• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

بحران وضعیت آبی در ۹ دشت آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 84321
  • 15 آبان 1401 - 9:15
بحران وضعیت آبی در ۹ دشت آذربایجان شرقی
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی اعلام کرد: در شرایط فعلی وضعیت آبی ۹ دشت استان بحرانی است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی یوسف غفارزاده در جلسه بررسی مشکلات حوزه منابع آب شهرستان عجب شیر گفت: وضعیت آبهای زیرزمینی در درازمدت منتهی به سال آبی جاری در سطح استان کاهشی است و اکنون ۹ دشت استان وضعیت بحرانی دارند.

وی افزود: همچنین پنج دشت آذربایجان شرقی از نظر سفره‌های آب زیرزمینی در وضعیت نامطلوب، هفت دشت در وضعیت متمایل به شرایط نامطلوب و چهار دشت در وضعیت عادی قرار دارد.

به گفته غفارزاده روند نزولی تراز آب زیرزمینی در درازمدت کسری متوسط سالانه ۳۶.۸۷ میلیون مترمکعب و کسری تجمعی معادل ۱.۲۶ میلیارد مترمکعب از ذخایر آب‌های زیرزمینی استان را نشان می‌دهد.

وی وظیفه ذاتی امور آب را حفاظت و کنترل دانست و افزود: مسئولان شهرستانی باید در زمینه جلوگیری از اضافه برداشت و کنترل آب‌های زیرزمینی و انسداد چاه‌های غیرمجاز همکاری لازم راداشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۱۶ سد بزرگ و ۱۲۰ سد کوچک در استان وجود دارد اضافه کرد: فعالیت‌ها و اقدامات چشمگیری طی سال‌های گذشته انجام یافته، به طوری‌که تنها در سه سال اخیر چهار سد در استان به بهره‌برداری رسیده است.

غفارزاده با اشاره به اینکه انتقال آب ارس به تبریز جزو بزرگترین و مهمترین طرحهای عمرانی استان است تشریح کرد: در چند سال اخیر به دلیل تحریم، امکان حضور سرمایه‌گذار خارجی فراهم نشد، اما اخیرا با پیگیری استاندار، این پروژه به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شد.

چالش افت سطح آب‌های زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه افت سطح آب‌های زیرزمینی چالش جدی است گفت: سطح سفره‌های آبی عجب‌شیر سالانه به طور متوسط ۶۵ سانتی‌متر افت می‌کند.
وی در خصوص شبکه پایاب سد قلعه چای عجب‌شیر اظهار کرد: در سال جاری ۷۰۰ هکتار از شبکه آبیاری اراضی بهبود سد قلعه‌چای به بهره‌برداری رسید.

فرماندار عجب شیر نیز در این جلسه تسریع در روند اجرایی پایاب‌سد قلعه‌چای عجب‌شیر را خواستار شد و افزود: رونق کشاورزی و کاهش استفاده از آب‌های زیرزمینی مهمترین ثمره بهره‌برداری از پایاب سد قلعه چای عجب شیر خواهد بود.

جعفر قادری با اشاره به اینکه کل وسعت پایاب سد قلعه چای ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار است ادامه داد: تامین به موقع آب توسط شرکت آب منطقه‌ای استان، این سازمان را قادر خواهد کرد توسعه آبیاری تحت فشار را در پایاب سد‌های این شهرستان اجرایی کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84321

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});