• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

صادرات میوه و سبزیجات ترکیه به ۱٫۹۴ میلیارد دلار رسید

  • کد خبر : 82939
  • 02 آبان 1401 - 8:45
صادرات میوه و سبزیجات ترکیه به ۱٫۹۴ میلیارد دلار رسید
یاز اکو_صادرات میوه و سبزیجات تازه ترکیه در 9 ماهه نخست سال جاری بالغ بر 1.94 میلیارد دلار بوده که سهم روسیه از حجم صادرات ترکیه 34 درصد بوده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت، فرهاد گوروز، رئیس انجمن صادرکنندگان میوه و سبزیجات تازه مدیترانه ای (AKİB)، ترکیه امسال ۳٫۳۵ میلیون تن میوه و سبزیجات به بازارهای خارجی تحویل داده است.

وی گفت:صادرات از منطقه مدیترانه در ژانویه تا سپتامبر به ۸۵۲٫۴ میلیون دلار رسید که ۴۴ درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است.

گوروز گفت : سه محصول برتر صادراتی گوجه فرنگی، هلو و نارنگی بودند.

صادرات گوجه فرنگی با رشد ۷ درصدی به ۲۸۴ میلیون دلار رسید، در حالی که صادرات هلو با ۲۰ درصد افزایش به ۱۹۸ میلیون دلار رسید. کشورهای خارجی در مدت مشابه ۱۶۹ میلیون دلار نارنگی از ترکیه خریداری کردند که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

گوروز گفت : روسیه بزرگترین بازار برای تولیدکنندگان ترکیه بود.

گوروز افزود: صادرات به روسیه در ۹ ماه نخست سال ۶۵۶ میلیون دلار بوده است و پس از آن آلمان با ۱۹۵٫۵ میلیون دلار و رومانی با ۱۴۳٫۱ میلیون دلار قرار دارند.

گوروز گفت :صادرات به اسرائیل، کرواسی و بلاروس نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و عربستان سعودی در ماه سپتامبر حدود ۱۵ میلیون دلار میوه و سبزیجات از ترکیه وارد کرده است.

فروش به عربستان سعودی که در ماه آگوست افزایش یافت، ماه گذشته با سرعت بیشتری ادامه یافت.

گوروز با یادآوری اینکه صادرات سالانه میوه و سبزیجات به این کشور حدود ۹۰ میلیون دلار در چهار سال پیش بود، گفت: این یک پیشرفت خوشایند است.

در همین حال، ترکیه، یکی از تولیدکنندگان پیشرو تنباکو در جهان، بین ژانویه ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۲۰، ۴٫۲ میلیارد دلار تنباکو صادر کرده است.

در کل سال گذشته میزان صادرات ۷۸۳ میلیون دلار بوده که در ۹ ماهه سال ۲۰۲۲ با ۳٫۱ درصد افزایش به ۵۸۸ میلیون دلار رسیده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});