• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6

ساماندهی ارگ سلطانیه زنجان آغاز شد

  • کد خبر : 68058
  • 05 تیر 1401 - 17:00
ساماندهی ارگ سلطانیه زنجان آغاز شد
یاز اکو - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پروژه طراحی و ساماندهی ارگ سلطانیه با اعتبار چهار میلیارد ریال در پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، امیر ارجمند روز یکشنبه افزود: در مرحله اول سنجش وضعیت شامل، بازدید میدانی و تدوین اسناد و مدارک، ضرورت سنجش وضعیت، بررسی اسناد فرادست و هم سطح و جمع بندی و تدوین چشم انداز مقدماتی در گنبد سلطانیه انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: در مرحله دوم مطالعات و تهیه طرح بافت پیرامونی ارگ شامل، تهیه نقشه های به روز، مطالعات ریخت شناسی حوزه نفوذ، مطالعات زیست محیطی، بررسی تجارب جامعه محلی، بررسی تاریخی و اسناد قانونی، تهیه نقشه و طرح و راهنمای تفضیلی، طراحی نمای نقاط شاخص و غیره تهیه خواهد شد.

این مسوول ادامه داد: در مرحله سوم، جمع بندی مطالعات انجام شده در از کاوش ها و بقایای باستانی، مطالعات حوزه معماری و شهری، بررسی و شناسایی آثار ملموس، ناملموس و آیین های مربوط به ارگ و گنبد سلطانیه، مقایسه تطبیقی میراث جهانی گنبد سلطانیه با آثار مشابه جهانی و ملی در داخل ایران یا خارج از کشور، بررسی تمامی مولفه های موثر در شناخت و فرآیند برنامه و طرح و غیره انجام خواهد شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان تصریح کرد: در مرحله چهارم، سند مدیریت حفاطت از میراث فرهنگی در مقیاس محدوده عرصه ارگ، بررسی و تهیه سند معرفی و مدیریت گردشگری در مقیاس محدوده تعیین شده در ارگ، تهیه سند مدیریت توسعه و تغییرات و طرح ساماندهی و تدقیق فضاها در ارگ، طراحی محوطه، طراحی معماری، طراحی سازه، طراحی تاسیسات و تهیه مشخصات تجهیزات و مشخصات کلی مصالح تعیین و تدوین خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله پنجم در قالب فاز دو، طرح اجرایی و انجام محاسبات فنی و تهیه جزئیات در محوطه گنبد سلطانیه انجام خواهد شد که با مشخص شدن و تکمیل مسیر بازدید، گردشگران می‌توانند درک درست و کامل‌تری از محوطه به‌ دست بیاورند و شناخت انواع فضاهای معماری برای آنان آسان شود.

گفتنی است گنبد سلطانیه آرامگاه الجایتو است که بین سال‌های در ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی به دستور خودش در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به‌شمار می‌رود.

گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌ است. گنبد این بنا سومین گنبد بزرگ جهان بعد از گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره، و گنبد مسجد ایاصوفیه است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68058

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});