• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

مرمت بناهای تاریخی آذربایجان‌غربی سالانه به حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

  • کد خبر : 66634
  • 25 خرداد 1401 - 15:00
مرمت بناهای تاریخی آذربایجان‌غربی سالانه به حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
یاز اکو - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی و حفظ این آثار ارزشمند در سطح استان نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، جلیل جباری روز چهارشنبه افزود: امسال با توجه ویژه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اعتبارات اختصاصی برای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی و اماکن و محوطه ها از محل منابع ملی نسبت به سال قبل بیش از ۷۰ درصد رشد داشته که هنوز میزان استانی آن مشخص نشده است.

وی ادامه داد: مرمت بناهای تاریخی براساس اولویت و در سه ردیف اضطراری، مرمت مرحله ای و همچنین پیوسته انجام می‌شود که محوطه‌های باستانی و تاریخی از جمله «تخت سلیمان»، «قره کلیسا» و «حسنلو» نیاز است هرسال تحت پوشش مرمت و بازسازی قرار گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی اضافه کرد: برخی از آثار تاریخی و گردشگری نیز تحت تملک برخی از ارگان ها از جمله اوقاف قرار دارند که باید از محل درآمدهای خود بخشی را برای بازسازی و مرمت این اماکن با همکاری و نظارت میراث فرهنگی اختصاص دهند.

جباری، با اشاره به اینکه بناهای تاریخی به عنوان میراث ارزشمند گذشته می‌تواند موجب جذب گردشگران و رونق اقتصادی هر منطقه شود، یادآور شد: حفاظت از بناهای تاریخی و مرمت آن در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی است.

میراث فرهنگی آذربایجان غربی

این استان دارای هزار و ۷۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی‌برازان مهاباد، سه‌گنبد ارومیه، کاخ‌موزه و عمارت کلاه‌فرنگی ماکو، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم‌شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.

تاکنون ۱۵ موزه اعم از باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، تاریخ طبیعی، ساعت و سایر موزه‌ها در استان ایجاد شده است، افزون بر ۱۱ هزار قلم اشیا در موزه‌ها و تعداد کثیری نیز در مخازن استان هم‌اکنون نگهداری می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=66634

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});