• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

نقش پساب ها در روند احیا دریاچه ها و تالاب‌های کشور

  • کد خبر : 61726
  • 20 اردیبهشت 1401 - 15:00
نقش پساب ها در روند احیا دریاچه ها و تالاب‌های کشور
یاز اکو - یکی از برنامه های مهم در زمینـه اسـتفاده مجـدد از پساب ها ، امکان باز چرخانی و استفاده مجدد در صنعت و احیای دریاچه ها و تالاب‌ها از آن می باشد که این امر می تواند به صـورت برنامـه ریـزی شده بـرای استفاده در بخش های مختلف مفید باشد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی آب وفاضلاب آذربایجان شرقی، دریاچه ارومیه یکی از دغدغه های جدی زیست محیطی کشور محسوب می شود که در طول سالیان اخیر در صدر اخبارهای زیست محیطی قرار گرفته است.

اقدامات متعددی برای احیای این دریاچه تاکنون عملیاتی شده که با توفیقات مطلوب اثری نیز همراه بوده، اما همچنان تا بازگشت به شرایط ایده آل گذشته فاصله بسیاری وجود دارد.

دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین دریاچه های ایران است، که در استان های آذربایجان شرقی و غربی قرار دارد و در گذشته با نام های زیادی از جمله شور دریا و دریاچه رضائیه شناخته می شد.

این دریاچه با وسعت ۵۷۰۰ کیلومتر مربع، بزرگترین دریاچه داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه، ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا و در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین منابع تولید و عرضه جهانی آرتمیا به شمار می‌آید.

دریاچه ارومیه از دهه ۸۰ به بعد به دلایل مختلف تغییرات اقلیمی، زیست محیطی و انسانی روبه خشکی رفت . این دریاچه به دلیل وجود نمک بسیار زیاد پس از خشک شدن تبدیل به یکی از معضلات مردم منطقه شده است و احیای آن جزء موارد مهم و حیاتی می باشد.

بحران خشکسالی و دریاچه ارومیه

با توجه به خشکسالی سطح کشور که باعث تغییر اقلیم در مناطق مختلف کشور شده است، دریاچه ارومیه نیز دچار بحران خشکسالی شد که راهکارهایی برای احیای آن درنظر گرفته شد.

اگر چه معضل دریاچه ارومیه در قالب مسائل زیست محیطی قابل تعریف است، اما چالش و عمق نگرانی ها در این خصوص به میزانی است که تنها با همیاری و هم افزایی دیگر نهادهای ذیربط، امکان مدیریت این بحران وجود ندارد.

ورود پساب تصفیه شده به دریاچه

یکی از راهکارهای احیا ورود پساب تصفیه شده به دریاچه است که طی برنامه ریزی های انجام شده قرارشد در حوضه آبریز دریاچه که مشتمل بر ۱۴شهر (تبریز، بناب، آذرشهر، عجب شیر، ارومیه، گلمان، نقده، میاندوآب، اشنویه، بوکان، تکاب، مهاباد، سلماس و …) می باشد پساب تصفیه شده آن ها تحویل پیکره دریاچه ارومیه شود.

پروژه مدول دوم تصفیه فاضلاب تبریز به عنوان بزرگ ترین تصفیه خانه فاضلاب در حال احداث کشور به ظرفیت یک میلیون نفر در حال اجرا می باشد.

مدول اول تصفیه خانه فاضلاب تبریز نیز در سال ۸۰ برای جمعیت ۶۰۰ هزار نفری احداث شد اما با توجه به جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری کلانشهرتبریز تکمیل این طرح ضروری است.

احداث مدول دوم تصفیه خانه بزرگ فاضلاب تبریز از سال ۹۵ و با اعتبار اولیه ۱۸۲ میلیارد تومان در دو فاز مایع و لجن آغاز شد که سویل بخش مایع بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته مسئولان از مجموع مدول اول و دوم تصفیه‌خانه تبریز نیز، ۱۲۵ میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.

این پساب تصفیه شده از طریق خط لوله به طول ۵۰ کیلومتر به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت که ساخت این خط لوله توسط سازمان آب منطقه‌ای استان در حال انجام است.
علاوه بر تصفیه خانه های فاضلاب تبریز، از تصفیه خانه فاضلاب بناب، آذرشهر و عجب شیر نیز پساب به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت تا شاهد کمک به احیای مجدد دریاچه ارومیه باشیم.

بازگشت به شرایط مطلوب گذشته، مستلزم ۱۳ میلیارد متر مکعب آب است

در حال حاضر عرصه آبی دریاچه سه هزار کیلومتر و آب دریاچه نیز سه میلیارد متر مکعب برآورد می شود که بازگشت به شرایط مطلوب دوران گذشته، مستلزم تامین ۱۳ میلیارد متر مکعب آب خواهد بود و این امری بسیار دشوار و زمانبر هست که مستلزم تامین اعتبارات ملی خاص به خود است.

گفتنی است؛ صرفا با اقدامات مکانیکی نمی توان به احیای این دریاچه امیدوار بود و در کنار اتخاذ چنین تدابیری باید اقدامات دیگری اعم از اصلاح الگوی کشت، بهره گیری ازسیستم های آبیاری نوین، اصلاح شیوه مصرف آب و دادن حقابه دریاچه نیز بصورت مداوم مدنظر قرار گیرد تا علاوه بر احیای کامل این دریاچه شاهد رونق اقتصادی در منطقه نیز باشیم .

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=61726

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});