• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

تسریع در تکمیل طرح نفلین سینیت سراب تاکید شد

  • کد خبر : 64628
  • 09 خرداد 1401 - 12:45
تسریع در تکمیل طرح نفلین سینیت سراب تاکید شد
یاز اکو - در آستانه سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی، معاونان وزیر صمت و جمعی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بازدید از نفلین سینیت سراب بر لزوم تسریع در اجرای این طرح ملی تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در این بازدید تاکید کرد: محدودیتی برای تامین مالی طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب نداریم.

وجیه اله جعفری با بیان اینکه آنچه در طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت برای ایمیدرو مهم است، سرعت در اجرای آن است افزود: با توجه به اهمیت طرح برای تامین آلومینا و جلوگیری از خروج ارز، فاصله افتادن در اجرای طرح، می تواند ما را دچار خسران کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مسائل مالی طرح تولید نفلین سینیت سراب رفع شده و خوشبختانه زیرساخت ها از نظر آب، برق، گاز و جاده دسترسی فراهم است و می توان در کمترین زمان ممکن، طرح را تکمیل کرد.

ضرورت احداث شهرک صنعتی تخصصی

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این بازدید گفت: اگر این طرح صنعتی و معدنی بزرگ در این منطقه به بهره برداری برسد، قطعاً زنجیره‌های تولید و صنایع پایین دستی آن توسعه بسیار خوبی پیدا می‌کنند.

رسولیان تصریح کرد: در کنار این این طرح باید در آینده به دنبال احداث یک شهرک صنعتی تخصصی نیز باشیم تا بتوانیم زیربخش‌های این زنجیره محصول را توسعه دهیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با اشاره به حمایت مجلس از تکمیل طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب افزود: این طرح پیشرفت مناسبی دارد اما با توجه به فصل کاری محدود در آذربایجان شرقی باید تلاش کنیم اجرای طولانی نشود تا از توجیه پذیری نیفتد.

واردات سالانه حدود ۹۰۰ میلیون دلار پودر آلومینا

عزت الله اکبری به واردات سالانه حدود ۹۰۰ میلیون دلار پودر آلومینا به کشور اشاره و خاطرنشان کرد: اگر هزینه یک سال واردات این محصول را به اجرای طرح اختصاص دهیم، تکمیل می شود.

یوسف داودی، نماینده مردم سراب در مجلس نیز گفت: امسال یکهزار و ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح نفلین سینیت سراب پیش بینی شده است.

طرح نفلین سینیت سراب با سرمایه‌ گذاری ۱۳۸ میلیون یورو در فاز اول، ظرفیت تولید ۵۶ هزار تن پودر آلومینا، ۱۴ هزار تن پودر بوهمایت، ۷ هزار تن کربنات پتاسیم، ۱۲ هزار تن کربنات سدیم و ۴۵ هزارتن سولفات پتاسیم در سال را خواهد داشت.

عملیات اجرایی این طرح ۲۷ سال پیش کلید خورده و انتظار می رود در سفر پیش روی رییس دولت سیزدهم و هیات همراه به آذبایجان شرقی، گام های مهمی برای رفع مشکلات بخش معدن از جمله طرح نفلین سینیت سراب برداشته شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=64628

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});