• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی خبر داد:

عضویت ۳۵ هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی استان

  • کد خبر : 83405
  • 06 آبان 1401 - 12:00
عضویت ۳۵ هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی استان
یازاکو- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی از عضویت 35 هزار نفر مهندس در این سازمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، رضا دیزجی در سومین همایش سراسری کارشناسان رسمی سازمان نظام مهندسی ساختمان ماده ۲۷ در هتل شهریار تبریز با اشاره به جایگاه کارشناسان ماده ۲۷ در کشور گفت : این کارشناسان در کنار سایر کارشناسان رسمی به عنوان یاوران عدالت و روشنی  بخش در پروژه های ساختمانی هستند ؛ این کارشناسان فوق تخصص ساختمان می باشند.
وی  ادامه داد: شرط کسب عنوان کارشناس ماده ۲۷ حداقل ۱۲ سال سابقه حرفه ای  است و همچنین دارای پروانه “پایه یک” طراحی و نظارت و اجرا به صورت هم زمان باید صورت گیرد تا بتوانند با گذراندن آزمون و دوره ها صلاحیت آن را داشته باشند.دیزجی ادامه داد: از ۶۰۰ هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ؛  35 هزار نفر در استان آذربایجان شرقی فعالیت دارند؛ همچنین از دو هزار و ۸۰۰ نفر  کارشناس ماده ۲۷ ؛ ۱۱۰ نفر در این استان فعالیت دارند.

مهندس یا راهی می یابد یا راهی می سازد
رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی نیز که در سومین همایش سراسری کارشناسان رسمی سازمان نظام مهندسی ساختمان ماده ۲۷ در هتل شهریار تبریز سخن می گفت؛ اظهار داشت:  60 درصد کارشناسان رسمی سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری یا کانون کارشناسان هستند.

 ایرج شهین باهر افزود: مهندسان یا راه پیدا می کنند یا برای رسیدن به مسیر راه را می سازند این راه ساختن مسیر را طولانی می کند و بودجه و زمان بیشتری نیاز است.
وی ادامه داد: بیست سال است که مرکز کارشناسان رسمی فعالیت خود را انجام می دهند و در کنار آن کانون کارشناسان رسمی سابقه بیش از ۶۰ سال را دارند . در بحث ماده ۱۸۷ قانون سوم به خاطر اینکه کانون کارشناسان عضوی نداشت به وجود آمد.
شهین باهر ابراز کرد: باید مسیر و فضایی  برای این کارشناسان ایجاد کنیم و قوانین و بخشنامه ها را تغییر داده و فرهنگ سازی کنیم.
شهردار اسبق تبریز اظهار کرد: حقوق کارشناسی که تسلط امور خدمات مهندسی ندارد چگونه می تواند در پرونده ۵۰۰ میلیارد تومانی خسارت یک برج اظهار نظر کند باید این افراد تسلط کامل به آخرین بخشنامه های وزارت راه و شهرسازی داشته باشند.

راه اندازی سامانه الکترونیک
دبیر سازمان و رئیس کمسیون هدایت و ارزشیابی کارشناسان رسمی عضو نظام مهندسی ساختمان نیز در این همایش گفت: در استان تهران ۴۹۸ نفر کارشناس رسمی داریم که از این تعداد ۲۸۳ نفر در رشته عمران؛ ۸۷ در رشته معماری؛ ۴۶ نفر در رشته مکانیک؛ ۳۶ نفر در برق؛ ۲۰ نفر در شهر سازی و هفت نفر در رشته ترافیک هستند.
الهه راد مهر ادامه داد: استان تهران اولین استان کشور است  که در دوره هفت هئیت مدیره موفق شد ؛ سامانه کار الکترونیک داشته باشد. تمام مراحل اجرای کار کارشناسان این سازمان از طریق سامانه الکترونیک انجام می شود و با قابلیت لینک با هر دستگاهی که بخواهند می توانند از خدمات کارشناسان استفاده کنند؛ هر دستگاهی که مایل باشد می تواند به این سامانه ورود کرده و بعد از ثبت درخواست در عرض ۴۸ ساعت کارشناس معرفی شده و اقدامات بعدی انجام گیرد .
وی اضافه کرد: مشکلات ارزیابی شده بیشتر در بحث آموزش و اجرای امور است .

کارشناسان ماده ۲۷ خبره تر هستند
گزارش نصر می افزاید، مهدی اسحقی نژاد؛ معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت:  کارشناسان ماده ۲۷ اهمیت ورود کارشناسان مربوط به حوزه ساخت و ساز که بر پایه قانون نظام مهندسی انتخاب می شدند در امور مربوطه مشخص می کند که متاسفانه مورد پذیرش دستگاه های مربوطه به ویژه در اجرای کارشناسی قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: امیدواریم با تلاش هایی که در این حوزه از سوی وزارت راه و شهرسازی و همچنین از سوی سازمان نظام مهندسی صورت می گیرد این مشکلات حل شوند تا بتوانیم از خدمات کارشناسان ماده ۲۷ در حوزه های مختلف استفاده کنیم.
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان عنوان کرد: در آذربایجان شرقی به همت اعضای کارشناسی ماده ۲۷ استان اقداماتی در خصوص تبیین جایگاه کارشناسان انجام شده است.
وی خاطر نشان کرد؛ اداره راه و شهرسازی استان تلاش کرده است که در ارجاعات از خدمات کارشناسی ماده ۲۷ هم بهرمند شود. اما مشکلاتی وجود دارد که جایگاه کارشناسی ماده ۲۷ در حقیقت جایگزین کارشناسی رسمی دادگستری است. کارشناسان ماده ۲۷ دارای تجربه در زمینه های فعالیت های حرفه ای هستند که می توانیم از خدمات این کارشناسان در عرصه مهندسی هم استفاده کنیم.
گزارش نصر می افزاید، در پایان سومین همایش سراسری کارشناسان رسمی سازمان نظام مهندسی ساختمان ماده ۲۷ که به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در هتل شهریار تبریز برگزار شد؛ از کارت های شناسایی کارشناسان رسمی سازمان نظام مهندسی ساختمان رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=83405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});