• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

بازار سرگردان و رکودی تیرماه

  • کد خبر : 71442
  • 01 مرداد 1401 - 11:00
بازار سرگردان و رکودی تیرماه
یاز اکو - هفته گذشته قیمت دلار نوسان محدودی را ثبت کرد و بازار طلا و سکه نیز این ماه را با تمایلات نزولی پشت سر گذاشت. اما اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، ماه گذشته را پرنوسان سپری کردند.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ نوسان محدود قیمت دلار

هفته گذشته قیمت دلار نوسان محدودی را ثبت کرد. در آخرین روز کاری تیرماه ۱۴۰۱، قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۸۴۶۵ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۸۶۷۶ ریال و قیمت هر پوند به ۳۸۰۷۷۰ ریال رسید. به عقیده تحلیلگران بازار ارز ایست حرکتی نرخ دلار آزاد ناشی از بلاتکلیفی معامله‌گران نسبت به شرایط سیاسی حال حاضر کشور است.

بازار سهام/ بورس نزولی تیرماه، امیدوار به هفته آینده

شاخص کل بورس تهران در هفته اخیر افت کمتر از دو درصدی را ثبت کرد و با تجربه این افت کارشناسان امیدوارند که بازار وضعیت بهتری را تجربه کند.این بازار، تابستان سال‌جاری را با افزایش تمایلات نزولی آغاز کرد. به‌طوری‌که بورس اوراق بهادار طی دادوستدهای ماه اخیر با توجه به افزایش ابهامات و فشارهای اقتصادی و غیراقتصادی افت شاخص‌ها را به همراه داشت. بر این اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای جایگاه خود را از محدوده یک‌میلیون و ۵۴۰‌ هزار واحد کاهش داد و برای مدتی در مرز ۱/۵ میلیون واحد در نوسان بود. در نهایت شاخص کل با افزایش صفوف فروش در بسیاری از گروه‌ها به خصوص کالایی‌ها، به کانال ۱/۴ میلیون واحد عقب‌نشینی کرد.

به این ترتیب شاخص یاد شده عملکرد ماهانه منفی ۴/۴ درصدی را به ثبت رساند. همچنین شاخص کل ماه گذشته را با بیشترین افت ماهانه از آذر سال ۱۴۰۰ تجربه کرد. علاوه بر این بازار سهام ۱۲ ماه متوالی خروج پول حقیقی را شاهد بود. با این حال، اغلب کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه عقیده دارند که به واسطه خروج نقدینگی و برگزاری مجامع در این هفته، معاملات بورس هفته آینده سبزپوش شود.

بازار سکه/ نزول پایدار سکه

بازار طلا و سکه اولین ماه از تابستان سال‌جاری را با تمایلات نزولی پشت سر گذاشت. به طوری که سکه امامی با توجه به تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد و محدود شدن معاملات آن به همراه ریزش شدید بهای طلا در بازار جهانی از نیمه کانال ۱۵ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد.

بر این اساس فلز گرانبهای داخلی با افزایش فشارهای نزولی و کاهش دادوستدها، جایگاه خود را در آخرین روز معاملاتی از تیر ماه، پایین کانال یاد شده در قیمت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به پایان رساند. به این ترتیب سکه امامی با ثبت عملکرد ماهانه منفی ۴/۵۲ درصد در پایین‌ترین سطح ۶ ماهه خود قرار گرفت. همچنین این سکه هفته اخیر را با عملکرد منفی ۱/۸ درصدی به پایان رساند. گفته می‌شود در صورت نزولی شدن نرخ دلار آزاد بهای طلا نیز می‌تواند سطوح پایین‌تری را شاهد باشد.

بازار طلای جهانی/ افزایش تقاضا برای طلای جهانی

طلا در بازار جهانی، روز جمعه در فضایی گرم معامله شد. همین امر سبب شد تا دراین روز شاهد غلبه خریداران بر فروشندگان باشیم. به طوری که هر اونس طلا روز جمعه در قیمت ۱۷۱۳ دلار معامله شد. از عواملی که بر قیمت طلا تاثیر‌گذار بود می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ترس از رکود اقتصادی در حال افزایش است. زیرا دادههای اقتصادی نشان می‌دهد که آمارهای بیکاری ایالات متحده به بالاترین حد خود در هشت ماه گذشته رسیده است.

این خود حاکی از تعمیق شرایط رکودی است. علاوه بر این بسیاری از سرمایه‌گذاران در انتظار جلسه فدرال رزرو در ۲۶ تا ۲۷ ژوئیه برای به دست آوردن سرنخ‌هایی در مورد مسیر سیاست پولی هستند. همچنین قیمت طلا در یک موقعیت حمایت تکنیکالی قرار دارد و انتظار می‌رود با وجود تمامی فشارهای نزولی، سطح ۱۷۰۰ دلار را برای کوتاه‌مدت حفظ کند.

بازار اوراق مسکن/ نوسانات محدود تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، ماه گذشته را پرنوسان سپری کردند. به طوری که اوراق تسهیلات بانک مسکن اسفند ۹۹ جایگاه خود را از مرز ۱۳۰ هزار تومان تا مرز ۱۴۰ هزار تومان افزایش داد. همچنین تسه ۹۹۱۲ برای مدت کوتاهی بالای ۱۴۰ هزار تومان معامله شد و مجدداً به زیر این سطح بازگشت. با این حال تسه یاد شده توانست عملکرد مثبت ۷/۵۲ درصدی را در کارنامه ماهانه خود به ثبت برساند.

گفتنی است که این تسه آخرین هفته تیر ماه را نیز با عملکرد منفی ۰/۴۶ درصدی به پایان رساند و کار خود را در قیمت پایانی ۱۳۹ هزار و ۳۵۵ تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه به دلیل افت شدید توان خرید متقاضیان مسکن و قیمت‌های بالا، خرید و فروش در ماه گذشته به نسبت ماههای اخیر سال‌جاری کاهش قابل‌توجهی داشته است.

بازار نفت/ تشدید نگرانی‌ها در بازار نفت

بازار نفت در کنار تشدید سیاست پولی سخت‌گیرانه فدرال رزرو تحت‌تأثیر افزایش نگرانی‌ها از افزایش ذخایر بنزین ایالات متحده بود. زیرا داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده نشان داد ذخایر بنزین آمریکا در هفته اخیر نسبت به گذشته ۳/۵ میلیون بشکه افزایش داشت. این افزایش بسیار شدیدتر از حد انتظار بود. همین امر نگرانی‌های تقاضا را در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان در فصل اوج رانندگی تابستانی بیشتر کرد.

در این بین نیز تشدید سیاست‌های پولی فدرال رزرو این نگرانی‌ها را برانگیخت و با وجود کاهش مشکلات عرضه با اقدام روسیه برای بازگرداندن گاز به اروپا، مانع از افت بیشتر قیمت نفت شد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز جمعه در قیمت ۱۰۲ دلار و ۹۰ سنت مورد معامله قرار گرفت. همچنین نفت وست تگزاس اینترمدییت در زیر سطح ۱۰۰ دلار و در قیمت ۹۵ دلار و ۵ سنت ایستاد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=71442

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});