• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

پناهگاه حیوانات بی‌پناه شهرداری ارومیه، بزرگ ترین و مجهزترین پناهگاه موجود در شمالغرب کشور

  • کد خبر : 93115
  • 08 بهمن 1401 - 10:15
پناهگاه حیوانات بی‌پناه شهرداری ارومیه، بزرگ ترین و مجهزترین پناهگاه موجود در شمالغرب کشور
یاز اکو - پناهگاه سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه به مساحت ۳ هکتار در جاده شهید کلانتری- کیلومتر دوم مسیر دسترسی به جاده سلماس، واقع شده است. محل این پناهگاه در سال ۱۳۹۹ برای نگهداری حیوانات بی‌پناه ایجاد گردیده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان پسماند، در این پناهگاه برای نگهداری حیوانات اتاقک‌های مجزایی احداث شده است و دارای ۵۹ اتاقک می باشد.

سگ‌های بی‌پناه به تفکیک جنسیت و توله‌ها به صورت مجزا پس از جمع آوری توسط اکیپ‌های ویژه و با نظارت عالی سازمان در این اتاقک ها نگهداری می‌شوند.

پناهگاه حیوانات بی‌پناه سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه بزرگ ترین و مجهزترین پناهگاه موجود در سطح شمالغرب کشور است که دارای بخش‌های ویژه از جمله اتاق عمل جهت درمان، واکسینه‌کردن وعقیم‌سازی سگ‌ها است. کلینیک مذکور به صورت کامل تجهیز شده و اکنون در مرحله اخذ مجوز از سوی نظام دامپزشکی استان است تا به محض صدور مجوز فرآیند عقیم سازی توسط دامپزشک در پناهگاه آغاز گردد.

این گزارش می افزاید که در این پناهگاه ۱۵ نفر در سمت های مختلف شاغل هستند و روزانه بیش از یک تن غذا برای سگ های نگهداری شده در پناهگاه از طریق کشتارگاه تامین می شود.

فرآیند کاری جمع آوری حیوانات

بنا به گفته هادی بصاری رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه، فرآیند کاری این پناهگاه بر اساس دستورالعمل سازمان بهیاری‌ها و همیاری‌های وزارت کشور که در سال ۱۳۸۷ تدوین شده، بدین صورت است که نخست فرآیند زنده‌گیری سگ‌های ولگرد توسط اکیپ‌های ویژه یا پیمانکاران انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری در جواب این سئوال که پروسه انتقال سگ ها و عقیم سازی آنها در این مرکز چگونه صورت می گیرد، گفت: سگ‌های بی‌پناه به تفکیک جنسیت و توله‌ها به صورت مجزا پس از جمع آوری توسط اکیپ‌های ویژه به این مرکز ارجاع داده می شوند.

بعد از جمع آوری قلمرو هر حیوان نیز توسط پیمانکار و ناظر عالیه سازمان ثبت می‌شود. توضیح اینکه مشخص بودن قلمرو جهت آزاد سازی مورد نیاز است زیرا بعد از انجام فرآیند عقیم سازی بایستی هر حیوان در قلمرو خود رهاسازی گردد زیرا سگ‌ها به‌صورت گله‌ای زندگی ‌کرده و برای خود قلمرو دارند. چنانچه شکمشان سیر باشد، به‌هیچ‌عنوان قلمروشان را ترک نمی‌کنند و اجازه هم نمی‌دهند حیوان یا سگ دیگری وارد قلمرو آن‌ها شود. زمانی که ما زیستگاه این‌ سگ ها را خالی می‌کنیم، به‌سرعت سگ‌های دیگر از قلمروهای مجاور به آنجا مهاجرت می‌کنند. لذا وقتی در قلمروشان احساس امنیت کنند سریعا زادوولد می‌کنند.

در مرحله بعدی برای حیوانات جمع‌آوری‌شده پرونده تشکیل می‌شود، بدین صورت که پس از ورود سگ به مرکز ساماندهی کنترل‌های لازم از نظر بیماری‌های انگلی و سایر بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی بر روی سگ‌ها انجام می‌پذیرد و پس از تزریق واکسن به اتاقک ویژه قرنطینه منتقل می‌گردد تا چند روزی را در این اتاقک سپری کند و در صورت داشتن بیماری احتمالی آن را به سایر حیوانات منتقل نکند.

