• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
استاندار آذربایجان شرقی؛

بازآفرینی جایگاه فرش تبریز به عنوان سکه رایج صادراتی

  • کد خبر : 85360
  • 26 آبان 1401 - 15:17
بازآفرینی جایگاه فرش تبریز به عنوان سکه رایج صادراتی
یاز اکو- استاندار آذربایجان شرقی گفت: طی سال های گذشته حوزه صادرات فرش ما آسیب جدی دیده است اما ما تلاش داریم برند فرش تبریز را به عنوان سکه رایج از لحاظ صادراتی دوباره زنده کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، عابدین خرم در بیست و ششمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی که در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: اتاق بازرگانی تبریز، قرارگاه اقتصادی استان است، چرا که می تواند به عنوان مکانی برای تعامل و ارتباط بخش خصوصی، بخش دولتی، سرمایه گذاران داخلی و خارجی به تکمیل حلقه ارتباط تجاری کمک کند.
وی گفت: آذربایجان شرقی به عنوان قطب تولید و تجارت در کشور شناخته می‌شود و سابقه تاریخی درخشانی در این حوزه دارد، بنابراین تلاش ما این است تا بتوانیم گذشته این استان را در حوزه کسب و کار دوباره احیا کرده و به عنوان پیشگام در حوزه صنعت معرفی کنیم.
خرم، تولید و صادرات را به عنوان ستون اصلی کشور عنوان کرد و افزود: دو مسئله به عنوان راهبردی ترین مسائل جز سیاست های اقتصادی کشور هستند که مرتباً مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارند؛ یک بسته شدن چاه های نفتی با اتکا بر صادرات و تولید غیر نفتی و دوم قوی شدن ملت و دولت ایران.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه باید فعالسازی حوزه اقتصادی در کشور تصریح کرد: حوزه اقتصادی به عنوان مهمترین شاخص توسعه مطرح است و اگر این حوزه تقویت شود، سایر بخش ها به عنوان مکمل در کنار آن می توانند منجر به رشد و پویایی و بالندگی کشور شوند.
وی با اشاره به اینکه تحریم ها باعث ورود آسیب جدی به اقتصاد کشور شده است، خود تحریمی داخلی و فشارهای دیپلماتیکی را در این زمینه موثر دانست و افزود: در دولت سیزدهم نگاه جدیدی با عنوان “دیپلماسی متوازن” شکل گرفته است.
خرم تشریح کرد: در این دیدگاه نگاه ما به اروپا و نگاه اروپا به ما نباید به گونه‌ای باشد که ما به دنبال آنها بدویم، بلکه باید بیشتر تلاش کنیم با کشورهایی در ارتباط باشیم که چندان توجهی به مسائل تحریم ندارند از جمله کشورهای همسایه و منطقه.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته ۲۲ دیدار کاری با مسئولان و نمایندگان اقتصادی کشورهای همسایه در استان برگزار شده است، تقویت روابط صادراتی را با توجه به چند جانبه گرایی، ضروری دانست.
وی مهمترین و بزرگترین فرصت استان را بخش خصوصی اعلام کرد و افزود: ما تعهد داریم به عنوان تسهیل کننده، حمایت کننده و رفع کننده موانع از این بخش حمایت کنیم.
خرم با تاکید بر اینکه حرکت انبساطی در حوزه صادرات آغاز شده است، گفت: امسال نسبت به سال گذشته ما شاهد افزایش ۳۰ درصدی در حوزه صادرات غیر نفتی بوده ایم اما تلاش ما به این میزان محدود نمی‌شود و نگاه ما به جمعیت ۷۰۰ میلیونی کشورهای منطقه است، به طوری که در حال حاضر به ۹۰ کشور جهان صادرات داریم.
وی تکمیل زنجیره‌ تولید و صادرات را یکی از ضرورت‌های لازم به منظور رشد و توسعه اقتصادی دانست و افزود: با این اقدام می توانیم به عنوان قطب تولید در حوزه تولید خودرو، کیف و کفش، صنایع غذایی، شیرینی و شکلات و فرش دوباره به جایگاه قبلی خود بازگردیم.
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی در سال گذشته پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید محصولات کشاورزی داشته است و پیش بینی می شود با این میزان در سال بعد به ۸ میلیون تن برسد.
خرم پراکندگی در حوزه شرکت های دانش بنیان را یکی از آفت های این حوزه دانست و گفت: ما در تلاش هستیم تا با ایجاد شهرک‌های صنعتی- تجاری در مرزهای مشترک با کشورهای همسایه هم آذربایجان شرقی را به عنوان هاب صادراتی معرفی کنیم و هم نیروهای انسانی فعال در شرکت های دانش بنیان را بهوارد بازارهای جهانی کنیم.
وی با انتقاد از اینکه ارزش افزوده استان در حوزه معادن کمتر از ۵ درصد است، تاکید کرد: در استانی که بالاترین ذخایر معدنی کشور را دارد، این امر قابل قبول نیست.
خرم از سرمایه گذاری ویژه در حوزه مس از جمله برای استفاده در صنایع پایین دستی و هم کاتد برای صادرات تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=85360

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});