• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

ردپای تصفیه خانه فاضلاب اهر در انتشار بوی بد در این شهرستان

  • کد خبر : 77524
  • 12 شهریور 1401 - 17:15
ردپای تصفیه خانه فاضلاب اهر در انتشار بوی بد در  این شهرستان
یاز اکو - طی روزهای اخیر شهروندان اهر از انتشار بوی بسیار ناخوشایندی در این شهر خبر دادند که همچنان منبع آن به طور دقیق مشخص نشده و مسئولین نیز دلیل اصلی را از تصفیه خانه این شهرستان می‌دانند اما صراحتاً بیان نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، طی روزهای اخیر در فضاهای مجازی فیلم‌هایی از انتشار بوی بد در شهرستان اهر منتشر شد که شهروندان اهری را بسیار اذیت می‌کند.  

بوی بد منتشر شده در اهر داد شهروندان این شهرستان را بلند کرده است و همه گلایه‌مند هستند اما مسئولین استان و شهرستان پاسخ قابل قبولی برای این معضل ندارند و همچنان دلیل آن را نمی‌دانند.

طی بررسی‌های انجام شده احتمالاً رد پای تصفیه خانه فاضلاب اهر انتشار این بوی بد باشد، اما به طور دقیق مشخص نیست البته مسئولین شهرستان اهر عامل اصلی آن را تصفیه خانه این شهرستان عنوان می‌کنند اما به قول خودشان صراحتاً مجاز به بیان آن نیستند!

کارگروه بررسی عامل انتشار بوی بد در شهرستان اهر تشکیل شده است 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در خصوص عامل اصلی این بوی بد به ایسنا می‌گوید: با اطلاع از انتشار بوی بد در شهرستان اهر به این شهر سفر کرده و از نزدیک مشکلات را بررسی کردیم.

محمدباقر هنربر ادامه می‌دهد: فاز یک تصفیه خانه اهر نواقصی داشت که برطرف و اصلاح شد و احداث فاز دوم آن نیز در سفر ریاست جمهوری پیگیری شده و دستور آن به وزارت نیرو داده شده است که احتمالاً مشکل از تصفیه خانه اهر باشد.

او افزود: برای بررسی دقیق‌تر کارگروهی متشکل از مسئولین اداره کل حفاظت محیط زیست، فرمانداری‌ اهر و اساتید دانشگاه تشکیل و به اهر فرستاده‌ایم تا مسئله را دقیقتر بررسی کنند و منبع بوی بد پیدا شود.

او خاطرنشان کرد: این بو اغلب در شب‌ها و تنها در قسمتی از شهر اهر می‌آید و برخلاف اخباری که در فضای مجازی منتشر شده، در کل شهر نیست اما ما به جد این مسئله را پیگیری می‌کنیم.

همچنین هنربر چندین روز پیش بر ضرورت رفع سریع نواقصات و مشکلات فاز اول تصفیه خانه فاضلاب این شهرستان تاکید کرده‌ بود.

او در جلسه مدیریت بحران شهرستان اهر با محوریت بوی نامطبوع و ساماندهی کانال‌ها و هدایت پساب خانه‌ها به شبکه فاضلاب شهری شهرستان اهر گفته بود: برای حل مشکل بوی نامطبوع سطح شهر اهر در این جلسه هشت مصوبه به تصویب رسید که برای حل این مشکل باید کلیه مسئولان و ادارات ذی‌ربط استانی و شهرستانی همکاری جدی داشته باشند.

تصفیه‌خانه فاضلاب اهر به عنوان تهدید علیه سلامت عمومی است

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر نیز تصفیه‌خانه فاضلاب اهر را به عنوان تهدید علیه سلامت عمومی دانسته و می‌گوید: قطعاً عوامل دیگری هم در شکل‌گیری بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر وجود دارد، اما باید قبول کنیم که عمده مشکلات ناشی از بوی نامطبوع مربوط به تصفیه‌خانه فاضلاب اهر است.

محمد میرزاپور ادامه می‌دهد: بسیاری از خانوارهای اهری منازل خود را به شبکه فاضلاب شهری متصل نکرده‌اند، ابتدا باید سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب را ساماندهی کنیم تا بتواند به نیازها جوابگو باشد، البته اگر دقیق‌تر محاسبه کنیم قطعاً تعداد خانوارهایی که به شبکه فاضلاب شهری متصل نشده‌اند، بیش از ۵۰۰۰ خانوار می‌شود.

او بابیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر جوابگوی نیازها نیست، اضافه می‌کند: پیشنهاد بنده این است که ابتدا ظرفیت پذیرش تصفیه‌خانه فاضلاب شهری ارتقاء داده شود، سپس برای اتصال خانوارهای باقی‌مانده به شبکه فاضلاب شهری برنامه‌ریزی کنیم؛ بنابراین از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب و مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی درخواست می‌کنیم تا برای حل مشکلات تصفیه‌خانه فعلی فاضلاب شهری اهر تدابیری اتخاذ کنند.

میرزاپور بیان کرد: کارشناسان بهداشت محیط در ساعات و روزهای مختلف از نقاط مختلف شهر و تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر بازدید کرده‌اند و به اصلی‌ترین منشأ بوی نامطبوع را تصفیه‌خانه فاضلاب شهری معرفی کردند و به دلیل اینکه شب‌ها جهت باد تغییر می‌کند، بوی فاضلاب برخواسته از تصفیه‌خانه را به سمت شهر هدایت می‌کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر می‌گوید: دادستان عمومی و انقلاب اهر از بهداشت و درمان درخواسته کرده بود تا نظر کارشناسی در خصوص منشأ بوی نامطبوع ارائه دهد و ما از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اهر به‌عنوان تهدید علیه سلامت عمومی معرفی کردیم، چراکه ایرادات تصفیه‌خانه فاضلاب شهری تنها بوی نامطبوع نیست بلکه فاضلاب سه برابر ظرفیت به تصفیه‌خانه وارد می‌شود و طبیعتاً مجموعه نمی‌تواند عمل تصفیه را به‌طور کامل انجام دهد، از این‌رو مجبور می‌شوند تا فاضلاب را بدون تصفیه کامل به رودخانه اهرچایی رهاسازی کنند.

او خاطرنشان می‌کند: مجدداً از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی تقاضا می‌کنم تا برای رفع نواقصات تصفیه‌خانه فاضلاب شهری برنامه‌ریزی کرده و احداث فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب اهر را پی‌گیری کنند.

چندین روز پیش نیز فرماندار اهر بر ضرورت اجرایی شدن فاز دوم تصفیه خانه این شهرستان تاکید کرده بود.

ابوالفضل غنی زاده در جلسه‌ی شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر گفته بود: با توجه به حجم زیاد ورودی فاضلاب شهری به تصفیه خانه فاضلاب و نبود ظرفیت مناسب این تصفیه خانه برای پذیرش این حجم از ورودی فاضلاب ضروری است برای ارتقاء ظرفیت این تصفیه خانه اقدامات اساسی انجام شود.

بنابه بررسی‌های انجام‌شده، عامل اصلی انتشار بوی بد از تصفیه خانه این شهرستان است اما مسئولین همچنان قبول ندارند و یا می‌پذیرند اما صراحتا بیان نمی‌کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});