• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه نیستند/ مجلس مشکل را برطرف می‌کند؟

  • کد خبر : 74777
  • 24 مرداد 1401 - 10:15
۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه نیستند/ مجلس مشکل را برطرف می‌کند؟
یاز اکو - اینکه چطور در بازار پرخطری مثل مشاغل ساختمانی، این تعداد کارگر ساختمانی تحت پوشش هیچ بیمه اجتماعیِ اجباری قرار ندارند، پرسشی است که هر شخص مسئول و مطلعی به فراخور موقعیتش به آن پاسخ می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، در خطرناک‌ترین بازارِ کار کشور، نیمی از افراد شاغل بیمه نیستند. صحبت از جمعیت یک میلیون و پانصد هزار نفری کارگران ساختمانی است که در گزارش‌های وزارت کار جایشان در صدر تلفات جانی حوادث کار است اما سازمان تامین اجتماعی می‌گوید حدود هفتصد هزار نفر از آنها مدتهاست که منتظرند در لیست بیمه‌شدگان این سازمان قرار بگیرند.

اینکه چطور در بازار پرخطری مثل مشاغل ساختمانی، این تعداد بالا از کارگران تحت پوشش هیچ بیمه اجتماعیِ اجباری قرار ندارند، پرسشی است که هر شخص مسئول و مطلعی به فراخور موقعیتش به آن پاسخ می‌دهد.

مثلا میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دلیل این اتفاق را اختلاف نظر بر سر اجرای ماده‌ پنجم قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی می‌داند و وعده می‌دهد به محض اصلاح این قانون سازمان تامین اجتماعی آنقدر منابع مالی خواهد داشت که بتواند کل کارگران ساختمانی را تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دهد.

ماده مورد اشاره صدور پروانه ساختمانی به اخذ حق بیمه منوط شده است: درمواردی که انجام کارهای ساختمانی مستلزم أخذ پروانه می‌باشد، مراجع ذی‌ربط مکلفند صدور پروانه را منوط به ارائه رسید پرداخت حق بیمه برای هر مترمربع سطح زیر بنا معادل چهاردرصد (۴%) حداقل دستمزد ماهانه سال درخواست پروانه به حسابی که سازمان تأمین اجتماعی اعلام خواهد کرد، نمایند.

استدلال مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در توضیح اینکه چطور یک ماده قانونی باعث شده است تا صفی ۷۰۰ هزار نفری کارگران ساختمانی متقاضی بیمه ساختمانی تشکیل بشود، می‌‎گوید: مشکل تأمین منابع این موضوع است، آن محاسباتی در ماده پنج اتفاق برای حمایت از کارگران ساختمانی تدوین شده است اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد صندوق مورد نظر پانزده هزار میلیارد تومان کسری بودجه صندوق دارد؛ یعنی آن کارفرمایی که باید حق بیمه را براساس ماده پنج به بیمه ها برای پوشش کارگران ساختمانی بدهد این را تقریبا پرداخت نکرده است.

اگر مشکل افزایش کارگران ساختمانی بیمه نشده همین اشکال قانونی باشد، انتظار می‌رود که طبق صحبت‌های علی باباکارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، ماده پنج قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی تا پیش از آغاز ماه شهریور مورد بازبینی قرار بگیرد.

نظر کارگران ساختمانی چیست؟

در مقابل این اظهارات اما کارگران ساختمانی تحلیل متفاوت از وضعیت به وجود آمده دارند. به عنوان مثال اکبر شوکت رئیس انجمن صنفی کارگری ساختمانی سراسر کشور، عقیده دارد در کنار مشکل قانونی، سازمان تامین اجتماعی هم از اینکه در شرایط کنونی تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده به کمترین تعداد ممکن برسد، استقبال می‌کند.

وی در توضیح مقصود خود می‌گوید: هفتصد هزار کارگری که امروز در صف بیمه شدن قرار دارند، تنها طی دو سال به وجود آمدند: در اصل از جمعیت یک میلیون و پانصدهزار نفری کارگران ساختمانی واجد بیمه، حدود یک میلیون نفر بیمه بودند اما از آخرین سال دولت گذشته به تدریج این عدد افزایش یافت.

به باور شوکت ایراد ماده پنجم از قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به جاست اما در چند سال گذشته این ایراد در کنار سکوت نمایندگان مجلس به بهانه‌ای تبدیل شده است تا سازمان تامین اجتماعی از آن برای قطع بیمه کارگران ساختمانی استفاده کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=74777

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});