• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

افزایش ۱۴ درصدی توزیع کود در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 94074
  • 16 بهمن 1401 - 11:30
افزایش ۱۴ درصدی توزیع کود در آذربایجان شرقی
یاز اکو - مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۱۴ درصدی توزیع کود در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، جمشید باقریان، یکشنبه ۱۶ بهمن‌ماه در نشست خبری، اظهار کرد: این شرکت یکی از شرکت‌های مهم وزارت جهادکشاوزی با سابقه حدود یک قرن وظیفه تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز کشاورزان و بهره برداران را بر عهده دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ذخیره کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان استان مشکلی نداشته و علی رغم برخی چالش‌های موجود در جامعه از جمله محدودیت‌های ارزی و تحریم‌ها، برنامه‌های ابلاغی به شرکت خدمات حمایتی استان تامین بیش از ۱۳۱ هزارتن انواع نهاده‌های کشاورزی است که تاکنون بیش از ۷۵ درصد آن تامین شده است.

وی از ذخیره انواع کودهای شیمیایی برای استفاده کشاورزان در زمان کشت بهاره خبر داد و گفت: تاکنون ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن انواع کود شیمیایی در استان ذخیره شده که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است.

مصرف کود سرک بهاره در استان آغاز شده است

باقریان با بیان این‌که مصرف کود سرک بهاره در استان آغاز شده است، افزود: به کشاورزان عزیز استان توصیه می‌کنیم که در اسرع وقت برای تهیه کود سرک به مراکز خدمات جهادکشاورزی و کارگزان مراجعه کرده و تامین آن را به لحظه آخر موکول نکنند زیرا اوج مصرف و تقاضا باعث محدودیت‌هایی در تامین کود می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از ۱۵۰ کارگزار در خصوص تامین و توزیع کود شیمیایی در سطح استان وجود دارد که به کارگزاران سطح استان توصیه می‌کنیم که سهمیه‌ تخصیصی خود را در اسرع وقت خریداری و ذخیره سازی کنند.

وی با تاکید بر این‌که مصرف کود یکی از فاکتورهای مهم در ارتقاء و افزایش تولید است، اظهار کرد: توزیع کود در استان آغاز شده و تنها روز گذشته حدود ۳۰۰ تن کود حمل شده است.

وضعیت مصرف کود در کشور

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت مصرف کود در کشور، گفت: طبق آمار و اطلاعات دقیق منتشر شده، مصرف کود در ایران نسبت به میانگین جهانی بسیار پایین است و برخی از کشورهایی چون چین و اروپا مصرف بسیار بیشتری نسبت به ایران دارند. در بحث مصرف کود شیمیایی، مصرف بهینه و به موقع بر اساس توصیه‌های کشاورزان بسیار مهم است.

وی در خصوص قیمت کودهای شیمیایی سهمیه‌ای نیز گفت: به طور میانگین ۳۰ درصد از قیمت کود توسط کشاورزان و ۷۰ درصد باقی توسط دولت پرداخت می‌شود. قیمت هر کیلوگرم کود ازته ۳۰۰۰ تومان و قیمت هر بسته ۵۰ کیلویی پتاسه و فسفاته ۶۵۰ هزار تومان است. بیش از ۸۵ درصد کود مصرفی در بخش کشاورزی استان ازته بوده و در داخل تولید می‌شود.

وی در خصوص کودهای تقلبی در بازار نیز اظهار کرد: اکیپ‌های نظارتی برای شناسایی کودهای تقلبی فعال بوده و به صورت دقیق از کودهای توزیعی نمونه برداری می‌کنند و در صورت تقلبی بودن محصول، تولیدکنندگان را به مراجع ذی صلاح معرفی می‌کنند. تاکنون اخطارهای معتددی در این خصوص صادر شده و حتی با جریمه‌های سنگین برخورد شده است اما با توجه به تشدید کنترل، میزان کودهای تقلبی در بازار نیز کاهش یافته است.

باقریان در خصوص تامین سموم کشاورزی نیز گفت: سموم کشاورزی از طریق بخش خصوصی با نظارت مدیریت حفظ نباتات استان تامین و توزیع شده و همه روزه از سموم موجود در فروشگاه‌های مجاز نمونه برداری انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که در تولید برخی از سموم به خودکفایی رسیده‌ایم، از تولید سموم باکیفیت داخلی خبر داد.

وی هم‌چنین از برگزاری همایش و نمایشگاه معرفی “عرضه سبد کودی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و واحدهای تولیدی” با حضور شرکت‌های دانش بنیان در ۲۶ بهمن ماه سالجاری خبر داد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=94074

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});