• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

پاسخ به چند ابهام در خصوص اسقاط خودروی فرسوده

  • کد خبر : 81197
  • 16 مهر 1401 - 8:45
پاسخ به چند ابهام در خصوص اسقاط خودروی فرسوده
یاز اکو - به نظر می‌رسد ابهامات موجود در فرآیند اسقاط خودرو و موتورسیکلت‌های فرسوده به قدری‌ست که مسئولان به دنبال تغییر کلیت طرح هستند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، در روند اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاح آن، ابهاماتی به چشم می‌خورد. بخشی از این ابهامات به جایگزینی خودروهای فرسوده با نو برمی‌گردد. هرچند در ۲۰ سال اخیر و در دولت‌های هفتم و هشتم اقداماتی در جهت ساماندهی امور صورت گرفت، اما به دلیل هزینه بالا برای اجرای قوانین، کماکان در روی همان پاشنه قبل می‌چرخد.

اخیرا داریوش گل‌علیزاده- مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ایران- در یک برنامه رادیویی به سوالاتی در این زمینه پاسخ داده که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

چرا قانون ساماندهی صنعت خودرو دور زده می‌شود؟

قانون ساماندهی صنعت خودرو در تاریخ ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱ به تصویب مجلس رسید. در ماده ۱۰ این قانون اشاره شده تردد، حمل بار و مسافر توسط وسایط نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان‌شهر‌ها ممنوع است. اصل قانون ماده ۱۰ این است اما در تبصره‌های پایین‌تر بحث این است که شماره‌گذاری خودرو‌ها و موتورسیکلت منوط به ارائه گواهی اسقاط توسط خودروسازان و موتورسیکلت‌سازان معادل ۲۵ درصد تولید ماهانه است. مراکز اسقاط مکلف به ارائه گواهی اسقاط مورد تقاضای تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت هستند، در سال گذشته حدود ۱۵ هزار برگه اقساط صادر شد.

حداکثر استاندارد سالانه چند هزار دستگاه است؟

یک میلیون و ۲۰۰ هزار تیراژ تولید داریم که ۲۵ درصد معادل ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار برگه اسقاط صرفا برای موتورسیکلت و سواری تولید داخل است، حال اگر ما واردات هم داشته باشیم این میزان چند برابر می‌شود.

قانون گذار در تبصره ۲ تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت در داخل کشور را موظف کرده به‌ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت معادل را از مرکز اسقاط دریافت کنند و در واقع شماره‌گذاری را منوط به ارائه گواهی اسقاط کرده است. این امر خود موجب اختلال در شماره‌گذاری می‌شود. خودرو تولید شده، اما به دلیل اینکه نتوانستند گواهی اسقاط بدهند در واقع خیلی از تعهدات بر زمین مانده است. به همین منظور و برای تسهیل و تسریع در چرخه اسقاط و جلوگیری از اختلال در تولید و شماره‌گذاری خودرو، پیشنهادی از سوی سازمان محیط زیست با همکاری سایر دستگاه ذی‌ربط مبنی بر اعطای تسهیلات کم‌بازده به مالکان خودرو‌های فرسوده ارائه شده است.

کمبود گواهی اقساط و به دنبال آن اقدام به واریز یک درصد قیمت خودرو به صندوق ملی محیط زیست با چه هدفی دنبال می‌شود؟

چرخه از سال‌های اخیر بنا به دلایل متعددی بسیار معیوب بوده است. فاصله قیمتی بین خودرو خریداری‌شده اسقاطی فرسوده که توسط مراکز معاینه فنی خودرو حدود ۲۰ میلیون و ۱۵ میلیون بستگی به خودرو، به مالکان خودرو فرسوده داده می‌شود، یکی از این موارد است. در حالی‌که همین خودروی فرسوده که در سطح شهر تردد می‌کند، ۶۰ یا ۷۰ میلیون تومان است.

معیار تشخیص خودرو‌های فرسوده چیست؟

بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ که سال ۹۷ به تصویب رسید خودرو‌ها بر اساس سواری، موتورسیکلت و خودروی عمومی سن فرسودگی داشتند. اگر خودرویی به سن فرسودگی برسد، باید اسقاط شود. در آیین‌نامه جدید، در واقع سن فرسودگی به سن مرز فرسودگی تغییر پیدا کرد، یعنی اگر خودرویی به سن ۱۵ سال (مرز فرسودگی) برسد، در صورتی‌که نتواند دو مورد از معاینه فنی را رد کند، یک خودروی فرسوده محسوب می‌شود.

یعنی عملا ما چرخه اسقاط را معیوب‌تر هم کردیم به دلیل اینکه در واقع احتمالش وجود داشت گواهی معاینه فنی را رد کند و خودرو در حال تردد باشد در قانون جدید این مشکل رد شد در قانون جدید دقیقا اشاره شده خودروی که به سن فرسودگی رسیده باشد یعنی مرز فرسودگی در کار نیست برای همین ما آیین نامه اجرایی ماده ۸ را از دولت پس گرفتیم و الان منتظر هستیم که اگر در مصوبه مجلس و در لایحه دوفوریتی مجلس رفع شود بر اساس قانون جدید سن فرسودگی جدید را تعریف کنیم و براساس این چرخه اسقاط را به حرکت در آوریم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=81197

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});