• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
نماینده آذربایجان شرقی در مجلس بیان کرد:

تنش آبی و دریاچه ارومیه اولویت دولت نیست

  • کد خبر : 85092
  • 23 آبان 1401 - 17:30
تنش آبی و دریاچه ارومیه اولویت دولت نیست
یازاکو- نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در استان مطالعه ای را انجام دادیم که منجر شد به سند احیای دریاچه ارومیه شد که محورهای گوناگونی از جمله انتقال آب حوزه به حوزه، بارور کردن ابرها و حتی پیوست اجتماعی آن که چطور باید مصرف در حوزه کشاورزی را با تغییر کشت تقلیل بدهیم و این آبی که در بخش کشاورزی استفاده می شود در حوزه صنعت مصرف شود تا بتواند زندگی مردم و معیشت آنها را تامین کند.

یازاکو؛ آزاده مختاری- علی چاهه- پنج استان کشور با بحران جدی آب روبروست که می تواند کشور را دوباره درگیر مشکلات و مسائل زیادی کند.
دو استان از این پنج استان نیز آذربایجان شرقی و غربی است که میلیاردها تومان برای احیا دریاچه ارومیه در این استان ها هزینه شد اما در نهایت، تمام پول ها و سرمایه ها به باد رفت و دریاچه نیز بعد از قرن ها نابود شد که حالا نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی می گوید: تنش آبی و مسئله دریاچه ارومیه اولویت نخست دولت نیست.
طبق گزارش های منتشر شده، همه استان های کشور با بحران آب به نوعی روبرو هستند با این تفاوت که نسبت هرکدام با یکدیگر فرق دارد فلذا می توان گفت از زاهدان تا تهران و از تهران تا شمالی ترین نقطه کشور با بحران آب روبرو هستیم که همین مسئله می تواند بحران های امنیتی برای کشور به وجود بیاورد که اگر مسئولان به سرعت چاره ای برای آن نیاندیشند امکان اینکه شاهد درگیری های بین استانی شویم نیز وجود دارد.
طبق گفته علی اکبر ملکوتی، مدیر بهره‌برداری از تاسیسات آبفای تهران، به دلیل خشکسالی‌های پی‌در‌پی و بارش‌های باتاخیری که برای استان و شهر تهران رخ داد، حجم ذخیره سدها در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، ۱۸ درصد و در مقایسه با سال ۱۳۹۹، ۵۲ درصد و با وضعیت عادی ۵۰ درصد کاهش یافته است.
در سایر استان ها نیز کاهش بارندگی ها و افت شدید میزان ذخایر سدها، کشور را به شرایط  بحران آب  نزدیک کرده است و ۶۳ درصد مخازن سدهای ایران خالی است.
آن طور که سخنگوی صنعت آب کشور می گوید، ایران از نظر شاخص های بین المللی حدود ۱۲ سال است در  تنش آبی  قرار دارد و حتی امسال کشور از این وضعیت هم عبور کرده و وارد شرایط کمبود آب شده است که آثار ملموسی را به همراه دارد.
علاوه بر این، هوشنگ ملایی، رئیس شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در تاریخ دوم آبان ماه گفت که کم آبی مهرماه امسال در ۵۰ ساله گذشته بی سابقه بوده است.
این اتفاقات اما در شرایطی رخ داده که ایران در هفته های اخیر شاهد اعتراضات اجتماعی بوده است و اگر کمبود آب چه در بخش شرب و چه در حوزه کشاورزی به درستی مدیریت نشود، احتمال دارد با تبدیل شدن این کمبود به بحران آب، شاهد شکل گیری مجدد اعتراضات آبی در کشورمان باشیم.

استان هایی که سال پیش تنش آبی داشتند امسال نیز درگیر هستند
اعتراضاتی که در دو سال گذشته در استان هایی نظیر خوزستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و همدان رخ داد و حالا بازهم همین استان ها و البته سایر استان های کم آب کشور مستعد بروز اعتراضات آبی در صورت عدم مدیریت بهینه منابع آب در شرایط تنش آبی هستند.
محمد درویش فعال محیط زیست نیز در این زمینه می گوید: با توجه به شرایط کم آبی کنونی و برنامه دولت برای ایجاد محدودیت در تخصیص آب کشاورزی، ممکن است در ماه های آینده، مهمترین استان های تولیدکننده محصولات کشاورزی در ایران یعنی استان های خوزستان، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بیش از سایر استان های کشور با بحران تامین آب مورد نیاز در بخش کشاورزی مواجه شوند.

