• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

پیش‌بینی تولید ۸۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان اردبیل

  • کد خبر : 81001
  • 13 مهر 1401 - 12:00
پیش‌بینی تولید ۸۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان اردبیل
یاز اکو - برداشت محصول سیب زمینی از مزارع استان اردبیل که از حدود یک ماه پیش آغاز شده این روزها مراحل پایانی را طی می‌کند و بر اساس اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از ۸۵۰ هزار تن محصول در این استان تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، همه ساله برداشت محصول سیب زمینی در استان اردبیل از شهریور ماه آغاز می‌شد ولی امسال علاوه بر جذابیت بازار و بالا بودن نسبی نرخ خرید و فروش محصول و کشت زودهنگام، برداشت سیب زمینی از حدود ۲ ماه پیش در سطح مزارع اردبیل آغاز شد.

هر چند که امسال، زمان برداشت این محصول در برخی مزارع استان حداقل یک ماه به جلو افتاد، ولی برداشت انبوه محصول در مزارع شهرستان اردبیل، نیر، نمین و سرعین از یک ماه پیش با خشک شدن بوته سیب زمینی و فرا رسیدن زمان زیستی، شتاب بیشتری گرفته و در مراحل قرار دارد.

پیش بینی تولید ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل

قیمت سیب زمینی تعدیل شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در آیین ثبت بیشترین میزان تولید و رکوردگیری تولید سیب زمینی در مزرعه احمد کریم‌زاده کلخوران سیب‌زمینی‌کار نمونه استان و کشور، میانگین تولید این محصول در مزارع استان را بسته به شرایط آب و هوایی و کیفیت خاک مزارع بین ۴۰ تا ۴۵ تن اعلام کرد.

نادر تقی زاده گفت: با ورود تدریجی محصول به بازار، قیمت سیب زمینی تعدیل شده است و بخش عمده‌ای از محصول برداشت شده استان نیز روانه سردخانه‌ها و انبارها شده است.

وی ظرفیت سردخانه‌های فنی استان برای نگهداری سیب زمینی را حدود ۸۰ هزار تن و قابل افزایش تا ۱۵۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: مابقی محصول برداشت شده در انبارهای خانگی و شخصی کشاورزان سیب‌زمینی‌کار نگهداری شده و به تدریج روانه بازار مصرف می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: در سال‌های گذشته به علت برداشت همزمان سیب زمینی در محدوده زمانی چند هفته در همه نقاط استان اردبیل و افزایش عرضه، قیمت این محصول به شدت افت می‌کرد و کشاورزان متضرر می‌شدند ولی با کاشت و برداشت زودهنگام در چند سال اخیر، بازار خرید و فروش سیب زمینی در اردبیل تعدیل ‌شده است.

پیش بینی تولید ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل

وی از کشت محصول سیب زمینی در بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، سرعین و نیر خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد این مزارع به شیوه نوین و با استفاده از سامانه آبیاری نوار تیپ کشت شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=81001

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});