• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5

قیمت نان تغییری نکرده است/ مبلغ پرداختی یارانه به مردم هزینه های تحمیلی را جبران می کند

  • کد خبر : 60891
  • 14 اردیبهشت 1401 - 16:30
قیمت نان تغییری نکرده است/ مبلغ پرداختی یارانه به مردم هزینه های تحمیلی را جبران می کند
یاز اکو - وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد؛ قیمت نان در نانوایی های کشور تغییری نکرده و فقط قیمت گندم صنف و صنعت با نرخ آزاد ۱۲ هزار تومان در هر کیلو گرم محاسبه می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی نژاد امشب در گفت و گوی زنده خبر ۲۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به قاچاق فزاینده گندم به کشورهای همسایه به دلیل افزایش قیمت جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و پرداخت یارانه به این محصول در داخل، گفت؛ جلوگیری از حجم زیاد قاچاق گندم کشور به صورت فیزیکی امکان ندارد، از این رو با توجه الزامات قانون بودجه ۱۴۰۱ در راستای صیانت از سفره مردم، تصمیم بر این است که ارز ترجیحی حذف و یارانه ها به طور مستقیم به مردم پرداخت شود و پرداخت این یارانه ها، افزایش قیمت کالاهای اساسی که به مردم تحمیل می شود را جبران خواهد کرد.

وی افزود؛ مبلغی که در قالب یارانه مستقیم به مردم پرداخت می شود بیش از هزینه ای است که با حذف ارز ترجیحی به آنان تحمیل می شود و در رفع فقر مطلق حائز اهمیت خواهد بود.

ساداتی نژاد با بیان این که این تصمیم برای حفظ امنیت غذایی و جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی و رانت و فساد اتخاذ شده است، اظهار داشت؛ وقتی قیمت یک کیسه آرد ۵۰ کیلو گرمی در کشور با توجه به یارانه ای که به گندم پرداخت می شود ۳۸ هزار تومان و قیمت همین کیسه آرد در آن طرف مرز ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان است، به طور طبیعی این امر موجب حجم زیادی از قاچاق گندم می شود.

مردم با دولت همکاری کنند

وی تغییر نظام توزیع یارانه ها را اجتناب ناپذیر خواند و تصریح کرد؛ با توجه به شرایط جهانی در اجرای این تصمیم از سوی دولت تسریع صورت گرفته و هر چند تصمیم سختی است، اما برای حفظ امنیت غذایی و جلوگیری از قاچاق اقلام اساسی به کشورهای همسایه ضروری است.

وزیر جهاد کشاورزی در همین حال به چالش خشکسالی اشاره کرد و گفت؛ خشکسالی در منطقه موجب کاهش تولید گندم شده و یکی از کشورهای همسایه هم اکنون با کسری ۳ میلیون تنی این محصول مواجه است و برنامه اش این است که این کمبود را از کشور ما تامین کند.

وی افزود؛ به علت خشکسالی در سال زراعی گذشته کل خرید تضمینی گندم ۴.۵ میلیون تن بود درحالی که در برخی از سال های گذشته این رقم ۸ میلیون تومان بود.

ساداتی نژاد، حذف یارانه ها از کالاهای اساسی را تصمیمی سخت برای دولت دانست و در همین حال از مردم خواست با دولت در اجرای تصمیم همکاری کنند.

هیچ کمبود در تامین کالاهای اساسی نداریم

وی با تاکید بر این که در حال حاضر هیچ کمبودی در تامین کالای اساسی اعم از غلات، روغن، ماکارونی و نهاده های دامی در کشور وجود ندارد، اذعان داشت؛ پایداری سفره مردم و تامین کالاهای اساسی در اولویت همه دولت های جهان و از جمله دولت ایران در شرایط کنونی بحران غذا است.

ادامه بحران غلات در جهان

وزیر جهاد کشاورزی گفت؛ به علت جنگ میان روسیه و اوکراین، انتقال گندم و نهاده های دامی از آن منطقه صورت نمی گیرد و با توجه به این که اکنون کشت این محصولات در اوکراین صورت نمی گیرد، در سال آینده نیز بحران غلات ادامه خواهد یافت و از این رو برای تامین این اقلام باید تدبیر ویژه از سوی دولت صورت گیرد.

وی ادامه داد؛ حجم زیادی از غذا شامل ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غله مورد نیاز جهان در این منطقه تولید می شود و جنگ روسیه و اکراین موجب شده کشورهای جهان دچار بحران امنیت غذایی و در نتیجه جیره بندی در برخی اقلام همچون روغن، سیب زمینی منجمد، نان و تخم مرغ شوند.

ساداتی نژاد گفت؛ جنگ میان این دو کشور ۳۴ تا ۶۰ درصد قیمت غذا در حوزه کالاهای اساسی را در جهان افزایش داده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=60891

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});