• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

تجار آذربایجان‌شرقی صادرات خود را از استان‌های دیگر انجام می‌دهند!

  • کد خبر : 66178
  • 22 خرداد 1401 - 9:45
تجار آذربایجان‌شرقی صادرات خود را از استان‌های دیگر انجام می‌دهند!
یاز اکو - رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز گفت: صادرکنندگان استان، به خاطر برخی از مشکلات صادرات خود را از استان‌های دیگر انجام می‌دهند که درخواست داریم ترتیب اثری داده شود که صادرکنندگان اقدامات صادراتی را در داخل استان انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، سیدیوسف حسینی که به منظور بررسی موضوع راهکارهای افزایش حداقل ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی آذربایجان‌شرقی در سال‌جاری در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد با اشاره به مصوبه کارگروه امور اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با موضوع راهکارهای افزایش حداقل ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی استان اظهار کرد: در تلاش هستیم در کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با حضور ذی‌نفعان خصوصی و دولتی، موانع و راه حل‌های اجرایی توسعه صادرات را احصاء، جمع‌بندی و از طریق اتاق به مراجع تصمیم‌گیر ارجاع دهیم.

وی افزود: موانع صادرات مواردی مانند موانع مقرراتی از جمله عوارض صادراتی فولاد و عوارض آب مجازی در صادرات محصولات کشاورزی، کمبود نقدینگی، لجستیک و بالا بودن هزینه حمل و نقل، بازگشت ارز، کیفیت کالاها و قیمت بسیار نازل محصولات کشاورزی ایرانی از جمله خرما و پسته در مقایسه با محصولات رقبا است.

حسینی ادامه داد: در صورت عدم چاره‌اندیشی، بازارهایی که به سختی به دست آورده‌ایم را از دست خواهیم داد.

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز متذکر شد: صادرکنندگان استان به خاطر برخی از مشکلات، صادرات خود را از استان‌های دیگر انجام می‌دهند که درخواست داریم ترتیب اثری داده شود که صادرکنندگان اقدامات صادراتی را در داخل استان انجام دهند.

نماینده گمرک تبریز گفت: مطابق قانون مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی در تاریخ ۷۳/۴/۲۳ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به استناد تبصره ۲ ماده واحده فوق و ماده ۲۰ آیین نامه اجرایی مربوطه، در صورتی که کالاهای ایرانی با وجود ناوگان ایرانی توسط ناوگان خارجی حمل شود، مشمول پرداخت عوارض ۱۰ درصد کل کرایه حمل کالای مورد نظر از سوی صاحبان کالا خواهند بود و این وجوهات در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ ای باید هزینه می شد.

علیرضا نظیف، مسوول میز تجاری ارمنستان نیز با اشاره به وجود تولید مازاد مصرف محصولات کشاورزی در استان و نیاز بازار ارمنستان و اوراسیا به آن، خواستار اعزام هیأت کارشناسی و بازاریابی به اوراسیا برای بازارسازی و صادرات این محصولات شد.

تشکیل اتاق ثانویه ارز در سامانه نیما و عرضه ارز حاصل از صادرات

معاون گشایش اعتبارات اسنادی بانک ملی آذربایجان‌شرقی نیز از تشکیل اتاق ثانویه ارز در سامانه نیما و عرضه ارز حاصل از صادرات خشکبار به واردکنندگان تلفن همراه در مرحله اول و تسری به محصولات دیگر در مراحل آتی خبر داد و گفت: عرضه ارز حاصل از صادرات خشکبار در این اتاق، تنها ۱۰ درصد تقاضا را پوشش داده است.

بحری‌پور در مورد واردات کامیون‌های زیر ۳ سال ساخت، افزود: بانک‌ها موظف شده‌اند به جای دریافت وثیقه ۳۵ درصدی، چک و سفته بگیرند که این امر نوعی تسهیل در واردات این کامیون‌ها است.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به شکاف بین علم و صنعت در حوزه صادرات ابراز کرد: شاهد فقدان نگرش علمی در تمام برنامه‌ریزی‌های ملی و استانی هستیم.

قاسمی افزود: در کشورهای پیشرفته هر تصمیمی ولو تصمیمات کوچک که بخشی از جامعه را متاثر خواهد کرد قبل از تصویب، توسط نهادهای علمی و با همکاری بخش‌های ذی‌نفع مطالعه می‌شود تا بهترین تصمیم اتخاذ شده و تاثیرات هیجانی در جامعه ایجاد نشود.

وی ادامه داد: بخشنامه‌های خلق‌الساعه به نگرش‌های هیجانی و احساسی و آنی برمی‌گردد که بدون عمد و بدون بررسی عمق موضوع و بدون توجه به آسیب‌هایی که این تصمیمات می تواند به جامعه وارد کند، مصوب و ابلاغ می‌شود.

قاسمی افزود: موانع صادرات تنها ریشه داخلی ندارد بلکه عوامل خارجی از جمله برنامه.ریزی و رفتار رقبا برای نفوذ و پایداری در بازارهای هدف نیز جزو موانع خارجی به شمار می رود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=66178

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});