• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

تحریم‌های جدید برای بورس / کدام صنایع نزولی می‌شود؟

  • کد خبر : 81295
  • 16 مهر 1401 - 14:00
تحریم‌های جدید برای بورس / کدام صنایع نزولی می‌شود؟
یاز اکو - در هفته نخست مهر ماه وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعلام کرد که در لیست این تحریم‌ها اسم پتروشیمی‌ها دیده می‌شود. تحریم‌ها این پتروشیمی‌ها چه تاثیری روی بورس دارد؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، در هفته نخست مهر ماه وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعلام کرد که در لیست این تحریم‌ها اسم پتروشیمی‌ها دیده می‌شود.

در همان زمان خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزارت خزانه‌داری تحریم‌هایی علیه یک سری از شرکت‌ها وضع کرده که به گفته این وزارتخانه در فروش صدها میلیون دلار فرآورده‌های پتروشیمی و نفتی ایران به جنوب و شرق آسیا دخیل بودند.

تحریم‌ها جدید ایران علیه خبر از کاهش امیدواری‌ها نسبت به توافق در مذاکرات هسته ای‌ می‌دهد. عدم توافق به زیان اقتصاد کشور است و در کوتاه مدت فشار بیشتری به اقتصاد ایران وارد خواهد کرد. با افزایش فشار به اقتصاد کشور، بازارهای مالی نیز با ضرر و زیان مواجه می‌شوند و در شرایط تحریمی و تورمی نمی‌توانند رشد کنند.

البته در این حالت بازارها پس از یک زمانی چند ماهه شروع به رشد تورمی می‌کنند. این رشد تورمی به زیان بازارها و سرمایه‌گذاران خواهد بود و در بلند مدت نیز می‌تواند عامل زیان سرمایه‌گذاران بازارها باشد.

بورس نیز از قاعده مستثنی نیست و با عدم توافق رشد تورمی خواهیم داشت و در صورت توافق در مذاکرات هسته‌ای این بازار می‌تواند در میان مدت رشد خوبی را تجربه کند. از سوی دیگر صنایع نیز وضعیت خوبی را پشت سر خواهند به نوعی رشدهای خود را آغاز می‌کنند.

کدام صنایع بورس زیان می‌کنند؟

کارشناسان عقیده دارند که وزارت خزانه‌داری آمریکا با شناسایی شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر واسطه دورزدن تحریم‌های نفتی و پتروشیمی ایران بوده‌اند، صادرات ایران را هدف قرار داده است. بر اساس تحریم‌ها اخیر و نحوه دور زدن تحریم‌ها انتظار می‌رود که پتروشیمی‌های ایران با کاهش صادرات مواجه شوند که این کاهش در بلند مدت می‌تواند تاثیر منفی روی بورس بگذارد و این صنایع را در بورس نزولی کند.

بر همین اساس در بلند مدت صنایع پتروشیمی فعال بورسی در بلند مدت با زیان مواجه شود. کارشناسان عقیده دارند که این زیان صنایع پتروشیمی در بلند مدت قطعی است. اما اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه‌ مثبت برسد، با کاهش تحریم‌ها بورس و صنایع مختلف در میان مددت با رشد و صعودی واقعی مواجه خواهد شد.

طی دو سال اخیر به واسطه تحریم‌ها، صنایع پتروشیمی وضعیت خوبی نداشت و اغلب سهم موجود در بازار یک سقوط را تجربه کرده بودند. در حال حاضر نیز این صنایع در بورس ارزندگی کافی را دارند اما خریدار چندانی در بازار نیست و بخش عمده‌ای از سهم‌ها در کف قیمتی خود معامله می‌شوند. با توجه به تحریم‌ها نیز انتظار می‌رود که وضعیت این گروه کمی وخیم‌تر شود ولی همچنان امیدواری در بازار وجود دارد و با ورود نقدینگی شرایط کمی تغییر می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=81295

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});