• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

وزیر امور خارجه ایران: تغییر در ژئوپولتیک منطقه خط قرمز ماست

  • کد خبر : 82661
  • 29 مهر 1401 - 10:00
وزیر امور خارجه ایران: تغییر در ژئوپولتیک منطقه خط قرمز ماست
یاز اکو - وزیر خارجه کشورمان که به همراه هیئتی به ارمنستان سفر کرده است، با همتای ارمنی خود دیدار و در مورد روابط دو کشور و موضوعات مورد اهتمام تهران و ایروان رایزنی کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در رأس هیئتی امروز پنجشنبه راهی ایروان شد و با «آرارات میرزویان» همتای ارمنی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

براساس اعلام وزارت خارجه کشورمان هیئت ایرانی و ارمنی دو دور در ایروان دیدار کرده و در پایان این دیدار نیز کنفرانس خبری مشترکی برگزار کردند.

وزیر امور خارجه ایران در ابتدای ورود به پایتخت ارمنستان مورد استقبال «منتاسا کان صفربان» معاون وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در بدو ورود به ایروان و در جمع خبرنگاران گفت: از فرصت حضورمان برای مروری بر موضوعات دوجانبه که در دستور کار دو کشور هست، استفاده خواهیم کرد. ایران و ارمنستان موضوعات فراوانی برای همکاری مشترک در این منطقه دارند و نگرانی‌های مشترک داریم و برای یافتن راه‌حل‌ها تلاش می‌کنیم. به‌دنبال ترسیم مسیر همکاری‌های بلندمدت بین دو کشور هستیم و نقشه‌راه و سندی در این‌رابطه در این سفر ترسیم خواهد شد.

وزیر خارجه ایران افزود: طبعاً ما مخالف حضور بیگانگان در این منطقه هستیم؛ چه در جمهوری آذربایجان چه در ارمنستان. فرصتی است که موضوعات راهبردی همکاری‌های مشترک منطقه‌ای را با مقامات عالی‌رتبه ارمنستان مورد بحث و بررسی قرار دهیم. بسیار خرسندم در یک سال گذشته در راستای تقویت سیاست همسایه محور، حجم تبادلات تجاری در مقایسه با سال قبل به بیش از ۴۳٫۵ درصد رسیده است. امیدواریم سطح بالاتری از تبادلات تجاری بین دو کشور را شاهد باشیم.

امیر عبداللهیان در نشست خبری با همتای ارمنی خود گفت که جمهوری اسلامی ایران هرگونه تغییر در کریدورهای تاریخی منطقه را تحمل نخواهد کرد و این خط قرمز تهران است.

تغییر در ژئوپولتیک منطقه خط قرمز ماست

وزیرخارجه ایران در ادامه کنفرانس خبری مشترک با همتای ارمنی خود گفت: در مسائل و زمینه‌های زیادی اتفاق نظر داریم. به دیدگاه‌های مشترک و همچنین نگرانی‌ها مشترک پرداختیم. جمهوری اسلامی ایران معتقد است حضور نیروهای بیگانه و مداخلات خارجی در منطقه توسط بیگانگان در هر بخشی از منطقه از جمله آذربایجان و ارمنستان به نفع مردم منطقه نخواهد بود.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه تغییر در ژئوپولتیک منطقه، در مرزهای تاریخی منطقه و در کریدورهای تاریخی و سنتی منطقه را برنمی‌تابد و ما این مسئله خط قرمز خود می‌دانیم. ما هرگونه تدابیر لازم برای جلوگیری از چنین نیاتی -اگر در منطقه وجود داشته باشد- به کار خواهیم گرفت.

امیرعبداللهیان گفت که رئیس جمهور آذربایجان به طور رسمی در گفت‌وگوی رسمی به مقامات عالی ایران اعلام کرده است که باکو چنین نیتی نداشته و هیچ برنامه‌ای برای تغییر ژئوپولتیک منطقه و یا تغییر مرزهای منطقه نخواهد داشت.

او گفت که «درعین حال ما در عالی ترین سطوح، نسبت به هرگونه احتمال تغییر در ژئوپلوتیک منطقه به مقامات ذی ربط (آذربایجان) هشدار لازم را داده‌ایم. جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های لازم برای ممانعت از چنین اقدام احتمالی برخوردار است.

امیر عبداللهیان در مورد مذاکرات رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز تأکید کرد « ما در هفته‌ها و روزهای گذشته در تبادل پیام‌هایی که با طرف‌ آمریکایی داشتیم و هم طرف آمریکایی داشت. گفت‌وگوهایی که با آقای بورل یک ساعت قبل از پروازم به ایروان داشتم می‌توانم بگویم همه چیز در مسیر درست خودش قرار دارد. توافق کردیم همکاری‌های نیرومندتری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی شکل بگیرد.»

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82661

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});