• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

بار اصلی اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها بر دوش بخش کشاورزی است

  • کد خبر : 77228
  • 10 شهریور 1401 - 10:00
بار اصلی اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها بر دوش بخش کشاورزی است
یاز اکو - رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: بار اصلی اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها بر دوش بخش کشاورزی، خصوصا مرغداران و دامپروران است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی در دومین جلسه شورای منطقه ۳ حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی که با حضور سرپرست معاونت فرهنگی و آموزشی حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان در مجتمع فرهنگی شهید کسائی برگزار گردید، مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها را اقدامی مثبت از طرف دولت توصیف نمود که بار اصلی اجرای آن بر دوش بخش کشاورزی، خصوصا مرغداران و دامپروران است و افزود: تولیدکنندگان ما در عرصه دام و طیور سختی زیادی در اجرای این طرح متحمل شدند اما با فداکاری و ایثار به تولید خود ادامه دادند تا امنیت غذایی کشور آسیبی نبیند و باید از آنها قدردانی نمود.
وی با اشاره به ۴ برابر شدن سرمایه در گردش مورد نیاز در حوزه دام و طیور پس از اجرای این طرح، به تشریح اقدامات دولت در کاهش آسیب به این اقشار پرداخته و گفت: از یکسو با هماهنگی و تعامل با بانک کشاورزی، بازه زمانی دریافت وام سرمایه در گردش را که پیش از این ۶ ماه بود، به یک هفته کاهش دادیم و در سراسر کشور ۱۲هزار میلیارد تومان به مرغداران و دامپروران پرداخت گردید که سهم آذربایجان شرقی ۶۰۰ میلیارد تومان بود و هنوز نیز به درخواست های تسهیلاتی که در این خصوص واصل شده رسیدگی می شود و پرداخت آنها ادامه دارد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی خرید مازاد تولید دامپروران و مرغداران را اقدام دیگر دولت در این خصوص دانسته و خاطر نشان کرد: کاهش تقاضا به دلیل افزایش قیمت ها، باعث شد تولیدکنندگان نتوانند همه محصول خود را به فروش برسانند که برای حل این مشکل، شرکت پشتیبانی دام و سازمان تعاون روستایی مکلف شدند مازاد محصولات تولیدکنندگان را خریداری نمایند که در این راستا ۳۵۰۰ تن مرغ گرم از مرغداران خریداری شده و به صورت مرغ منجمد نگهداری می گردد.
فتحی نقش حوزه نمایندگی ولی فقیه در فرهنگ سازی و تبیین جامعه را بی بدیل دانسته و ضمت تشکر از همکاری مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، گفت: در اجرای این طرح توجیه مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت بود و هنوز نیز لازم است تا مرغداران متقاعد شوند تا جوجه ریزی را افزایش دهند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه دامداران به دلیل وجود صنایع لبنی مشکلی از بابت تقاضا وجود ندارد، اما در حوزه مرغداری ها برخی مسائل باید رفع شود، گفت: خوشبختانه در شهریور ماه تقاضا در بازار مرغ افزایش محسوسی پیدا کرده است که این مساله نیز می تواند مرغداران را به جوجه ریزی ترغیب کند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به تفویض ریاست کمیته سلامت اداری به مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی گفت: در طرح شهید رجایی، کمیته سلامت با توجه به شاخص هایی که دارد، سلمت اداری سازمان های مختلف را بررسی نموده و نتیجه را اعلام می کند که خوشبختانه با اقداماتی که در این کمیته انجام شده است سازمان جهاد کشاورزی استان برای ۴ سال پیاپی به عنوان دستگاه اجرایی برتر استان انتخاب گردیده است.
فتحی در این جلسه به تشریح سیمای کشاورزی آذربایجان شرقی پرداخته و گفت: مساحت استان آذربایجان شرقی ۴٫۵ میلیون هکتار است که ۱٫۵میلیون هکتار از این مساحت را اراضی زراعی و باغات تشکیل می دهند که قابل کشت هستند. از این اراضی ۱۲۰هزار هکتار مختص باغات است و مابقی را اراضی زراعی تشکیل می دهند که ۷۰ درصد از این اراضی نیز دیم می باشد.
وی با اشاره به اینکه تنها ۱۱۵ هزار هکتار از اراضی استان آبی هستند که در پایاب سدها یا چاهها قرار دارند، گفت: ۵۵ درصد از اراضی کشاورزی استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه هستند که با توجه به کاهش ۴۰ درصدی سهم آب بخش کشاورزی، باید میزان تولیدات نیز کاهش پیدا می کرد اما با استفاده از دانش نوین در کنار دانش بومی، اصلاح الگوی کشت و جایگزینی اقلام با آب بری کمتر و ارزش افزوده بیشتر و استفاده از سیستم های نوین آبیاری توانستیم عملکرد در واحد سطح را بهبود دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به جایگزینی زعفران، پسته و گیاهان دارویی به جای محصولات با آب بری بالا، گفت: صنایع بسته بندی و فرآوری برای این محصولات را در استان راه اندازی کرده ایم تا برندسازی نیز در این حیطه انجام شود.
وی با اشاره به اینکه ۷٫۵ میلیون واحد دامی اعم از کوچک، سبک و سنگین در آذربایجان شرقی داریم و ۱۰درصد تخم مرغ کشور را نیز تولید می کنیم، گفت: تولید گوشت مرغ در آذربایجان شرقی معمولا پاسخگوی نیاز مصرفی استان می باشد و مازاد آن را نیز به استان های همجوار ارسال میکنیم.
فتحی ادامه داد: کل تولیدات استان در حوزه کشاورزی ۵ میلیون تن می باشد که ۳۵ هزار میلیارد تومان ارزش آن است و باید توجه داشت اقلامی مانند گندم، جو که بخش اعظم سطح زیر کشت استان می باشد، ارزش افزوده پایینی دارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی رشد ۲۰۰درصدی خرید گندم نسبت به سال گذشته علیرغم کاهش بارندگی و افزایش دما را یک اتفاق ویژه دانسته و گفت: تعیین قیمت خرید تضمینی مناسب، کاهش قیمت کود فسفاته که در تغذیه نباتی موثر می باشد، اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با همکاری ستاد اجرائی فرمان حضرت امام(ره) از جمله اقداماتی است که باعث شد عملکرد ما در سال جاری در حوزه گندم فوق العاده باشد.
وی میزان افزایش تولید گندم نسبت به سال گذشته را ۳۰۰درصد دانسته و ادامه داد: مابقی مطالبات گندمکاران که حدود ۲هزار میلیارد تومان است در چند روز آتی پرداخت می گردد.
فتحی در پایان سخنان خود اجرای کشاورزی قراردادی را یکی دیگر از اقدامات سازنده دولت سیزدهم دانسته و خاطر نشان کرد: تامین نهاده ها دغدغه همیشگی کشاورزان ما بود که در این طرح رفع می شود. کشاورزان نهاده ها را دریافت نموده و محصول خود را بیمه می کنند و پس از برداشت محصول و فروش آن، هزینه این خدمات را پرداخت می نمایند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77228

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});