• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

قدیمی ترین دانشگاه دنیا کجاست؟

  • کد خبر : 87224
  • 12 آذر 1401 - 18:30
قدیمی ترین دانشگاه دنیا کجاست؟
یازاکو - برخلاف باور عموم قدیمی ترین دانشگاه جهان در اروپا نیست بلکه در مراکش است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح القراویین، قدیمی ترین دانشگاه جهان است که همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و توسط یک زن مسلمان تأسیس شده است.

قدیمی ترین دانشگاه جهان برخلاف باور اکثر مردم در اروپا نیست.بلکه درمراکش است و توسط یک زن مسلمان بیش از دو قرن پیش از دانشگاه های شناخته شده تأسیس شده است.

وقتی به قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان فکر می‌کنیم، احتمالاً اولین دانشگاه‌هایی که به ذهن بیشتر مردم می‌آیند آکسفورد و بولونیا هستند، اما طبق گزارش یونسکو و رکوردهای جهانی گینس، دانشگاه القراویین قدیمی‌ترین مؤسسه آموزشی موجود و مستمر در جهان است.

این دانشگاه که در سال ۸۵۹ پس از میلاد توسط فاطمه الفیهری متولد تونسی در فاس مراکش تأسیس شد، نه تنها قدیمی ترین مؤسسه آموزش عالی روی زمین است، بلکه اولین مؤسسه ای است که توسط یک زن و در آن زمان یک مسلمان تأسیس شده است.

فاطمه میراث خود از ثروت پدر تاجرش برای تأسیس دانشگاهی استفاده کرد که به محل تحصیلات عالی تبدیل شد.

همچنین سیستم اعطای مدرک را با توجه به مقاطع مختلف تحصیلی در رشته های مختلفی مانند علوم دینی، صرف و نحو و بلاغت معرفی کرد. اگرچه این دانشگاه ابتدا بر تعلیمات دینی متمرکز بود،ولی رشته های تحصیلی آن به سرعت گسترش یافت و شامل منطق، پزشکی، ریاضیات و نجوم و بسیاری دیگر شد.

به لطف طیف گسترده موضوعات و کیفیت بالای آموزشی که این دانشگاه ارائه می‌کرد، دانشمندان و دانش‌آموزان از سراسر جهان اسلام از این مؤسسه بازدید ودر آن ثبت‌نام کردند. محبوبیت آن چنان زیاد شد که دانشگاه یک سیستم گزینش سختگیرانه را معرفی کرد که دانشجویان را ملزم می کرد،دانش خوبی از عربی و همچنین علوم عمومی داشته باشند. سلاطین عصر با یارانه ها، هدایا و به ویژه کتاب ها و نسخه های خطی از دانشگاه حمایت می کردند. این امر منجر به این شد که دانشگاه القراویین چندین کتابخانه در ساختمان های اصلی و فرعی خود داشته باشد که آثار تأثیرگذار بی شماری را در خود جای داده است. کتابخانه تاریخی این مرکز تا به امروز به روی عموم باز است و میزبان نمونه ای از مدرک اصلی الفیهری است که بر چوپ نگاشته شده است.

این کتابخانه در حال حاضر میزبان بیش از ۴۰۰۰ نسخه خطی ارزشمند در زمینه های مختلف، از جمله نسخه های تاریخی قرآن ومتون گرانبها شامل اثر قرن چهاردهم «المقدیمه» و نسخه اصلی «العبار» توسط مورخ مشهور مسلمان ابن خلدون، پیشرو در جامعه شناسی است. قطعات دیگری مانند معروف «الموطه» – کهن‌ترین مجموعه متون حدیثی (حکایت‌های حضرت محمد) که توسط مالک گردآوری شده است، یکی از اولین متون حقوقی است که هم احادیث و هم فقه، فقه اسلامی را در خود جای داده است.

همانطور که در دانشگاه های مدرن رایج است، القراویین به طور منظم مناظره ها و سمپوزیوم ها برگزار می کرد و تبادل دانش و توسعه علم را ترویج می کرد. خود دانشگاه بر اساس مفهوم آموزش عالی که امروزه آن را می شناسیم پایه گذاری شد.

ایده الفیهری ایجاد فضایی اجتماعی بود که امکان تبادل فکری را برای یادگیری و آموزش پیشرو فراهم کند. اشتباه نیست اگر بگوییم ایده ها و دیدگاه وی در بسیاری از دانشگاه ها در سراسر اروپا تأثیر گذار بود.

این دانشگاه در سال ۱۹۶۳ به سیستم دانشگاهی مراکش اضافه شد. در سال ۱۹۶۵، این مؤسسه به جای نام کوتاه القراویین، رسماً دانشگاه القراویین نام گرفت. در آغاز دهه ۱۹۹۰، به دلیل علاقه به دانشگاه های جدیدتر به سبک غربی، تعداد دانشجویان آن به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

تا به امروز،این دانشگاه روش های سنتی خود را برای آموزش دانشجویان با نشستن در یک نیم دایره به نام حلقا، در اطراف شیخ یا مربی حفظ کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=87224

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});