• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

اختلال تولید فولاد پس از حمله سایبری ادامه دارد؟/ تأثیر تحریم‌ها بر افزایش حملات سایبری

  • کد خبر : 69040
  • 12 تیر 1401 - 18:00
اختلال تولید فولاد پس از حمله سایبری ادامه دارد؟/ تأثیر تحریم‌ها بر افزایش حملات سایبری
یاز اکو - با گذشت حدود شش روز از حمله سایبری به سه شرکت فولادی، برخی شنیده‌ها حاکی از ایجاد اختلال در خط تولید این شرکت‌هاست. این در حالی است که قرار بود نهایتاً صرف سه روز اختلالات پیش‌آمده رفع شود. آن‌طور که فعالان فولادی می‌گویند به علت تحریم‌ها دسترسی به نرم‌افزارهای تحت لایسنس ضدهک وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، بامداد روز دوشنبه (ششم تیر) بود که یک گروه هکری تحت عنوان «گنجشک درنده» سه شرکت فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد هرمزگان را مورد حمله سایبری قرار دادند.

ساعاتی پس از این حمله محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان، از عادی‌سازی روند تولید خبر داد. او گفت: این حمله بسیار جزئی و از اهمیت چندانی برخوردار نیست. خوشبختانه با دفع سریع آن، ضمن بازگشت مجدد خطوط آسیب‌دیده به مدار تولید از توقف تولید ممانعت شد.

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، نیز این حمله سایبری را یک توطئه توصیف کرد و گفت: هیچ خسارت و آسیبی به خط تولید شرکت فولاد خوزستان وارد نشد. خط تولید این شرکت در حال حاضر فعال است و همه کارکنان بخش‌های مختلف در محل کار خود حاضر هستند.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد خوزستان در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که حمله هکری گرچه خسارتی به مجموعه صنایع فولاد وارد نکرد، اما سیستم آی.تی، ایجاد یک باگ را در سیستم نشان می‌دهد که در تلاشیم آن را رفع کنیم.

حال با گذشت شش روز از این ماجرا، شنیده‌ها حاکی از آن است که بخشی از واحد فولادسازی و ریخته‌گری پس از حمله سایبری هنوز به طور کامل شروع به فعالیت نکرده‌اند‌.  ظاهراً با سوختن کنترلرهای قدیمی، صنایع فولاد برای جایگزین کردن سیستم‌های کنترل جدید با مشکل هزینه و زمان روبه‌رو شده‌اند.

آسیب‌پذیری در برابر حمله سایبری

حمیدرضا رستگار، رئیس هیات مدیره فروشندگان آهن و فولاد تهران، در پاسخ به پیگیری‌های تجارت‌نیوز گفت: آن‌طور که بنده مطلع هستم، موضوع هک شدن این سه شرکت آسیب چندانی به خط تولید نزد. فقط اختلال ایجاد کرد.

چندی پیش نیز رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در رابطه با این حمله سایبری به ایلنا توضیح داد: مشکل ما این است که دسترسی به فایروال‌ها تحت لایسنس نداریم. به علت تحریم‌ها به برنامه‌هایی که جلوی هک و حمله سایبری را می‌گیرند دسترسی نداریم و نمی‌توانیم سیستم‌های به‌روزشده را به کار بگیریم. از این رو باید متکی به دانش‌های فنی داخلی باشیم.

بر اساس این گزارش، توقف تولید فولادی‌ها فقط به موضوع هک مرتبط نیست. چراکه محدودیت‌های شدید مصرف برق شرکت‌های فولادی از اواسط خرداد آغاز شد. محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی وزارت نیرو باعث شد فولاد مبارکه مصرف برق خود را با کاهش ۶۰ درصدی به ۴۰ درصد دیماند مصرفی برساند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=69040

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});