• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

سوسوی چراغ استقبال از صنایع دستی در آذربایجان غربی

  • کد خبر : 66197
  • 22 خرداد 1401 - 11:15
سوسوی چراغ استقبال از صنایع دستی در آذربایجان غربی
یاز اکو - صنایع دستی، یک هنر ماندگار و ارزشمند است که می‌توان برای شناخت فرهنگ‌ها و اقوام ریشه‌دار از آن حداکثر استفاده را کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، در کشورمان ایران، هنرمندان بسیاری در رشته‌های مختلف صنایع دستی در حال فعالیت هستند و این چراغ در استان ما نیز روشن است، گرچه چندان فروزان نیست، ولی کورسوی امیدی برای علاقه‌مندان به هنر این خاک است.

مردم برای آثار هنری پول خرج نمی‌کنند

ل – نژادخانی یک تولیدکننده فعال در عرصه صنایع دستی ضمن ابراز تاسف از اینکه مشکلات معیشتی باعث شده است مردم برای آثار هنری هزینه نکنند، اضافه کرد: گرانی شدیدی در همه اقلام اعم از پوشاک، مواد غذایی و لوازم برقی سایه انداخته، برای همین خرید وسایل دکوری و آثار هنری برای مردم اولویت خود را از دست داده است.

این هنرمند میاندوآبی با بیان اینکه در زمینه تولید گلیم، تابلوفرش، مشبک‌کاری، سفالگری و چندین رشته دیگر فعالیت دارد، گفت: قبلا تنوع عرصه‌های فعالیت من بسیار زیاد بود، ولی به دلیل پیدا نکردن مشتری و متقاضی بسیاری از آنها را تعطیل کرده‌ام.

وی با بیان اینکه از میراث فرهنگی انتظار داریم برای معرفی و شناساندن هنرمان کمک کند، اضافه کرد: در زمینه تامین مواد اولیه، تربیت نیروی کار، تهیه ابزار کار حتی اگر مشکلی هم داشته باشیم، خودمان برای حل آن تلاش می‌کنیم، مشکل اساسی ما رکود حاکم بر بازار است.

بازارچه عرضه صنایع دستی در میاندوآب ایجاد می‌شود

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: در سطح استان ۲۸ هزار هنرمند صنایع دستی شناسایی شده، به طوری که ۳ هزار و ۵۵۰ کارگاه زیرپوشش اداره کل هستند.

وی با بیان اینکه رشته‌های مختلفی در این استان هنرمند و طرفدار دارد، اضافه کرد: رشته‌های صنایع چوبی، گلیم و دست دوزی های سنتی و چرم دوزی بیشترین فراوانی را دارند.

وی با اشاره به اینکه، طبق تفاهم‌نامه امضا شده با شهرداری میاندوآب بازارچه صنایع‌دستی در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود، ادامه داد: برای راه‌اندازی این بازارچه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ۵۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص می‌دهد.

جباری ضمن اشاره به اینکه همه تولیدات فعالان عرصه صنایع‌دستی و مشاغل خانگی در این بازارچه عرضه می‌شود، گفت: این بازارچه فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان به شمار می‌رود، تا در راستای معرفی تولیدات و آثار هنری خود اقدام کرده و بدون هیچ گونه ‌واسطه‌ای تولیدات خود را در معرض فروش قرار دهند.

لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی برای فروش

وی بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی برای فروش محصولات تاکید کرد و بیان داشت: شناسایی کارگاه‌های فعال صنایع‌دستی و صدور پروانه فعالیت برای آنها، دعوت از هنرمندان صنایع‌دستی برای شرکت در جشنواره‌ها، برگزاری بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی در شهرستان‌ها و برگزاری کلاس‌های آموزش صنایع‌دستی از جمله اقداماتی است که برای رونق فعالیت هنرمندان در دستور کار داریم.

جباری تلاش برای شناسایی و برنامه‌ریزی برای معرفی شهرهای ملی صنایع‌دستی و مستندسازی پروژه‌های صنایع‌دستی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تلاش به رونق اقتصاد هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی نه‌تنها به معیشت و اشتغال استان کمک می‌کند، بلکه یک گام بلند برای صیانت از فرهنگی بومی و دیرینه این مرز و بوم به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش عمر و منابع مالی آدمی به قدری محدود است که برای شناختن تمام فرهنگ‌ها و اقوام نمی‌تواند مدام دست به سفر بزند، اما روح و ذهن کنجکاو او هر روز آرزوی دیدار و شناخت فرهنگ جدیدی را در سر می‌پروراند.

دیدن صنایع دستی و هنرهای کاربردی را می‌توان یکی از جذاب‌ترین راه‌ها برای شناخت اقوام دانست؛ چرا که این آثار از اعماق فرهنگ و باورها خلق می‌شوند، که این مهم زمانی امکان‌پذیر است که ضمن حفظ هنرهای دست افراد خوش ذوق، برای معرفی و شناساندن آن نیز برنامه‌ای وجود داشته باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=66197

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});