• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
10
گزارش یاز اکو از داوطلبان ششمین دوره‌ی انتخابات شورای شهر تبریز

قطار چهره‌های تلویزیونی و افراد دارای پرونده‌های مالی، غیبت کارشناسان و افراد کاربلد

  • کد خبر : 8280
  • 30 اسفند 1399 - 10:45
قطار چهره‌های تلویزیونی و افراد دارای پرونده‌های مالی، غیبت کارشناسان و افراد کاربلد
یاز اکو - ثبت نام ششمین دوره‌ی انتخابات شوراهای شهر و روستا در حالی با نام‌نویسی 501 نفر در تبریز به پایان رسید که این انتخابات با اقبال از سوی افراد متخصص، نخبگان و حتی برخی اعضای فعلی شورای شهر تبریز همراه نبود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، کاهش ۲۲ درصدی آمار ثبت نام در شورای ششم نسبت به شورای پنجم می‌تواند حامل پیام‌های متفاوتی باشد که شاید یکی از آنها از دست دادن انگیزه بین نیروهای نخبه و متخصص به شمار می‌رود. کمبود انگیزه‌ای که گریبان چهار عضو شورای فعلی را هم گرفت تا آنها از کرسی پارلمان شهری پا پس بکشند.

عدم کاندیداتوری نیمی از برگزیدگان لیست امید

در حالی هشت نفر از ترکیب ۱۳ نفره شورای پنجم را اعضای لیست امید به خود اختصاص داده بود که حالا نیمی از آنها سودای حضور دوباره در این مسند را ندارند. ولی این از هم گسستن و فاصله بین لیست امیدهای شورای پنجم حکایت امروز نیست و از همان ابتدای دوره به‌تدریج شاهد وجود شکاف بین اعضای لیستی بودیم که راهیابی آنها به شورا بدون پشتوانه‌ی لیست و حمایت اصلاح طلبان، جای تردید داشت.

شکور اکبرنژاد، عبدالله تقی‌پور، فرج محمد قلیزاده و محمدباقر بهشتی در شرایطی به حضور در همین دوره از شورا اکتفا کردند که نمی‌توان نقش اقدامات و اثرگذاری آنها در مدیریت شهری فعلی را نادیده گرفت.

سیستم شهرداری بسیار سنتی و قدیمی بود

محمدباقر بهشتی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز در گفتگو با خبرنگار یاز اکو در خصوص علت عدم حضور خود در شورای ششم می‌گوید: من امسال از دانشگاه هم بازنشست شدم و حالا بهتر است در شورای شهر هم فضا را برای حضور جوان‌ترها باز کنم.

او ادامه می‌دهد: این روزها بسیار خسته‌ام. چهل شبانه‌روز بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ را بررسی کرده و روی آن کار کرده‌ام چرا که سیستم شهرداری بسیار سنتی و قدیمی بود و توان کارشناسی در چنین سیستمی فشار زیادی را متحمل می‌شود.

بهشتی با تاکید بر اینکه امیدوارم در شورای ششم افراد کاربلد و سالم روی کار بیابند، می‌گوید: اعضای شورای فعلی که برای دور بعد ثبت نام نکرده‌اند افرادی موثر و مفید بودند و یادگارهای اساسی برای شهر به جا گذاشته‌اند که از جمله آن می‌توان به تدوین سند چشم‌انداز و حذف روش‌های سنتی بودجه‌نویسی اشاره کرد.

حضور افراد دارای پرونده‌های مالی با فسادهای اقتصادی واضح در میان داوطلبان

ولی نگاهی به لیست اسامی ثبت‌نام کنندگان، امید برای روی کار آمدن افراد «سالم» و «کاربلد» را بیشتر دچار تردید می‌کند. حضور تعداد زیادی از افراد دارای پرونده‌های مالی با فسادهای اقتصادی واضحی که آنها را تا دستگیری و بازپرسی هم پیش برده بود، از نکات قابل توجه طی دوره‌ی ثبت نام بود. افرادی که در شورای پنجم و دوره‌ی پیشین مدیریت شهری، رسوایی‌های متعدد به بار آورند و حالا انگار دوباره بازگشته‌اند تا به چهره‌ی خود مشروعیت ببخشند. گمان می‌رود این افراد بیش از آنکه چشم امیدی برای به چنگ آوردن کرسی شورا داشته باشند، در پی تطهیر خود جهت کسب پست و مقام در دوره‌ی آتی مدیریت شهری هستند.

حضور پررنگ چهره‌های شبکه‌ی سهند

در این بین؛ حضور چهره‌های تلویزیونی سیمای سهند در دوره‌های پیشین، بار دیگر همقطاران آنها را امیدوار به اقبال و رای مردمی برای حضور در شورای شهر کرده است. از نام‌نویسی مجری‌های تلویزیونی گرفته تا چهره‌های طنزپرداز از سر سرگرمی باشد یا کسب شهرت بیشتر، بیم شکل‌گیری شورایی ضعیف را متبادر می‌کند.

