• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
5

جنگ سرد جدید؛ روسیه و غرب برای نفوذ در آفریقا رقابت می کنند

  • کد خبر : 72562
  • 08 مرداد 1401 - 13:00
جنگ سرد جدید؛ روسیه و غرب برای نفوذ در آفریقا رقابت می کنند
یاز اکو_رهبران روسیه، فرانسه و آمریکا در حال عبور از آفریقا برای جلب حمایت از مواضع خود در جنگ اوکراین هستند و به گفته برخی کارشناسان این وضعیت شدیدترین رقابت برای نفوذ در این قاره از زمان جنگ سرد تاکنون است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هر کدام در این هفته از چندین کشور آفریقایی دیدن می کنند.

سامانتا پاور، رئیس آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده، هفته گذشته به کنیا و سومالی رفت. لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، هفته آینده به غنا و اوگاندا می رود.

لاوروف، در سفرهای خود در سراسر قاره آفریقا، سعی کرده است غرب را به عنوان یک شرور معرفی کند و آن را به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی مقصر دانسته است، در حالی که رهبران غربی کرملین را متهم کرده اند که خبیثانه از غذا به عنوان سلاح استفاده می کند.

در دوران ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، روسیه چندین سال است که برای جلب حمایت در آفریقا تلاش می کند و دوستی هایی را که به نیم قرن قبل و زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از بسیاری از جنبش های آفریقایی که برای پایان دادن به حکومت استعماری می جنگند، حمایت می کرد، احیا کرده است.

نفوذ مسکو در آفریقا در ماه مارس در جریان رای گیری سازمان ملل برای محکومیت حمله روسیه به اوکراین به نمایش گذاشته شد.

در حالی که ۲۸ کشور آفریقایی به این قطعنامه رای مثبت دادند، اقلیت قابل توجهی از کشورهای این قاره – ۲۵ کشور به این قطعنامه رای ممتنع داده یا اصلا رای ندادند.

دیپلمات ارشد روسیه در این هفته از مصر، کنگو، اوگاندا و اتیوپی بازدید کرد و قول دوستی داد و ایالات متحده و کشورهای اروپایی را متهم به افزایش قیمت مواد غذایی با دنبال کردن سیاست‌های زیست‌محیطی “بی پروا” کرد.

وی همچنین آنها را به احتکار مواد غذایی در طول همه گیری کووید-۱۹ متهم کرد.

لاوروف در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، گفت: «وضعیت اوکراین بر بازارهای مواد غذایی تأثیر منفی گذاشت، اما نه به دلیل عملیات ویژه روسیه، بلکه به دلیل واکنش غرب و اعمال تحریم ها علیه روسیه شاهد این شرایط هستیم.

لاوروف در اوگاندا به گرمی مورد استقبال یووری موسوینی، رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفت، که سال‌ها متحد ایالات متحده بوده است، اما از انتقاد از روسیه به خاطر حمله به این کشور خودداری کرده است.

موسوینی حتی در آغاز جنگ پیشنهاد کرد که اقدامات پوتین ممکن است قابل درک باشد زیرا اوکراین در حوزه نفوذ روسیه است.

لاوروف از اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل برای دادن کرسی های دائمی و نفوذ بیشتر به کشورهای آفریقایی ابراز حمایت کرد.

رهبر اوگاندا با حضور در کنار لاوروف، با علاقه از روابط قدیمی با روسیه صحبت کرد و از او پرسید که چگونه می‌تواند در شرایطی که روابط خوبی با کشورهایی که در برده‌داری مشارکت دارند، مسکو را رد کند.

فرانسه در آفریقا

مکرون فرانسوی در سفر خود به آفریقا، کرملین را متهم کرد که از شبکه های تلویزیونی مانند RT برای تبلیغ در حمایت از جنگ استفاده می کند. و او کرملین را متهم به باج گیری از جهان از طریق خنثی کردن صادرات غلات از اوکراین کرد.

وی در بنین گفت: “آنها سیاه نمایی می کنند زیرا آنها کسانی هستند که غلات را در اوکراین مسدود کردند.

مکرون از آفریقایی ها خواست تا در مقابل روسیه قرار بگیرند.

وی گفت: “من اینجا در آفریقا، قاره ای که از امپریالیسم استعماری رنج برده است، به شما می گویم: روسیه یکی از آخرین قدرت های استعماری و امپریالیستی است. او تصمیم می گیرد برای دفاع از منافع خود به یک کشور همسایه حمله کند.” “این واقعیت است. ”

مواضع آمریکا در آفریقا

پاور، بالاترین مقام سازمان امدادرسانی ایالات متحده، در شرق آفریقا بود تا برای کمک به مبارزه با گرسنگی در میان خشکسالی ویرانگر چند ساله، قول کمک بدهد . وی در انتقاد از روسیه کوتاه نیامد.

پاور در نایروبی گفت: «اقدامات پوتین با مسدود کردن صادرات غلات اوکراین و محدود کردن تجارت کودهای شیمیایی خود روسیه، عواقب دردناکی بر مردم کنیا و سایر کشورهای جهان داشته است».

وی به مردم کنیا صدمه می زند تا از موقعیت خود بهره مند شود.»

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=72562

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});