• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

کدام کشاورزان مشمول خرید تراکتور می شوند/ فرسایشی شدن ساخت شهرک دامپروری تبریز

  • کد خبر : 87057
  • 12 آذر 1401 - 10:00
کدام کشاورزان مشمول خرید تراکتور می شوند/ فرسایشی شدن ساخت شهرک دامپروری تبریز
یازاکو- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص خرید تراکتور گفت: دستورالعملی تهیه شده است و در سه بخش مواردی که برای مشمول شدن تخصیص تراکتور به یک فرد نیاز است توضیح داده شده است که این شامل کشاورزان دارای میزان معینی از اراضی دیم و یا آبی، تراکتورداران حرفه ای و شرکت های مکانیزاسیون می شود که برای همه این گروهها نیز شاخص هایی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، اکبر فتحی پنجشنبه در جلسه شورای معاونان و مدیران مستقل سازمان با تاکید بر اهمیت کشاورزی قراردادی گفت: در کشاورزی قراردادی باید به سمت محصولاتی مانند کلزا و محصولات باغی(خصوصا میوه های صادراتی) برویم که تضمین خرید در آن وجود ندارد و کشاورز این نگرانی را دارد که اگر این محصول را کشت کنم در فروش آن با مشکل مواجه خواهم شد و اقدامات اساسی و عملی در این زمینه انجام دهیم.
وی لازمه استقبال از کشاورزی قراردادی توسط کشاورز را داشتن مزیت برای وی دانست و ادامه داد: اگر ما با استفاده از کشاورزی قراردادی بین کشاورزان و بازرگانان، صادرکنندگان و صاحبان صنایع ارتباط ایجاد کنیم، کشاورز محصول خود را مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید خواهد کرد و در زمینه ایجاد ارزش افزوده و صادرات می توانیم اتفاقات بسیار مثبتی را رقم بزنیم.
فتحی معاونت تولیدات گیاهی و معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی را مکلف کرد اقدامات لازم در خصوص نهایی شدن کشت قراردادی در خصوص باغات میوه، سبزی، صیفی و گلخانه های کوچک مقیاس را با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نهایی کنند.
وی از تحت پوشش بیمه قرارگرفتن زغال اخته توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشاورزی خبر داد و افزود: اقدامات لازم برای تحت پوشش قرارگفتن زعفران نیز انجام خواهد شد تا این محصول نیز تحت پوشش این صندوق قرار گیرد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت گسترش گلخانه ها با توجه به قرارگرفتن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، گفت: در سال آتی یارانه کود به کشاورزانی تعلق می گیرد که مطابق الگوی کشت اقدام به کشت محصول کنند و با توجه به وضعیت استان محصولات با نیاز آبی بیشتر در این دسته قرار نمی گیرند و کشت محصولاتی مانند گندم، کلزا، جو و دانه های روغنی در مرکز توجه قرار دارد.
فتحی ادامه داد: در حوزه باغات، میزان درآمد متفاوت با زراعت است و یارانه کود در سبد هزینه های باغدار تاثیر آنچنان ندارد بنابراین یارانه کشت محصولات راهبردی  مطابق با الگوی کشت تعلق خواهد گرفت.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اولین سال است که مقرر شده تا برآورد خسارت کشاورزان به صورت ماهواره ای محاسبه شود، بیان کرد: بهتر است که امسال این برآورد خسارت به صورت تلفیقی از برآورد کارشناسی جهاد کشاورزی، نظر کارشناس صندوق بیمه و برآورد ماهواره ای انجام شود تا دقیقترین برآورد صورت گیرد و از ایجاد مشکل در این زمینه پیشگیری شود.
وی با قدردانی از سایر بخش های سازمان در خصوص همکاری با معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی در انجام بازرسی و نظارت بر بازار، از ادارات تابعه سازمان خواست در انجام این وظیفه همکاری لازم را با این معاونت داشته باشند،گفت: در هفته آتی طرح دولت در خصوص آرد و نان اجرایی خواهد شد و تصویب این طرح مشکلات حوزه آرد و نان را به طور کامل رفع خواهد کرد.
