• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

آذربایجان‌شرقی و ۱۰ صندوقچه طلایی

  • کد خبر : 73035
  • 11 مرداد 1401 - 18:15
آذربایجان‌شرقی و ۱۰ صندوقچه طلایی
یاز اکو - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت های بی‌نظیر استان در بخش معادن طلا گفت: اگر تعامل بین دستگاه های متولی افزایش یابد در عرض دو سال می توانیم حداقل ۱۰ معدن طلا به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس از تبریز، حسین جعفری شامگاه امروز در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که آذربایجان شرقی با ۸.۸ میلیارد تن ذخایر معدنی در رتبه اول کشور قرار دارد، اظهار کرد: با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف، در بخش معدن می‌توان مسیر توسعه را به سرعت پیمود.

وی افزود: از نظر اشتغالزایی در بخش معدن رتبه دوم و از لحاظ تعداد پروانه های بهره برداری رتبه سوم کشور را داریم.

چعفری ادامه داد: میزان ذخایر معدنی در استان نشان می دهد این بخش ارزش زیادی دارد و در صورت بهره مندی از ظرفیت های بخش معدن، می توانیم به اقتصاد کمک کشور کنیم.

صدور ۸۰۰ پروانه بهره‌بردای و جواز کشف

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به وجود نزدیک به ۵۵ نوع ماده معدنی در استان گفت: در حال حاضر حدود ۸۰۰ پروانه بهره بردای و جواز کشف صادر کرده ایم که از این مقدار ۴۵۰ واحد معدنی فعال و در حال بهره برداری است.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات مقرراتی که در بخش معدن در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست تعریف شده با هم متناقض است که این موضوع باعث رکود فعالیت معادن می شود البته فعالیت معادن باید صد درصد در راستای قوانین منابع طبیعی باشد.

جعفری با اشاره به مشکلات فرهنگ سازی در بخش معدنکاری گفت: نبود آگاهی و درک مناسب از وضعیت، گاهی اوقات مشکلاتی را به وجود می آورد برای مثال بهره بردار در روند فعالیت با یک سری معارضان محلی مواجه می شود که فعالیت معدن را با مشکل روبرو می کند.

وی یکی دیگر از مشکلات اساسی در روند فعالیت معادن را توان مالی بهره‌بردار دانست و تاکید کرد: فعالیت در بخش معدن به سرمایه کلان و ماشین آلات و تکنولوژی جدید نیاز دارد.

واگذاری معادن به افراد دارای اهلیت

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در خصوص واگذاری معادن به افراد دارای اهلیت گفت: اواخر سال گذشته برنامه ای شروع شد که حدود ۱۸۰ محدوده بلاتکلیف آزادسازی شد تا در این زمینه متقاضیانی که تمایل به فعالیت دارند اقدامات لازم را انجام دهند.

جعفری افزود: خوشبختانه اخیرا با توجه به سیاستگذاری وزارت صمت مقرر شده قبل از ثبت محدوده، افراد، صلاحیت فنی را اخذ کنند در حالی که قبلا احراز صلاحیت این گونه نبود و افراد راحتتر امکان ثبت داشتند.

در دولت سیزدهم نفلین سینیت به صورت جدی پیگیری می‌شود

وی به اهمیت موضوع جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی اشاره کرد و گفت: با توجه به دستور ریاست جمهوری و پیگیری استاندار آذربایجان شرقی خوشبختانه معادن استان در مسیر خوبی قرار گرفته است برای مثال بهره برداری از نفلین سینیت تاثیر بسیار زیادی در صنایع پایین دستی مس که اکنون تنها به کنسانتره تبدیل می شود خواهد داشت.

وی با بیان این که نفلین سینیت در دولت سیزدهم به صورت جدی پیگیری می شود، افزود: علاوه بر موضوع ایجاد اشتغال و ارزش افزوده، گردش مالی که در استان ایجاد خواهد کرد بسیار قابل توجه خواهد بود.

فرآوری مواد معدنی در ۶۰۰ واحد معدنی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اضافه کرد: میزان ذخایر معدنی در استان نشان می دهد باید در فراوری مواد معدنی نیز در کشور رتبه اول را داشته باشیم.

جعفری گفت: در حال حاضر از لحاظ فرآوری مواد معدنی در استان نزدیک ۶۰۰ واحد فعال است برای مثال در مجتمع فولاد میانه در سال ۸۰۰ هزار تن گندله تبدیل به آهن اسفنجی می شود.

وی به اهمیت تکمیل اطلاعات ذخایر معدنی برای جذب سرمایه‌گذاران اشاره کرد و افزود: با هم افزایی دستگاه های مختلف در بخش معدن می توان مسیر توسعه را به سرعت پیمود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: دو مجتمع شیشه در مراغه و تبریز وجود دارد که در حال حاضر یکی از این واحدها تبدیل به شهرک شیشه شد و به عبارتی از ماده اولیه سیلیس تا مرحله آخر شیشه در استان تولید می شود.

ضرورت افزایش تعامل بین دستگاه‌های متولی

جعفری ضمن دعوت از شرکت های دانش بنیان برای ورود به بخش معدن افزود: از تمام شرکت ها و دانشگاهیان که تمایل به ورود به بخش معدن را داشته باشند با تمام توان حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی ذخایر معدنی زیادی دارد که از جمله این ذخایر می توان به انواع فلزات رنگی، عناصر مس و طلا اشاره کرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت های بی‌نظیر استان در بخش معادن طلا افزود: اگر تعامل بین دستگاه های متولی افزایش یابد در عرض دو سال می توانیم حداقل ۱۰ معدن طلا به بهره‌برداری برسانیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=73035

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});