• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

روند بازارهای مالی در هفته اول اردیبهشت

  • کد خبر : 60433
  • 10 اردیبهشت 1401 - 13:45
روند بازارهای مالی در هفته اول اردیبهشت
یاز اکو - قیمت دلار در هفته جاری، ۰/۹۱ درصد رشد داشت که بیشترین افزایش در میان بازارهای مالی این هفته محسوب می‌شود. همچنین سکه امامی، هفته گذشته با توجه به افت‌های شدید بهای طلای جهانی و همچنین تغییرات محدود نرخ دلار آزاد، نوسانات اندکی را شاهد بود.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ نشانه‌هایی از بازگشت اعتماد به بازار

بازار سهام پس از تثبیت جایگاه خود در بالای سطح ۱/۵ میلیون واحد معاملات هفته اخیر را در یک دامنه محدود نوسان کرد و افت‌وخیزهایی را در طول هفته تجربه کرد. با این وجود نماگر اصلی تالار شیشه‌ای توانست ۰/۶ درصد بازدهی به همراه داشته باشد. هرچند سرعت رشد بورس در هفته گذشته اندکی کاهش یافت و شاخص کل از ابتدای هفته تا پایان روز چهارشنبه در بازه محدودی درجا زد، اما طی این روزها از یک طرف شاخص کل هم‌وزن قدرت گرفت و عملکرد ۲/۶ درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) روند افزایشی داشته است که می‌تواند نشانه‌هایی از بازگشت اعتماد به این بازار باشد.

قیمت دلار/ بیشترین افزایش در میان بازارهای مالی

قیمت دلار در هفته جاری، ۰/۹۱ درصد رشد داشت که بیشترین افزایش در میان بازارهای مالی این هفته محسوب می‌شود.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۸ اردیبهشت، نرخ فروش دلار را ۲۵ هزار و ۵۰۹ تومان اعلام کرد. این در حالی است که این رقم روز چهارشنبه ۳۱ فروردین، ۲۵۲۷۹ تومان ثبت شد.

دلار در بازار آزاد، هفته گذشته را در کانال ۲۷ هزار تومان آغاز کرد، اما در میانه‌های هفته به کانال ۲۸ هزار تومان رفت. دلار روز پنج‌شنبه نیز در همین سطح نوسان داشت.

قیمت طلا/ نوسان در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰

قیمت طلا در روز پنجشنبه، یک میلیون و ۲۹۳ هزار و ۶۸۳ تومان اعلام شد. در حالی که بازار در روز پایانی فروردین، به قیمت یک میلیون و ۳۰۴ هزار و ۷۱ تومان رسید.

بازار طلا در هفته گذشته بین کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نوسان داشت، اما هفته را در کانال پایین‌تر به پایان رساند.

بازار سکه/ نوسانات اندک سکه

سکه امامی هفته گذشته با توجه به افت‌های شدید بهای طلای جهانی و همچنین تغییرات محدود نرخ دلار آزاد، نوسانات اندکی را شاهد بود. به‌طوری‌که این فلز گرانبهای داخلی روزهای هفته را در بالای سطح مهم ۱۳ میلیون تومان پشت‌سر گذاشت. اما این سکوک تنها در روز دوشنبه به دلیل افت همزمان قیمت طلا در بازار جهانی و دلار به زیر سطح ۱۳ میلیون تومان نزول کرد. با این حال تغییرات بهای سکه امامی در بازه محدودی سپری شد. بر این اساس این فلز هفته گذشته را با عملکرد منفی ۰/۱۴ درصد پشت سر گذاشت. برخی کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به افزایش تمایلات صعودی طلای جهانی انتظار می‌رود که حباب بیش از ۶۰۰ هزار تومانی سکه بر مسیر کاهش قرار گیرد و تقاضای خرید و فروش برای سکه مجددا رونق بگیرد.

بازار طلای جهانی/ تابلوی قرمز طلای جهانی

قیمت طلای جهانی روز جمعه بر مدار صعود قرار گرفت. این رشد قیمت در حالی اتفاق افتاد که انتشار برخی آمارهای اقتصادی از تولیدات داخلی آمریکا، معامله‌گران متعددی را به سمت سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های امن همچون طلا سوق داد. بر این اساس فلز گرانبها توانست روز گذشته به بالای سطح ۱۹۰۰ دلار رشد کند و در قیمت ۱۹۰۸ دلار در هر اونس معامله شود. به این ترتیب طلای جهانی با وجود مقاومت نسبتا بالا، هفته را با عملکردی مثبت به پایان رساند. با این حال، طلا برای بزرگ‌ترین کاهش قیمت ماهانه خود از سپتامبر ۲۰۲۱ آماده می‌شود؛ زیرا شاخص دلار و بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات متحده هر دو از ماه آوریل تاکنون تقویت شده‌اند و انتظار می‌رود با توجه به برنامه‌های فدرال رزرو، این روند نزولی طلا کماکان بیش از پیش ادامه داشته باشد.

بازار اوراق مسکن/ برنامه‌های بهبود بازار مسکن

تسه ۹۹۱۲ طی معاملات هفته گذشته خود با کاهش تدریجی قیمت همراه بود. به‌طوری‌که این اوراق تسهیلات بانک مسکن از سطح ۱۰۲ هزار و ۲۱۹ تومان به قیمت پایانی ۹۳ هزار و ۷۱۰ تومان تنزل یافت. بر این اساس تسه یاد شده عملکرد منفی ۴/۳۵ درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. فعالان بازار مسکن معتقدند پایه بسیاری از مشکلات و تخلفات بازار مسکن، وجود ایرادات متعدد در قانون نظام صنفی است و بر این اساس باید اصلاحاتی در این زمینه انجام شود تا بازار مسکن رنگ‌وبوی تعادل در روند قیمتی را شاهد باشد. همچنین برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش میزان این تسهیلات در سال جدید خود می‌تواند نقش بسیار موثری در آرام‌تر کردن بازار رو به افزایش اجاره داشته باشد.

بازار نفت/ افزایش قیمت در بازار طلای سیاه

هر دو شاخص نفتی روز جمعه در پی باقی‌ماندن نگرانی‌ها از اختلال در عرضه نفت به دلیل تحریم‌های غرب علیه صادرات نفت خام و محصولات روسیه تقویت شدند و به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رشد کردند. اما قرنطینه‌های مداوم ناشی از گسترش ویروس کرونا باعث کاهش تقاضای سوخت در چین قبل از تعطیلات شد. همین موضوع باعث شد تا رشد قیمت نفت کند شود. بر این اساس نفت خام برنت روز گذشته به قیمت ۱۰۹ دلار و ۵۰ سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز به قیمت ۱۰۶ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه معامله شد. همچنین به نظر می‌رسد هر دو قرارداد برنت و WTI قرار است هفته و ماه را با بازدهی مثبت به پایان برسانند تا برای پنجمین ماه متوالی شاهد افزایش قیمت در بازار طلای سیاه باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=60433

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});