شورای شهر، بی‌قدرت است

شکور اکبرنژاد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز هم در گفتگو با خبرنگار یاز اکو در پاسخ به علت حضور خود در شورای آتی می‌گوید: قرار نیست یک نفر تا آخر عمر در شورا باشد و باید برای نیروهای جوان و توانمند جامعه، فضا ایجاد کرد.

اکبرنژاد برخی قوانین و مقررات و نحوه‌ی اجرای آنها را، عامل بی‌رغبتی خود برای حضور در نهاد شورا عنوان کرده و با ذکر مثال‌هایی ادامه می‌دهد: عدم تناسب اختیارات با مسئولیت یکی از این موارد است چرا که مردم، از منتخب خود انتظار دارند برای اصلاح امور شهر و پیشگیری از فساد و قرار گرفتن جوانان متخصص در مسئولیت‌ها نقش ایفا کنند اما قانون ما را هیچ کاره می‌داند و شهردار و سایر مسئولان تحت تاثیر قدرت‌ها یا فامیل، به انتخاب هر کس و ناکسی اقدام می‌کنند. منتخب شهروندان در شورا حق ندارد به شهردار بگوید چرا فلان فرد بی‌کفایت در فلان مسئولیت بزرگ قرار گرفته اما پیمانکاران در عزل و نصب‌ها نقش ایفا می‌کنند. بدنه‌ی سنگین شهرداری با نیروهای فراوان و اغلب بی‌تخصص و سفارشی فلان نماینده و فرمانده و.. و اداره‌ی شهرها با فروش تراکم و تغییر کاربری، آینده کلانشهرها را دچار چالش‌های جدی کرده است.

او تصریح می‌کند: نوع نگرش ما و سیستم حاکم فضای خدمت را بسیار تنگ کرده و برای نوآوری و کارهای بزرگ امکان فراهم نمی‌کند. برای مثال برای سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری و تولید ثروت در جامعه و رونق کسب و کار؛ هم ما و هم سیستم حاکم بسته و تنگ‌نظرانه عمل کرده و ده‌ها بلکه صدها مانع و دیوار ایجاد می‌کنیم و هر قسمتی از سیستم و حتی گاهی هر فردی از سیستم انتظار غیر قانونی از سرمایه‌گذار دارد لذا در روزمرگی و در حد انجام وظیفه‌ی اداری به دام افتاده‌ایم.

این عضو شورای شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکاف بین اعضای لیست امید هم می‌گوید: کار جمعی را یاد نگرفته‌ایم و هیچ آموزشی در این زمینه نداشته و نداریم. مردم تبریز با همت و فهم خویش هشت نفر از شورای ۱۳ نفری را از یک لیست انتخاب کردند ولی ما هشت نفر به جای جذب مابقی افراد؛ با بی‌تدبیری، تندروی، وقت‌کشی و گاهی زیاده‌خواهی در مراحل مهم، خوب عمل نکردیم و هر فرد؛ ساز خود را زد و انتظار مردم برآورده نشد. اما در مسایل دیگر اغلب همراهی‌های خوب در مسایل شهر داشتند و جای تقدیر هم دارد. من هنوز هم فکر می‌کنم باید کار جمعی را یاد بگیریم و تنها به دانسته‌های کارشناسی خود مغرور نشویم.

اکبرنژاد در بخش پایان سخنان خود یادآوری می‌کند: اغلب ما اعضای شورا و حتی معاونین شهردار و کمیسیون‌ها از هزینه‌های غیرضروری برای تغییر جدول‌ها، پروژه‌هایی مثل میدان آذربایجان، تقاطع‌های غیرهمسطح غیر ضروری، آسفالت بی‌کیفیت و… معترضیم اما در عمل قدرت‌های مالی و رانتی با اطمینان به کار خود ادامه می‌دهند.

فرج محمدقلیزاده هم در گفتگو با یاز اکو صحبت در رابطه با علت عدم رغبت برای حضور مجدد در مسند شورا را به وقتی دیگر موکول کرده و می‌گوید: ان‌شاء الله در فرصتی دیگر در این باره حرف می‌زنم.

شرایط دشوار اقتصادی، تحولات عظیم در سیاست داخلی و … دست به دست هم داده تا انتخابات پیش رو متفاوت‌تر از دوره‌های دیگر رقم خورد. چرا که به اعتقاد کارشناسان، با قهر نخبگان و متخصصان این دوره، عده‌ی کمتری از خواص پای صندوق‌های رای می‌روند.

گویا ششمین دوره انتخابات شهر و روستا با رای سنتی بسته می‌شود و چینش افراد در کرسی‌های شورا، نه بر اساس عملکرد و تخصص، که با حرکت‌های پوپولیستی و وعده‌های عوام‌فریبانه رقم خواهد خورد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=8280

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});