• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
در همایش سرمایه گذاری در شهرستان چاراویماق صورت گرفت؛معرفی ظرفیتهای سرمایه گذاری شهرستان چاراویماق؛

چاراویماق دارای ظرفیت های سرمایه گذاری در حوزه های دام و طیور، گلخانه، گیاهان دارویی و پرورش زنبور عسل

  • کد خبر : 81583
  • 19 مهر 1401 - 10:00
چاراویماق دارای ظرفیت های سرمایه گذاری در حوزه های دام و طیور، گلخانه، گیاهان دارویی و پرورش زنبور عسل
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: چاراویماق دارای ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه های دام و طیور، گلخانه، گیاهان دارویی و پرورش زنبور عسل می باشد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی در همایش سرمایه گذاری در شهرستان چاراویماق که با حضور مسئولان استان و سرمایه گذاران برگزار گردید، با تاکید بر لزوم ظرفیت های بالفعل چاراویماق گفت: نمی توانیم منتظر باشیم تا برخی شرایط و زیرساختها محقق شوند تا سرمایه گذاری خود را انجام دهیم چرا که ظرفیتهای مناسبی در شهرستان وجود دارد.

وی با اشاره به ۱۱۰ هزار هکتار اراضی زراعی شهرستان که کشت اغلب آنها گندم است، گفت: در سال گذشته طرح جهش تولید در دیمزارها را اجرایی کردیم که عملکرد در واحد هکتار را به صورت ملموسی افزایش داد که نمونه موفقی از سرمایه گذاری است.

فتحی ادامه داد: در طرح جهش تولید در اراضی که آیش می ماند و کشت در آن انجام نمی شد، حبوباتی مانند نخود، عدس و علوفه که به دلیل قطب دامپروری بودن مورد نیاز شهرستان است کشت شد.

وی با اشاره به امکان تامین علوفه مورد نیاز چاراویماق و شهرستانهای همجوار از طریق اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، گفت: من از سرمایه گذاران استان خواهش کردم که برای خرید قراردادی نخود وارد میدان شوند تا کشاورزی که اقدام به کشت نخود می کند، دغدغه ای برای فروش آن نداشته باشد که آقای ژائله پذیرفتند، اگر شرکت تعاون روستایی وارد عمل شود با این شرکت وارد قرارداد شده و این کار را انجام دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به ۱۸۰ هزار هکتار مرتع چاراویماق گفت: ده درصد مراتع استان در چاراویماق واقع شده است که این یک ظرفیت مناسب برای دامپروری و سایر فعالیت هایی است که به مرتع و زمین نیاز دارند و ما در سازمان جهاد کشاورزی حاضریم با کمترین تشریفات، نهایت همکاری در حوزه تامین زمین و دریافت تسهیلات برای جذب سرمایه در این شهرستان را انجام دهیم.

فتحی با اشاره به رتبه پایین چاراویماق در تولید برخی محصولات از قبیل دام و طیور، آن را نشان دهنده ظرفیت مناسب این شهرستان برای سرمایه گذاری دانست وخاطر نشان کرد: در برخی شهرستانها به اشباع در حوزه دامپروری و پرورش طیور رسیده ایم اما چاراویماق ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف دام و طیور از قبیل کشتارگاه، کارخانجات خوراک دام و .. دارد و می توانیم از آب موجود در شهرستان در این حوزه جهت گسترش گلخانه ها استفاده کنیم اما آبی کردن اراضی چاراویماق با توجه به منابع آبی که در اختیار داریم نامعقول و غیرممکن است.

وی افزود: اگر بتوانیم صد هکتار گلخانه در چاراویماق تاسیس کنیم بسیاری از مشکلات اشتغال شهرستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم حل خواهد شد .

وی ادامه داد: چاراویماق در حوزه پرورش زنبور عسل، گیاهان دارویی و فرآوری آن نیز با توجه به شرایط آب و هوایی و مراتعی که در شهرستان وجود دارد، دارای ظرفیت بسیار مناسبی است.

فتحی اظهار کرد: حدود ۲هزار هکتار علوفه به صورت آبی در شهرستان کشت می شود که اگر طرح جهش تولید در دیمزارها را به صورت کامل اجرایی شود محصول این اراضی می تواند تغییر پیدا کند و سایر محصولات آب بر در آن کشت شود.

وی با اشاره به طرح سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی که در خصوص توسعه اقتصادی و اشتغال روستاهای استان توسط دانشگاه تبریز انجام شده است، گفت: این طرح به تفکیک زمینه های اشتغال روستاها در حوزه های مرتبط با کشاورزی را مشخص کرده است و در زمینه های مشخص شده برای شهرستان چاراویماق اگر کسی آماده سرمایه گذاری باشد ما با کمترین تشریفات قانونی در زمینه تحویل اراضی و تغییر کاربری قانونی آن و تسهیلات تکلیفی نهایت همکاری را با سرمایه گذاران و کشاورزان خواهیم داشت.

وی در پایان سخنان خود مشکلات در خصوص اعطا تسهیلات خرید تراکتور را مساله ای کشوری دانست که توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است و در مورد قنوات چاراویماق نیز اظهار کرد: موافقت نامه قنوات چاراویماق منعقد شده است و جهادکشاورزی مکلف است در خصوص بهسازی و احیا قنوات شهرستان با توجه به نیاز آبی آن تمام اقدامات لازم را انجام دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=81583

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});