• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6
در صورت لغو ممنوعیت واردات نخ تایر توسط وزارت صمت:

بیش از ