• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز:

مقابله با مسائل جهانی مستلزم استفاده از تجارب جهانی است

  • کد خبر : 66315
  • 23 خرداد 1401 - 11:30
مقابله با مسائل جهانی مستلزم استفاده از تجارب جهانی است
یاز اکو -رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه ریزگردها منشا جهانی دارند و مقابله با مسائل جهانی مستلزم استفاده از تجارب جهانی و تابع پارامترهای بین المللی است، گفت: استفاده از ظرفیت تعامل جهانی و همکاری‌های بین المللی، استناد به مبانی حقوقی محیط زیست از قبیل توافقنامه ۱۹۷۲ استکهلم، بهره گیری از تجارب جهانی از قبیل تجربه مدیریت و مبارزه با ریزگردها در سال ۱۹۳۶ آمریکا می‌تواند در مدیریت بحران ریزگردها مفید باشد و البته درخواست ریاست محترم جمهوری از وزارت امورخارجه مبنی بر ورود دستگاه دیپلماسی برای حل این بحران فرامنطقه‌ای شایسته تقدیر است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، بهروز ساری صراف در نشست کمیته کارشناسی اضطراری آلودگی هوا مدیریت بحران استان ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از توانمندی دانشگاه‌ها در زمینه حل مسائل مختلف جامعه، گفت: گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه برای حل بسیاری مسائل جامعه از جمله مسائل زیست محیطی ضرورت دارد و این نشست در راستای آشنایی و بهره گیری از توانمندی‌های علمی پژوهشی دانشگاه تبریز و افزایش هم افزایی سازمان‌های ذی‌ربط در زمینه مدیریت مسائل زیست محیطی است.

وی، مد نظر داشتن سلامت جسمی و روحی افراد جامعه و همچنین مانیتورینگ و پایش و پیش بینی ریزگردها را جزو برنامه‌های کوتاه مدت مقابله با ریزگردها برشمرد و خاطرنشان کرد: تثبیت خاک به وسیله عوامل مکانیکی و افزایش رطوبت نیز به‌عنوان برنامه بلند مدت باید مد نظر مسئولین امر قرار بگیرد و دانشگاه تبریز آماده همکاری با سازمانهای ذی‌ربط جهت تعیین و ترسیم نقشه راه و ارائه راهکار علمی و عملی در هر سه حوزه است.

ضرورت استفاده از توان علمی دانشگاه‌ها در زمینه مدیریت بحران

در ادامه این نشست، محمدباقر هنربر، مدیر کل مدیریت بحران استان با اشاره به تاکید استاندار محترم استان مبنی بر ضرورت استفاده از توان علمی دانشگاه ها در زمینه مدیریت بحران افزود: انتظار ما از دانشگاه ارائه راهکار حل مسائل مختلف است و با تعامل خوبی که در بین سازمان‌های استان وجود دارد امیدواریم رهیافت های علمی و عملی دانشگاه‌ها زمینه مدیریت بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی در استان را فراهم کند.

وی بر ضرورت تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری ارگان‌های ذی‌ربط و استفاده از سیستم‌های پیشرفته جهت پیش بینی، پیشگیری و مدیریت بحران تاکید کرده و افزود: با توجه به وجود پتانسیل غنی علمی و همچنین وجود آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌های پیشرفته سنجش و پایش آلودگی هوا در دانشگاه تبریز امیدواریم تعامل و همکاری متقابل بین سازمان‌های ذیربط در حوزه محیط زیست با دانشگاه تبریز فراهم شود.

لزوم تجهیز امکانات سنجش و پایش

حبیب عبدلی، مدیر کل هواشناسی آذربایجان شرقی بر ضرورت وجود زبان مشترک همکاری بین سازمان‌های ذی‌ربط، لزوم تجهیز امکانات سنجش و پایش، ترسیم نقشه راه همکاری سازمان‌ها تاکید کرد و گزارش مختصری در خصوص نحوه فعالیت وتعداد ایستگاه‌ها و برنامه‌های آتی مد نظر سازمان پرداخت.

حسین حقائی، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم اولویت اساسی در همه‌ی برنامه‌ریزی‌ها را تضمین سلامتی افراد جامعه برشمرد و بر آمادگی دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه تاکید کرد.

ارائه‌ی گزارش برخی از دستاوردها و فعالیت های علمی لیلا خازینی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تبریز در حوزه آلودگی هوا و همچنین ارائه گزارش تفصیلی هاشم رستم زاده، عضو هیات علمی دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی در خصوص فعالیت‌های علمی و تجهیزات آزمایشگاهی مرتبط با پایش و سنجش آلودگی هوا از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در پایان این نشست حاضرین طی بازدید از سایت هواشناسی ماهواره‌ای دانشگاه تبریز با فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه تبریز در این زمینه آشنا شدند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=66315

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});