• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

مقایسه اقتصاد ایران و جهان / تورم کدام کشورها بیشتر از ایران است؟

  • کد خبر : 79735
  • 30 شهریور 1401 - 10:45
مقایسه اقتصاد ایران و جهان / تورم کدام کشورها بیشتر از ایران است؟
یاز اکو - بررسی داده‌های آماری بانک جهانی در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که فقط چهار کشور تورمی بالاتر از ایران را ثبت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، تورم در همه اقتصادهای دنیا بزرگترین آفت اقتصادی شناخته می‌شود و بزرگترین دغدغه بانک‌های مرکزی در جهان، کنترل سطح عمومی قیمت‌ها است. تورم مزمن در اقتصاد ایران هم سال‌ها است که به مهم‌ترین چالش مردم تبدیل شده و شرایط سیاست‌گذاری در دولت‌ها این موضوع را تشدید کرده است.

مقایسه تورم اقتصاد ایران با برخی از کشورهای دیگر نیز وخامت اوضاع کنونی را به وضوح نشان می‌دهد.

تورم کدام کشورها بیشتر از ایران است؟

برای بررسی این موضوع، تورم سال ۱۴۰۰ ایران را با تورم کشورها در پایان سال ۲۰۲۱ مقایسه کرده‌ایم.

آمارهای منتشر شده توسط بانک جهانی نشان می‌دهد که در میان کشورهایی که آمار تورم آنها را در سال مذکور موجود است، تنها چهار کشور تورمی بالاتر از ایران داشتند.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، تورم در اقتصاد ایران در پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۴۰.۲ درصد ثبت شده است. این درحالی است که تنها سودان، لبنان، زیمباوه و سورینام در سال ۲۰۲۱ تورمی بالاتر از ایران داشتند. در این سال تورم سودان معادل ۳۸۲درصد، لبنان ۱۵۴درصد، زیمباوه ۹۸درصد و سورینام ۵۹درصد رقم خورد.

ایران در میان کشورهای منطقه

برای بررسی شرایط تورم در اقتصاد ایران، مقایسه آن با برخی از کشورهای اطراف ایران هم جالب توجه است. در پایان سال ۲۰۲۱، تورم ترکیه به ۱۹.۶درصد رسید. پاکستان تورم ۹.۵درصدی را ثبت کرد و این نرخ برای عراق معادل ۶درصد رقم خورد. هند، قطر و عمان نیز به ترتیب نرخ تورم ۵.۱درصد، ۲.۳درصد و ۱.۵درصد را ثبت کردند.

همچنین میانگین تورم منطقه یورو معادل ۲.۴درصد و جهان عرب ۳.۲درصد رقم خورد. به این ترتیب، میانگین نرخ تورم در جهان در سال ۲۰۲۱ به ۳.۴درصد رسید. به این ترتیب اختلاف تورم ایران با میانگین جهانی به حدود ۳۷درصد رسیده است.

تورم در بزرگترین اقتصادهای جهان

از سوی دیگر نرخ تورم اقتصادهای بزرگ جهان هم فاصله‌ای نجومی با اقتصاد ایران دارند. ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۱ نرخ تورم ۴.۷درصدی را رقم زد و تورم رقیب اقتصادی بزرگ این کشور یعنی چین، تنها ۰.۹۸درصد بود نرخ تورم آلمان نیز ۳.۱درصد ثبت شد و تورم در بریتانیا به ۲.۵درصد رسید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});