ظرفیت پناهگاه و اقدامات انجام گرفته

بنا به گفته هادی بصاری در حال حاضر بطور تقریبی ۱۲۶۰ قلاده سگ در پناهگاه نگهداری می‌شود و ظرفیت پناهگاه برای نگهداری سه هزار قلاده سگ است که به تمامی این سگها از طرف اداره دامپزشکی، واکسن هاری تزریق شده است.

رئیس مدیریت پسماند شهرداری در ادامه این گفتگو افزود: در بحث زنده گیری دو شرکت خصوصی و یک اکیپ از طرف خود سازمان بطور شبانه روزی در سطح شهر فعالیت می کنند. همچنین روزانه به طور میانگین ۷ الی ۱۵ قلاده سگ توسط اکیپ‌های یاد شده زنده‌گیری و به مرکز انتقال داده می شوند.

این گزارش حاکی است تا به حال تعداد ۳۳۰ قلاده سگ نر و ماده از طرف سازمان عقیم سازی و رها سازی گردیده و همچنین تعداد ۳۵۰ قلاده سگ به شهروندان درخواست کننده واگذار گردیده است.

همچنین ماهانه به طور تقریبی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ قلاده سگ (نر، ماده وتوله) از سطح شهر ارومیه جمع آوری می شود.

انتظارات از شهروندان و جلب حمایت آنها

تعدادی از شهروندان با اخته کردن و جمع سگ های ولگرد مخالف هستند و برخی دیگر نیز از پرسه زنی سگ ها ابراز نگرانی می کنند.

این موضوع باعث شده که به نظر برسد مشکل یادشده پیش از هر اقدامی نیاز به پایش فرهنگی دارد که در این مسیر نیازمند مشارکت رسانه‌ها جهت فرهنگ‌سازی هستیم.

به گفته هادی بصاری، روزانه بطور میانگین ۷ الی ۱۰ مورد شکایات مردمی از سوی سامانه ۱۳۷ شهرداری در مورد جمع آوری سگها داریم که در ماه های اخیر این شکایات به زیر۷ فقره رسیده است.

کانون تجمع سگها اکثر در حاشیه شهر به ویژه در مناطق رودکی، آبشناسان، گلباد، شهرک ایثار، حیدربابا، طریقت، حسن نژاد، شهرک امیریه و مهدوی شناسایی شده است.

سازمان مدیریت پسماند از شهروندان ارومیه ای انتظار دارد از غذا دهی به سگهای سطح شهر پرهیز نموده (به غیر از سگهای عقیم شده) که باعث ازدیاد و تکثیر سگ های سطح شهر نگردند و در صورت غذا دهی، این مواد غذایی را به پناهگاه ارسال نمایند.

بصاری در بخش پایانی سخنان خویش گفت: شهروندان عزیز می‌توانند با بازدید از پناهگاه حیوانات به امر غذادهی کمک و اهتمام ورزیده و به جای اینکه با غذادهی غلط به سگ‌ها در حاشیه شهر سبب ازدیاد آنها گردند، امر غذارسانی را از طریق پناهگاه و برای حیوانات موجود در این مرکز متمرکز سازند.

سخن آخر

بنا به پرس و جوی ما بی اطلاعی اکثر شهروندان ارومیه ای از وجود این پناهگاه یکی از ضعف های سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه بوده که امیدواریم این نقیصه در کم ترین زمان ممکن حل شده و شهروندان نیز می توانند موارد مورد نظر خویش را به شماره تلفن ۱۳۷ شهرداری اطلاع بدهند.

در خاتمه گزارش بایستی اشاره نمود برای تکمیل پروسه ساماندهی سگ های شهر به صورت کامل و اصولی، نیازمند همیاری و مشارکت نهادها و سازمان‌های متولی این امر از جمله اداره دامپزشکی، محیط زیست، رسانه ها و سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه هستیم، زیرا این امر یک موضوع فراگیر بوده و نیازمند مشارکت شهروندان و سازمان های ذینفع در این موضوع می باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=93115

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});