• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

بازگشت تنها نیم درصد از حقوق دولتی حاصل از فعالیت‌های معدنی به آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 87520
  • 14 آذر 1401 - 19:37
بازگشت تنها نیم درصد از حقوق دولتی حاصل از فعالیت‌های معدنی به آذربایجان شرقی
یازاکو- مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: از ۱4۵ میلیارد تومان حقوق دولتی حاصل از فعالیت های معدنی استان در سال گذشته کمتر از نیم درصد یعنی تنها ۵۰۰ میلیون تومان به حساب منابع طبیعی واریز شده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی، سیروس داودی در گفتگو با خبرنگاران، افزود: طبق عرفی که به احتمال قوی در آینده به قانون نیز تبدیل خواهد شد، معادن فعال در عرصه های منابع طبیعی نسبت به احیای اراضی تخریبی در جریان بهره برداری های معدنی در قالب حقوق دولتی اقدام می کنند.

 

وی ادامه داد: این حقوق دولتی از محل فعالیت معادن آذربایجان شرقی در شش ماهه امسال ۱۶۵میلیارد تومان و سال گذشته ۱۴۲میلیارد تومان بوده و به خزانه واریز می شود که ۱۲درصد این مبالغ باید به منابع طبیعی استان بازگردد.

 

داودی تصریح کرد: از ۱۴۵میلیارد تومان حقوق دولتی حاصل از فعالیت های معدنی استان کمتر از نیم درصد یعنی تنها ۵۰۰میلیون تومان به حساب منابع طبیعی واریز شده در حالی که اگر این حقوق قانونی به صورت کامل به مجموعه تزریق شود، چند برابر بودجه های استانی و ملی خواهد بود و بر همین اساس سختگیرانه و جدی تر در این بحث ورود کرده ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: در گذشته به ویژه در دولت قبل معدن کاران درآمدهای هنگفتی به دست آورده اند و در مقابل چندان به وظایف قانونی خود در حوزه هایی مانند منابع طبیعی عمل نکرده اند و بر این اساس به دنبال الزام معادن فعال در عرصه منابع طبیعی استان به اجرای هدفمند و مؤثر تعهدات و مسئولیت های اجتماعی خود هستیم.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: با عقد تفاهم نامه با معادن متناسب با میزان فعالیت شان، به دنبال جهت دهی این مسئولیت های اجتماعی به سمت اقداماتی چون تولید نهال هستیم و در شش ماهه امسال تنها با عقد تفاهم نامه با دو معدن، مبلغی تقریبی ۲۰میلیارد تومان فارغ از حقوق دولتی واریزی از سوی معادن محقق شده که ضمن شفاف سازی اقدامات این حوزه، اعتبارات حاصل را برای توسعه منابع طبیعی هزینه می کنیم.

 

داودی در پایان با تأکید بر اینکه عرصه‌های منابع طبیعی بعد از برداشت معادن باید بازسازی و ترمیم شوند، گفت: بازسازی عرصه‌های منابع طبیعی پس از معدن کاری یک اصل و ضرورت است، اما متأسفانه بخش بزرگی از حقوق دولتی مربوط به بازسازی عرصه‌های طبیعی محدوده‌های معدنی هنوز به استان تعلق نگرفته است و این یکی از مطالبه‌های مهم ما از خزانه دولت است تا بتوانیم عرصه‌های منابع طبیعی تخریب شده در اثر معدن کاری را بازسازی کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=87520

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});