• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7
از سوی رئیس کل گمرک ایران تشریح شد

جزئیات کارنامه تجارت خارجی کشور در سال ۱۳۹۹

  • کد خبر : 8796
  • 07 فروردین 1400 - 13:47
جزئیات کارنامه تجارت خارجی کشور در سال ۱۳۹۹
یاز اکو - رئیس کل گمرک ایران با اعلام جزئیات کارنامه تجارت خارجی کشور در سال 1399 گفت: سال گذشته در مجموع بیش از 145 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 73 میلیارد دلار بین ایران و شرکای خارجی آن مبادله شد.

به گزارش یاز اکو به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، مهدی میراشرفی افزود: مجموع صادرات و واردات کشور در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۷۳ میلیارد دلار بود که از این میزان ۱۱۲ میلیون ۲۹۳ هزار تن را کالاهای صادراتی به ارزش ۳۴ میلیارد و ۵۲۶ میلیون دلار تشکیل می‌داد.
وی اظهارداشت: اقلام عمده صادراتی کشور شامل بنزین، گاز طبیعی، پلی‌اتیلن، پروپان و پسته بود وشرکای اصلی ایران در بحث صادرات در سال ۱۳۹۹ چین با ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، عراق با ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و افغانستان با ۷ میلیون تن به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بودند که در مجموع ، از نظر ارزش ۷۱ درصد و به لحاظ وزنی ۷۴ درصد از کل صادرات ما در سال گذشته با این کشورها بوده است.

وی افزود: در بحث واردات نیز از مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای مبادله شده، ۳۳ میلیون و ۴۴۸ هزار تن مربوط به کالاهای وارداتی به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که از این میزان، ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۱۲ میلیارد دلار آن کالاهای اساسی بوده است. اقلام عمده کالاهای وارداتی به ترتیب شامل ذرت، گوشی تلفن همراه، برنج، کنجاله و دانه‌های روغنی، گندم و روغن خام بوده است.
میراشرفی اضافه کرد: شرکای عمده ما در بحث واردات ،چین با ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵ میلیون تن به ارزش ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، هند با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و آلمان با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بودند که در مجموع ۵۰ درصد واردات کشور به لحاظ وزنی و ۷۲ درصد از نظر ارزش از این پنج کشور صورت گرفته است.

رئیس کل گمرک ایران گفت: در بحث ترانزیت خارجی، ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا از قلمرو کشورمان در سال ۹۹ ترانزیت شد که نسبت به سال قبل از آن تغییری به وجود نیامده است.
رئیس کل گمرک ایران درخصوص دلایل کاهش تجارت خارجی کشور در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن اظهارداشت: تجارت خارجی ما در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن که ۱۷۰ میلیون تن به ارزش ۸۵ میلیارد دلار بود، از دو موضوع تأثیر پذیرفته است. یکی تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران است که با بیشترین شدت ادامه پیدا کرده و دوم بحث مربوط به بیماری کووید-۱۹ است. خوشبختانه هر قدر به ماه‌های پایانی سال نزدیک شدیم، اثرات این بیماری کمتر شد، ولی بحث تحریم‌ها همچنان باقی است و در سال‌جاری نیز احتمالاً تجارت خارجی ما از این دو موضوع متأثر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=8796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});