بحران تامین آب شرب نخواهیم داشت، معضل در بخش کشاورزی است
درویش با تاکید بر این که نباید نگران تامین آب شرب مناطق مختلف کشور در ماه های آینده بود، عنوان کرد: مجموع آمارهای وزارت نیرو و پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می دهد که با وجود پایین بودن سطح ذخایر سدها، در چند ماه آینده مشکلی در حوزه تامین آب شرب مردم ایران به وجود نخواهد آمد.
اساسا همیشه در فصل پاییز، مخازن سدها در پایین ترین حد خود قرار داشتند و بزرگنمایی مساله کم آبی فعلی، غیرمنطقی به نظر می رسد، زیرا بررسی های هواشناسی نشان می دهد که در هفته های آینده شاهد بارندگی های بهتری خواهیم بود و حتی اگر این اتفاق نیفتد، بازهم این طور نیست که مخازن سدهای ایران برای ماه های آتی نتواند پاسخگوی نیاز تامین آب شرب مردم باشد.
رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو در ادامه تاکید کرد: با وجود این که به نظر می رسد در ماه های آینده مشکل زیادی از بابت تامین آب شرب ایجاد نشود، ولی شکی نیست که ما در بلندمدت حتما باید رویکرد خودمان را درباره مصرف شدید آب در بخش کشاورزی در تمام نقاط ایران و استقرار صنایع آب‌بر در مناطق کم آب کشور تغییر دهیم، یعنی ما باید به سمت تعریف نوعی از اقتصاد برویم که آب محور نباشد و اساسا باید چیدمان توسعه ایران را برمبنای واقعیت های اکولوژیکی کشور عوض کنیم و به سمت استفاده از ظرفیت های موجود توسعه در حوزه های غیرآب‌محور نظیر انرژی های تجدیدپذیر، گردشگری و صنایع های‌-تک برویم.

امتیاز گرفتن گروه های قوم گرا از وضعیت دریاچه ارومیه
احمد علیرضابیگی نماینده مردم آذربایجانی شرقی در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی درباره این مسئله که یکی از استان هایی که با بحران جدی آب روبرو است آذربایجان است اظهار کرد: ما در استان مطالعه ای را انجام دادیم که منجر شد به سند احیای دریاچه ارومیه شد که محورهای گوناگونی از جمله انتقال آب حوزه به حوزه، بارور کردن ابرها و حتی پیوست اجتماعی آن که چطور باید مصرف در حوزه کشاورزی را با تغییر کشت تقلیل بدهیم و این آبی که در بخش کشاورزی استفاده می شود در حوزه صنعت مصرف شود تا بتواند زندگی مردم و معیشت آنها را تامین کند.
نماینده مردم آذربایجان شرقی تاکید می کند: این سند مطالعه شده ای است که باید وجهه همت همه مسئولین کشور در جهت فعال کردن و تحقق این سند باشد اما متاسفانه هر دوره سیاسی کاری های صورت می گیرد که این موضوع مستمسک جبران کم و کسری هاست. برای مثال شما می بینید که دریاچه ارومیه تبدیل به یک موضوع امنیتی می شود و گروه های قوم گرا برای اظهار وجود امتیاز گرفتن، از این شرایط سو استفاده می کنند.

بودجه های پرداختی دوره روحانی برای دریاچه ارومیه کجا خرج شد؟
بیگی با بیان اینکه در دوره روحانی مبالغ زیادی در زمینه دریاچه ارومیه که امروز خود به بحران تبدیل شده است، هزینه شد تشریح کرد: متاسفانه پروژه های مصوب در آن زمان که هزینه های قابل توجهی برای آن در نظر گرفته شد، تا کنون ظهور و بروز خارجی نداشته است ولی باز باید روی آن کار کرد.
این نماینده مردم آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهیم به مردم وعده و یک آرامش خاطر بدهیم و زمانی برای حل این بحران ها به آنها اعلام کنیم.
آن روز دقیق کی اتفاق خواهد افتاد؟ گفت: من به عنوان نماینده مردم در قوه مقننه نمی توانم زمانی به مردم اعلام کنم چون ارائه برنامه و اجرای آن توسط دولت انجام می شود فلذا دولت باید زمانبندی خود را به مردم و ما اعلام کند اما متاسفانه دولت در این خصوص مثل بسیاری از موضوعات دیگر، ناتوان از ارائه یک زمان بندی مناسب برای تحقق سند احیای دریاچه ارومیه است چراکه اساسا دولت مشکلات عدیده ای دارد و موضوع دریاچه ارومیه و تنش آبی در استان اذربایجان شرقی، در اولویت دولت نباشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=85092

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});