فتحی آبیاری تحت فشار را یکی از اولویت های سازمان جهادکشاورزی دانست و ادامه داد: باید از ظرفیت بسیج سازندگی در خصوص آبیاری تحت فشار و بازسازی قنوات، کانال و … استفاده شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به لزوم تعیین تکلیف و اجرایی نمودن کلیه پروژه های در دست اجرای سیستم های نوین اشاره و تاکید کرد: باید این پروژه ها به سرانجام برسد مشکلات و موانع اتمام پروژه شناسایی شده و براساس آن اگر کوتاهی از طرف پیمانکار وجود داشته است، باید به مراجع پاسخگو شود و اگر نیاز به جذب همکاری از دیگر ارگانها وجود دارد اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.
وی با انتقاد از فرسایشی شدن ساخت شهرک دامپروری تبریز، گفت: در این طرح از زمانبندی تعیین شده فاصله زیادی داریم و بنا بر قول مساعدی که جناب آقای فتاح رئیس محترم بنیاد مستضعفان دادند از این نهاد انتظار داریم همکاری بیشتری در این خصوص داشته باشد.
فتحی در خصوص خرید تراکتور گفت: دستورالعملی تهیه شده است و در سه بخش مواردی که برای مشمول شدن تخصیص تراکتور به یک فرد نیاز است توضیح داده شده است که این شامل کشاورزان دارای میزان معینی از اراضی دیم و یا آبی، تراکتورداران حرفه ای و شرکت های مکانیزاسیون می شود که برای همه این گروهها نیز شاخص هایی وجود دارد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی حفظ کاربری اراضی را وظیفه ای سنگین و خطیر دانست و افزود: مردم از ما انتظار دارند که در خصوص جلوگیری از تغییر کاربری با تمام توان وظیفه خود را انجام دهیم و در حوزه پیشگیری اقدامات جدی صورت دهیم که صرفا محدود به ارسال اخطاریه نباشد و بتوانیم در مراحل اولیه جلوی تغییر کاربری را بگیریم.
فتحی در زمینه واگذاری زمین برای سرمایه گذاری گفت: ما باید به این مساله توجه داشته باشیم که برخی از مگاپروژه های استان با همین واگذاری ها زمینه عملیاتی شدن پیدا خواهد کرد و هر جا که زمین برای واگذاری وجود دارد، سرمایه گذارانی هستند که راغب به سرمایه گذاری باشند و یکی از تصمیمات ما در این حوزه این بود که این زمین ها به شهرکهای کشاورزی منتقل شود و واگذاری از طریق این شهرک ها صورت گیرد.
وی ادامه داد: وقتی یک واگذاری از بخش دولتی به بخش دولتی است باید تسریع شده و در کمترین زمان این واگذاری انجام شود و موانع و مشکلات در این حوزه رفع شود و در زمینه بخش خصوصی نیز اگر یک نفر دارای اهلیت برای سرمایه گذاری است و اصلح بودن او تشخیص داده می شود باید نهایت همکاری را با او داشته باشیم تا هر چه سریعتر مراحل اداری این مساله طی شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی توجه ویژه به پنجره واحد زمین را ضروری دانست و از بخش های مسئول در خصوص این سامانه خواست اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهند.
فتحی اظهار کرد: همه بخش ها باید با سازمان بازرسی و دیگر نهادهای نظارتی همکاری کامل را داشته باشند و با رعایت صداقت به گزارشات دریافتی پاسخ دهند چرا که این گزارشات می تواند در یافتن نقاط بحران خیز سازمان کمک کند و باید از ظرفیت این نهادها استفاده کرد.
وی با تاکید بر اهمیت کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی گفت: همه ما عضوی از این کمیته هستیم و باید تلاش کنیم تا این کمیته وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد که البته این امر نباید به دخالت در تمام شئونات زندگی فرد منجر شود، اما همه ما نیاز به نظارت و کنترل داریم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=87057

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});