• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
3

هفت دستگاه شتابنگار برخط در آذربایجان شرقی نصب می‌شود

  • کد خبر : 78302
  • 19 شهریور 1401 - 12:00
هفت دستگاه شتابنگار برخط در آذربایجان شرقی نصب می‌شود
یاز اکو - مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به توسعه ایستگاه های شتابنگار زلزله در استان، گفت: هفت دستگاه شتابنگار برخط در مناطق خمارلو، قره آغاج، عجب شیر، تیکمه داش، ترک و ۲ نقطه جدید در تبریز نصب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، امیر بخشی زاده، روز شنبه، با اشاره به اینکه هماهنگی لازم با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جهت توسعه ایستگاههای شتابنگار در استان انجام شده است، افزود: آذربایجان شرقی جزو استان های لرزه‌خیز کشور است و توسعه و نصب دستگاه‌های شتاب‌نگار در مناطق مختلف استان ضروری بوده و داشتن شبکه ای متراکم از دستگاه های شتابنگار و لرزه نگاری باعث ثبت و مطالعه دقیق تر زمین لرزه ها می شود.

وی ایجاد شبکه شتابنگاری و لرزنگاری فعال زلزله در استان را اقدام مهم در بحث زلزله دانست و اظهار داشت: طی سه سال گذشته توسعه شبکه شتابنگاری استان با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران به ویژه اداره کل راه و شهرسازی آغاز شده و تاکنون ۲۸ دستگاه شتابنگار برخط در سه فاز مختلف در تبریز و مناطق لرزه خیز استان نصب شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: زیرساخت لازم برای نصب هفت ایستگاه شتابنگار برخط دیگر در فاز چهارم فراهم شده است که با نصب آن ها، تعداد این ایستگاه‌های برخط به ۳۵ ایستگاه و مجموع دستگاههای شتابنگار استان به ۷۷ ایستگاه می رسد.

بخشی زاده، انجام مطالعات بررسی بلایای زمین شناختی و شناسایی و تهیه نقشه های گسل ها و مناطق لرزه خیز، ریز پهنه بندی لرزه ای شهرستانهای استان از جمله تبریز، مراغه، مرند و میانه، تحلیل آسیب پذیری و بهسازی لرزه ای ساختمان نهادهای دولتی در سطح استان را از اقدامهای موثر این اداره کل جهت پیشگیری و کاهش خسارت های ناشی از زلزله در استان اعلام کرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن فلات آذربایجان در شرق دریاچه ارومیه، یادآوری کرد: زلزله‌های متعدد رخ داده در این استان از جمله زلزله اهر و ورزقان و بخش مرکزی این فلات با چهار گسل مهم و بزرگ از نوع گسل های امتدادلغز در بخش شمال با گسل ارس، در شرق با گسل آستارا- اردبیل، در جنوب و غرب با گسل تبریز و در جنوب و جنوب شرق با گسل فیروزآباد یا گسل میانه- اردبیل مواجه ساخته است.

تقویت فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حوادث

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: یکی از نکات مهم در بحث مقابله با حوادث، تقویت فرهنگ ایمنی و پیشگیری از حوادث، ارائه آموزش‌های همگانی در جهت ایجاد و ارتقاء آمادگی افراد در برابر حوادث غیرمترقبه و نحوه مواجه شهروندان با حوادث و بلایای طبیعی است.

بخشی زاده، ادامه داد: در این راستا و برای ارتقای سطح ایمنی جامعه در مقابله با حوادث و بلایای طبیعی دوره‌های آموزشی برای دستگاه های اجرایی توسط متولیان امر از سوی این اداره کل برگزار شده است.

وی اظهار داشت: استفاده از مصالح مرغوب و باکیفیت، به‌کارگیری فناوری‌های جدید، سبک‌سازی و صنعتی‌سازی ساختمان‌ها و رعایت ضوابط اجرای آیین نامه مقاوم سازی ساختمان ها (آیین نامه ۲۸۰۰) تاثیر به سزایی در کاهش خسارت مخاطرات زمین لرزه ها خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=78302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});