• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

توضیح درباره صدور کارت شناسه برای افراد فاقد شناسنامه/ لزوم تعویض شناسنامه‌های قدیمی

  • کد خبر : 77966
  • 16 شهریور 1401 - 10:15
توضیح درباره صدور کارت شناسه برای افراد فاقد شناسنامه/ لزوم تعویض شناسنامه‌های قدیمی
یاز اکو - رییس سازمان ثبت‌احوال با تاکید بر لزوم تعویض شناسنامه‌های قدیمی درباره صدور کارت‌های شناسه برای افراد فاقد شناسنامه توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، «هاشمی کارگر» معاون وزیر و رییس سازمان ثبت‌ احوال کشور در خصوص کارت شناسه برای افراد فاقد هویت گفت: برای افراد فاقد شناسنامه کارت شناسه تعریف شده و یک اداره مجازی در پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت‌احوال ایجاد شده و این شناسه به این افراد تخصیص داده می‌شود. امیدواریم استانداری‌ها در این خصوص به سرعت وارد شده و ما بتوانیم کار را سریعا پیش ببریم کارت هم به زودی صادر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که افراد فاقد شناسنامه به چه صورتی می‌توانند برای دریافت کارت یا کد شناسه اقدام کنند، گفت: این افراد با مراجعه سازمان ثبت‌احوال پرونده اولیه را تشکیل داده و بررسی‌های لازم نیز صورت می‌گیرد و کارت یا کد شناسه برای این افراد از سوی سازمان ثبت‌احوال صادر می‌شود و پس از دریافت این کارت افراد می‌توانند برای تایید تابعیت‌شان به استانداری‌ها مراجعه کرده و بحث تابعیت این افراد توسط شورای تامین استان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس سازمان ثبت‌احوال با بیان اینکه ۸ هزار پرونده در این خصوص تشکیل شده و در حال بررسی است، گفت: چنانچه تابعیت ایرانی بنابر فرآیند و قواعدی که وجود دارد احراز شود، این کارت شناسه موقت باطل شده و کارت هوشمند ملی دریافت می‌کنند و همچنین شناسنامه برای آن‌ها صادر می‌شود و چنانچه تابعیت آن‌ها رد شود این کارت موقت باطل شده و سایر شرایطی که برای اتباع خارجی در نظرگرفته می‌شود شامل حال این افراد نیز می‌شود.

تعویض شناسنامه‌های قدیمی

کارگر در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تعویض شناسنامه‌های قدیمی نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه تمامی شناسنامه‌های ایرانیان باید جدید شوند، افرادی که شناسنامه قدیمی دارند، لازم است به سازمان ثبت‌احوال برای دریافت شناسنامه جدید مراجعه کنند.

وی ادامه داد: این امر بسیار مهم است تا بتوانیم اطلاعات این افراد را در پایگاه اطلاعات سازمان ثبت‌احوال تکمیل کنیم تا بتوانند خدمات را به راحتی دریافت کنند.

رییس سازمان ثبت‌احوال کشور با بیان اینکه افرادی که شناسنامه قدیمی دارند برای دریافت شناسنامه جدید سریعا اقدام کنند، گفت: ما زیرساخت‌هایی را فراهم کرده‌ایم تا بتوانیم به سرعت شناسنامه‌ها را تعویض کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

کارگر گفت: همچنین این امکان فراهم شده است تا برای ثبت درخواست صدور مجدد کارت هوشمند ملی و درخواست شناسنامه المثنی، متقاضیان بتوانند در دفاتر پیش‌خوان خدمات دولت تقاضای خود را ارائه دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که برای کارت هوشمند ملی اقدام کرده‌اند، چنانچه شناسنامه خود را تعویض کنند، دوباره نیاز است که برای دریافت کارت هوشمند ملی درخواست دهند و تقاضای قبلی آن‌ها باطل می‌شود؟ گفت: خیر، چنین چیزی نیست و درخواست آن‌ها برای کارت هوشمند ملی از بین نمی‌رود.

پیاده‌سازی و بهره‌برداری از قابلیت‌های کارت هوشمند

رییس سازمان ثبت‌احوال کشور همچنین تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات در خصوص کارت هوشمند ملی پیاده‌سازی و بهره‌برداری از قابلیت‌های آن به ویژه احراز هویت سه عامله مبتنی بر کارت، پین شناسایی و عامل بیومتریک به عنوان قابل اطمینان‌ترین درجه احراز هویت در کشور است در این راستا با برنامه‌ریزی که صورت گرفته در تعدادی از دستگاه‌ها و بانک‌ها نظیر سازمان فناوری اطلاعات، مرکز توسعه تجارت وزارت صمت، بانک سپه، بانک سرمایه و دفاتر اسناد رسمی قابلیت‌های کارت هوشمند ملی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

کارگر همچنین درباره افراد فاقد هویت مانند معتادان متجاهر که فاقد مدارک هویتی هستند، گفت: یک سری طرح‌های ویژه برای این افراد برنامه‌ریزی شده است به طور مثال در مناطقی مانند هرندی برخی از همکاران ما در مراکز تجمعی این افراد حاضر شده و شناسنامه‌های مجدد برای این افراد صادر می‌شود.

وی درباره اسناد هویتی راکد نیز گفت: بررسی اسناد هویتی راکد منوط به حضور صاحب سند است. گاهی اوقات این افراد ممکن است خارج از کشور حضور داشته باشند بعد از ورود به کشور می‌توانند برای این اسناد به ما مراجعه کرده و ما بررسی‌های اولیه را انجام می‌دهیم و سند را برای آن‌ها به حالت فعال تبدیل می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77966

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});