تولیدی و کارگران نیز نباید از این موضوع متضرر شوند.

وی ادامه داد: با توجه به این که احداث شهرک و ایجاد زیرساخت ها جزو وظایف شرکت شهرک های صنعتی و ارگان های ذیربط است بنابراین پیشنهادی ارائه شود که به ضرر سرمایه گذار و اعضای مستقر در شهرک نشود.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگو افزود: در این زمینه می توان پرداخت عوارض از مقدار مسیر مورد استفاده و یا استفاده از خودروهای عمومی را پیشنهاد داد.

با پرداخت عوارضی آزادراه می خواهند مردم را به سمت حمل و نقل عمومی سوق دهند

رئیس اداره هماهنگی امور حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی نیز گفت: در مورد عوارض آزادراه مکاتبات زیادی انجام شده است. در نهایت در پاسخ به نامه آقای استاندار به آقای وزیر، بیان شده که ماه رمضان مشمول معافیت کامل است که اعمال می شود.

سیدمرتضی محمد مصری افزود: طبق برنامه تا پایان امسال، این عوارض تخفیف ۵۰ درصدی را شامل می شود. در حال حاضر اعتبارات دولت محدود است و سیاست دولت این است که در کل پروژه ها از مشارکت بخش خصوصی بهره ببرد.

وی ادامه  داد: از طرفی با پرداخت عوارضی این آزادراه می خواهند به نوعی مردم را به سمت حمل و نقل عمومی سوق دهند بنابراین این فیلترها باعث می شود از خودرو محور بودن دور شوند.

نارضایتی بهره‌بردار از درآمد ناچیز

رئیس گروه ترافیک دفتر فنی استانداری نیز گفت: در جلسه ای که در ۱۵ اسفند سال گذشته با حضور آقای رحمتی داشتیم، بهره بردار نامه ای با موضوع توافق با وزارتخانه در مورد اخذ عوارض ارائه داد که با توجه به مقدار مسافتی که خودروها از مسیر آزادراه استفاده می کنند، عوارض خود را پرداخت کنند.

محمدعلی شکوهی افزود: تخفیفی نیز برای حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی و وَن، در حدود ۷۰ درصد پیشنهاد و توافق شده بود. حدود یک ماه بعد از شروع اخذ عوارض و ثبت پلاک ها، بهره بردار از درآمد خود ناراضی بوده و اظهار کرد درآمدش مبلغ بسیار ناچیزی بوده است.

مشاور دبیرخانه شورای گفتگو نیز گفت: الفبای ابتدائی توسعه، زیرساخت ها است ولی متاسفانه در زمان احداث شهرک ها آنطور که باید به زیرساخت هایی مانند تامین آب، برق و راه دسترسی پرداخته نشده است.

مصطفی بهنیا افزود: با وجود این مشکلات نباید انتظار توسعه داشته باشیم. باید در نظر بگیریم که منابع دولت محدود است از طرفی با مشکلات پیش آمده هیچ سرمایه گذاری در بحث مشارکت عمومی – خصوصی شرکت نخواهند کرد.

وی ادامه داد: این طرح برای تامین شهر جدید سهند است که سرریز جمعیت تبریز در آنجا ساکن هستند، صاحبان مسکن مهر در این شهرک ساکن هستند که مبلغ سه هزار تومان نیز برای آنها مهم است.

مشاور دبیرخانه شورای گفتگو همچنین افزود: کارگران شهرک های صنعتی در این مسیر رفت و آمد خواهند داشت. از طرفی این مبالغ دریافتی عوارض با در نظر گرفتن تورم نمی تواند حتی اصل سود مدنظر سرمایه گذار را تامین کند، تمامی این موارد آثار اجتماعی این طرح ها است.

کارگران حق دارند در زمینه پرداخت عوارضی برای حضور در محل کار شاکی باشند

رئیس اداره حمل و نقل و ترافیک و مجری آزادراه تبریز – سهند شرکت عمران سهند نیز گفت: عنوان پروژه، آزادراه تبریز – اندیشه – سهند است. کارفرمای این پروژه شرکت عمران شهرهای جدید و نمایندگی آن، شرکت عمران شهر جدید سهند است.

داود یاری با بیان این که طبق قرارداد مشارکت، ۴۰ درصد این سرمایه گذاری توسط شرکت عمران شهرهای جدید انجام شده است، افزود: این مقدار از سرمایه گذاری، دولتی است و از این بابت عوارضی اخذ نمی شود.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد این سرمایه گذاری توسط سرمایه گذار انجام می شود. قرارداد مشارکت طبق قانون احداث پروژه های بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بخش خصوصی منعقد شده و براساس مصوبه هیات دولت است.

رئیس اداره حمل و نقل و ترافیک و مجری آزادراه تبریز – سهند شرکت عمران سهند گفت: در زمینه شهرک شهید سلیمانی، کارگران این شهرک حق دارند از بابت پرداخت عوارضی برای حضور در محل کار شاکی باشند در این خصوص باید شرکت شهرک های صنعتی تدبیری بیندیشد.

عضو هیات مدیره شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی نیز گفت: فلسفه ایجاد شهرک به این صورت است که مطالعات اولیه صورت می گیرد سپس از طریق وزارتخانه با امضای وزیر در هیات دولت مصوب می شود.

محمدتقی هنربر با بیان این که هر شهرک صنعتی ایجاد شده براساس مصوبه هیات دولت صورت گرفته است، افزود: در زمان طرح در هیات دولت، تمام وزارتخانه ها ملزم به همکاری در ایجاد این شهرک می باشند. ماموریت شهرک های صنعتی، برای داخل مجموعه شهرک های صنعتی است.

وی اظهار کرد: به عنوان یک شرکت دولتی اجازه هزینه کردن ریالی برای خارج از شهرک ندارد بنابراین سایر وزارتخانه ها ملزم هستند بحث خدمات خارج از شهرک ها را ارائه دهند.

در پایان جلسه مقرر شد موضوع در صحن اصلی شورا طرح و پیشنهادات ارائه شده تا مشکل مطروحه مرتفع شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=60180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});