• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

عقبگرد ایران در اقتصاد دیجیتال / حمایت از شرکت‌ های دولتی با چهره خصوصی

  • کد خبر : 84572
  • 17 آبان 1401 - 12:30
عقبگرد ایران در اقتصاد دیجیتال / حمایت از شرکت‌ های دولتی با چهره خصوصی
یاز اکو - توسعه اقتصاد دیجیتال، توسعه و رشد در حوزه‌های دیگر اقتصادی را رقم می‌زند. شرط توسعه اقتصاد دیجیتال دوری از هرگونه محدودیت در اینترنت بین‌الملل و اجتناب از اعمال فیلترینگ است. شرایطی که به گفته کارشناسان؛ اکنون در ایران به آن بی‌توجهی می‌شود و نتیجه آن، عقب گرایی ایران در اقتصاد دیجیتال است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین، بر اساس تحقیقات صورت گرفته، پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از هر عامل دیگری موجب رونق اقتصادی قرن اخیر و یکپارچگی بازار‌ها در جهان شده است. کشور‌هایی که تجارت الکترونیک در آن‌ها توسعه یافته است، به شکل مشخصی رشد سریعتری در اقتصاد داشته‌اند، به عبارت دیگر حوزه دیجیتال نیروی محرکه اقتصاد و تولید در کشور‌ها شده است.

کشور‌های همسایه ایران با دریافت این واقعیت به سرعت در حال کاهش شکاف دیجیتالی با کشور‌های توسعه یافته هستند و برخی از آن‌ها خود را در آستانه تبدیل شدن به یکی از غول‌های اقتصادی در این حوزه می‌بینند. در این شرایط ایران در حال دست پنجه نرم کردن با ناپایداری‌های عمدی اینترنت بین الملل و اعمال فیلترینگ است. مشکلی که به گفته کارشناسان؛ در یک حرکت عقب گرا بیش از گذشته شکاف دیجیتال ایران با سایر کشور‌های منطقه و جهان را عمیق می‌کند و توسعه اقتصادی را در عصر فناوری عقب می اندازد.

محمدمهدی شریعتمدار، کارشناس اقتصاد دیجیتال، در اینباره با بیان اینکه در هر کشوری یک حوزه اقتصادی پیشران وجود دارد، یادآور شد: حوزه اقتصادی پیشران، حوزه‌ای است که سایر بخش‌های اقتصادی از آن تأثیر می‌گیرند و موجب رشد آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور ما اقتصاد دیجیتال در حال تبدیل شدن به حوزه اقتصادی پیشران بود به نحوی که، حتی در سال‌های که رشد در سایر حوزه اقتصادی نداشتیم، اقتصاد دیجیتال رشد داشت.

با محدودیت در اینترنت، اقتصاد دیجیتال پیشرانی خود را از دست داد

شریعتمداری با تاکید بر اینکه همچنین در حوزه اقتصاد دیجیتال منابع انسانی بسیار با کیفیت و توانمند نیز ایجاد شده بود، افزود: اما، با محدودیت در اینترنت بین‌الملل و اعمال فیلترینگ، اقتصاد دیجیتال پیشرانی خود را از دست داد و علاوه بر آن، منابع انسانی خوب و توانمندی در حال از دست رفتن هستند.

به گفته شریعتمدار؛ این حالی است که، می‌توانستیم با استفاده از توانمند‌ی هایی که در اقتصاد دیجیتال ایجاد شده بود با باز کردن در‌های کشور، توسعه و رشد را در بخش‌های دیگر اقتصادی رقم بزنیم.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که اعتقاد مسئولان رشد اقتصاد دیجیتال با استفاده از ظرفیت‌های داخلی مانند توسعه شبکه ملی اطلاعات و پیام رسان‌های بومی است، اظهار کرد: کشور در شرایط محدودیت اینترنت بین‌الملل و فیلرتینگ امکان کافی برای رشد اقتصاد دیجیتال ندارد، در این شرایط ما تنها تبدیل به کشوری خواهیم شد که چند محصول داخلی در آن کار می‌کند.

این کارشناس معتقد است؛ محصولات و خدمات دیجیتالی در صورتی بر توسعه اقتصاد دیجیتال و سایر حوزه‌های اقتصادی مؤثر است که، در ارتباط با جهان و فراملی باشد.

حمایت واقعی از بخش خصوصی

شریعتمدار تصریح کرد: برای این موضوع نیازمند حمایت از بخش خصوصی واقعی و نه خصولتی‌ها یا شرکت‌های دولتی با چهره خصوصی هستیم.

وی نسبت به پدیده مهاجرت شرکت‌های دیجیتالی هشدار داد و گفت: اگر تا پیش از این متخصصان مهاجرت می‌کردند، اکنون با شدید شدن محدودیت‌های اینترنت بین‌الملل و فیلترینگ با مهاجرت سرمایه و کسب و کار‌ها مواجه هستیم.

شریعتمدار بر این باور است؛ اگر نتوانیم روند حاکم بر حوزه دیجیتال را متوقف کنیم، دچار عقب گرایی ایران در اقتصاد دیجیتال خواهیم شد.

وی اظهار کرد: در دنیای امروز توسعه حوزه نوآوری برای هر کشور و ملتی قدرت ایجاد می‌کند، با شرایط کنونی در این موضوع ضعیف خواهیم شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84572

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});