• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

بازدهی بازارها در هفته سوم شهریور/ افت بورس و صعود سکه

  • کد خبر : 79217
  • 26 شهریور 1401 - 17:40
بازدهی بازارها در هفته سوم شهریور/ افت بورس و صعود سکه
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

یازاکو؛ جعفر ساعی‌نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ تعلل در بازار بورس

بورس و اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه برخلاف روز اخیر، با کاهش ۰/۲۹ درصدی همراه شد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای طی دادوستدهای روز یاد شده بیش از ۴ هزار واحد افت داشت. در پایان روز معاملاتی گذشته شاخص کل در محدوده یک‌میلیون و ۳۸۹ هزارواحد به کار خود پایان داد و نماگر یاد شده در این روز نتوانست به مسیر بازگشتی روز سه‌شنبه قوت ببخشد و به صعود ادامه دهد. ضمناً شاخص هموزن نیز در روز معاملاتی اخیر اندکی کاهش داشت و با ۰/۹ درصد افت همراه شد. همچنین خالص تغییر مالکیت ۹۸ میلیارد تومان از جانب حقیقی به حقوقی و ارزش معاملات خرد بورس نیز (سهام و حق‌تقدم) ۱۴۵۸ میلیارد تومان بود. قابل ذکر است که بازدهی شاخص از ابتدای سال ۱/۶ درصد مثبت به ثبت رسیده است.

بازار سکه/ افت صعود سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در انتهای هفته گذشته، در بازار آزاد تهران به ۱۴ میلیون و ۴۹۰ هزارتومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به ۱۳ میلیون و ۵۹۹ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه نیم سکه ۸ میلیون و ۱۵۰ هزارتومان و، ربع سکه ۵ میلیون و ۱۵۰ هزارتومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۹۷۰ هزارتومان است. از جمله مهم‌ترین عواملی که سرعت حرکت این مسکوک را کند کرده و در حال حاضر به مسیر صعودی آن پایان داده است، افت شدید اونس جهانی طلاست به طوری که در روزهای معاملاتی اخیر این فلز زرد محدوده حمایتی مهم و تعیین‌کننده ۱۷۰۰ دلار را شکست و مجدد به این سطح پایین بازگشت. این مساله بر قیمت‌گذاری طلا در ایران نیز اثر داشته است. از جمله موارد دیگر قابل ذکر حرکت محدود دلار در روز اخیر است.

بازار طلای جهانی/ شکست حمایتی طلای جهانی

روز جمعه، ۲۵ شهریور، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۶۶۳ دلار و ۶۰ سنت قیمت خورد. این در حالی است که در روز سه‌شنبه پس از انتشار داده‌های تورم ایالات متحده که قوی‌تر از انتظار بود، برای مدت کوتاهی معاملات طلا را به زیر این نقطه حمایتی رساند. می‌توان گفت غافلگیری CPI ایالات متحده چشم‌انداز قیمت طلا را تیره می‌کند به طوری که سرمایه‌گذاران از انجام معاملات طلا در آستانه نشست فدرال رزرو خودداری می‌کنند چرا که انتظار می‌رود بانک مرکزی نرخ بهره را ۷۵ واحد افزایش دهد. قابل ذکر است ارزش دلار پس از داده‌های CPI افزایش یافت و ۱/۷ درصد در روز سه‌شنبه جهش کرد و به بالاترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسید. این امر قیمت‌های فلزات را بیشتر تحت فشار قرار داد.

بازار اوراق مسکن/ سبز پوشی اوراق مسکن

در روز چهارشنبه اوراق تسهیلات مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، آخرین روز معاملاتی هفته جاری را با روند صعودی سپری کردند. افزایش در تقاضا در برخی از این اوراق منجر به تشکیل تیک صعودی در نمودار قیمتی شد. به این معنا که در ابتدا معاملات با قیمت پایین انجام شده و در اواسط یا اواخر زمان معاملاتی به صف خرید منجر شده است. در این میان اوراق تسهیلات مربوط به اسفند ۱۳۹۹ به میزان ۴/۱۸ درصد رشد داشته و به قیمت ۱۱۲ هزار و ۸۹۷ تومان در پایان روز معاملاتی رسید. شروع معاملات این اوراق از محدوده ۱۰۷ هزار تومان آغاز شده و در سقف قیمت مجاز روزانه دادوستد شد. از جمله موارد اثر‌گذار بر روند قیمتی این اوراق، سیاست‌های مربوط به عرضه و تقاضای مسکن است که در حال حاضر با ثبات رکود در زمینه ساخت، کاهش قیمت چشمگیری در انتظار این بازار به نظر نمی‌رسد.

بازار نفت/ نفت در انتظار بهبود بازارها

در روز جمعه، ۲۵ شهریور، قیمت نفت اوپک، نفت برنت، نفت WTI و نفت سنگین ایران با نوسان‌هایی همراه بود؛ تغییرات قیمتی آن‌ها به شرح زیر است:
۱. قیمت سبد نفتی اوپک به ۹۷.۶۶ دلار رسید.
۲. قیمت نفت برنت در آمریکا با ۳.۱۳ درصد کاهش به ۹۱.۱۴ دلار رسید.
. قیمت نفت برنت در انگلیس با ۳.۲۷ درصد کاهش به ۹۰.۸۵ دلار رسید.
۴. قیمت جهانی نفت خام با ۳.۷۴ درصد کاهش به ۸۵.۰۹ دلار رسید؛ همچنین قیمت نفت WTI در بازار آمریکا با ۳.۶ درصد کاهش به ۸۵.۳۳ دلار رسید.
۵. نفت سنگین ایران به ۹۳.۷۱ دلار رسید.
۶. قیمت جهانی بنزین با ۳.۸۲ درصد کاهش به ۲.۴۲۶۴ دلار رسید.
۷. قیمت جهانی گاز طبیعی با ۸.۸۱ درصد کاهش به ۸.۳۱۲ دلار رسید.
۸. قیمت جهانی نفت کوره با ۵.۲۲ درصد کاهش به ۳.۱۹۹۳ دلار رسید.
۹. قیمت جهانی گازوئیل با ۵.۴۸ درصد کاهش به ۹۳۵.۳۸ دلار رسید.
۱۰. قیمت نفت سنگین عربستان ۹۳.۴۷ دلار اعلام شد.
آژانس بین‌المللی انرژی در روز چهارشنبه اعلام کرد که رشد تقاضای جهانی نفت در سه‌ماه چهارم سال‌جاری به دلیل عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی متوقف می‌شود، اما به این موضوع نیز اشاره کرد که در صورتی که پکن محدودیت‌های خود برای مقابله با کرونا را کاهش دهد، تقاضا در سال ۲۰۲۳ بهتر خواهد شد چرا که تقاضای جهانی نفت تحت فشار اقتصاد متزلزل چین و سایر کشور‌ها قرار دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79217

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});