• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

اقتصاددان صندوق بین المللی پول: نگذارید “جن” تورم از بطری بیرون بیاید

  • کد خبر : 72356
  • 07 مرداد 1401 - 9:45
اقتصاددان صندوق بین المللی پول: نگذارید “جن” تورم از بطری بیرون بیاید
یاز اکو - اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول گفت: اقتصاد جهانی با کندی نگران‌کننده‌ای مواجه است، اما اولویت حیاتی برای سیاست‌گذاران کنترل تورم خروشان است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت پیر-اولیویه گورینچاس در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت: با افزایش قیمت ها در اقتصادهای بزرگ به ۱۰ درصد، بانک های مرکزی باید مسیر خود را حفظ کنند و به افزایش نرخ بهره تا زمان عقب نشینی تورم ادامه دهند.

وی گفت:چشم انداز اقتصاد جهانی به روز شده صندوق بین المللی پول تصویری تاریک از اقتصاد جهانی ارائه می دهد که به شدت در حال کند شدن است و با مجموعه ای از خطرات مواجه است که می تواند آن را به سمت رکود سوق دهد.

این کارشناس اقتصادی یاد آور شد:افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت، که با جنگ در اوکراین تشدید شده است، بودجه خانواده ها را در سراسر جهان تحت فشار قرار داده است و حتی منجر به ناآرامی در برخی کشورها شده است.

وی افزود:حرکت‌های تهاجمی بانک‌های مرکزی، از جمله فدرال رزرو ایالات متحده و بانک مرکزی اروپا، با هدف مهار این فشارهای قیمتی انجام می‌شود، اما باعث کندی اقتصاد نیز می‌شود.

گورینچاس هشدار داد که اجازه دادن به تورم برای خارج شدن از کنترل “مانند (اجازه دادن) به جن از بطری است.

وی گفت:اگر مردم انتظار داشته باشند که تورم بالا بماند، «این دنیایی خواهد بود که بانک‌های مرکزی نقشه راه را از دست داده‌اند و بازگشت به شرایط خوب بسیار بسیار دشوار خواهد بود.»

وی گفت:تاکنون «انتظارات تورمی کاملاً ثابت مانده است. و این یکی از مزایای بزرگ داشتن دهه‌ها محیط تورم پایین و اعتبار بانک‌های مرکزی است.»

وی گفت: «نکته، ایجاد رکود بر اقتصاد جهانی نیست. نکته این است که ثبات قیمت را بازگردانیم.

گورینچاس گفت: هدف این است که تورم را به دو درصد برای اقتصادهای پیشرفته بازگردانیم، شاید کمی بیشتر برای اقتصادهای بازارهای نوظهور، و حتی اگر افزایش نرخ ها بیش از حد پیش برود و رشد را کند کند، این به معنای کاهش سریع قیمت ها خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد:برخی از خطرات اصلی که اقتصاد جهانی با آن مواجه است خارج از کنترل سیاستگذاران است، از جمله پتانسیل روسیه برای قطع گاز به اروپا.

وی گفت: بانک‌های مرکزی در سرتاسر جهان، از جمله بازارهای نوظهور، حرکت‌های «همگام‌شده‌ای» انجام داده‌اند، بنابراین «اگر قرار است قیمت‌های انرژی به این روند ادامه دهند، می‌توانیم مسیر کاهش تورم بسیار سریع‌تری را ببینیم».

وی یاد آور شد: سیاست گذاران در اقتصادهای بازار نوظهور تاکنون واکنش خوبی نشان داده اند و به ارزهای خود اجازه تعدیل داده اند و چارچوب های سیاستی آنها در طول سال ها بهبود یافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=72356

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});