• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

دریاچه ارومیه به کما رفته است/ دریاچه ارومیه یک حیات و زندگی است

  • کد خبر : 81678
  • 20 مهر 1401 - 9:00
دریاچه ارومیه به کما رفته است/ دریاچه ارومیه یک حیات و زندگی است
یاز اکو - رییس کمسیون کشاورزی و هییت نماینده اتاق بازرگانی تبریز گفت: دریاچه ارومیه به کما رفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، قویدل در نشست خبری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور یکی از معضل های بسیار بزرگ جهان ما، محیط زیست دانست و گفت: امروز سلامتی مردم جهان و همچنین حیات وحش و خیلی چیزهای دیگر در سایه آلودگی محیط زیست بخطر افتاده است و کشور ما نیز در این مورد عقب نمانده است.

وی افزود : در مورد دریاچه ارومیه که سومین دریاچه جهان بود و در یونسکو به عنوان زیست گاه امن کره جهان ثبت جهانی شده بود امروزه به یک تبدیل به یک معضل شده است و امروز این فرصت ها موجب تهدید شده است.

وی گفت : منطقه ای به شعاع ۵۰۰ کیلومتر برای منطقه تهدید است و اگر خشک شود به یقین نه تنها منطقه آذربایجان بلکه کشورهای همسایه نیز آسیب خواهند دید.

سیاست های غلط مسیولین باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده است

وی با اشاره به اینکه دلایل خشک شدن دریاچه را آسیب شناسی کرده و علت وضعیت موجود را پیدا کنیم گفت: با وجود بارندگی های نرمال چرا دریاچه به این روز افتاده استباید گفت که تغییرات اقلیمی موجب این وضعیت نشده است بلکه سیاست های غلط مسیولین موجب این وضعیت شده است.

قویدل در خصوص احداث جاده در وسط دریاچه تشریح کرد: زدن جاده در وسط دریاچه هیچ لزومی نداشت چون کشتی هایی بود که ماشین ها را حمل میکرد اگر کمبودی بود با افزایش کشتی میتوانسیتم این مشکل را حل کنیم .

وی با اشاره به کشاورزی در منطقه دریاچه گفت : اجازه کشاورز هر نوع کشتی داده شده است.

وی ادامه داد: حفر ۵۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز در این منطقه وجود دارد، پس این تغییرات اقلیم نیست این ما انسان ها هستیم که باعث این وضعیت شده ایم .

وی تاکید کرد: سریعا آب سدها را به دریاچه سر ریز کرده و آب رسانی از رودخانه زاب را تسریع کرده همچنین اصلاح الگوی کشت منطقه را انجام دهیم .

وی خاطر نشان شد: دریاچه ارومیه یک حیات و زندگی است با خشک شدن آن فاجعه انسانی، اجتماعی، در راه است یک روز را هدر ندهیم هر هفته یک عملیات را شروع کنیم و گزارش را به دولت بدهیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=81678

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});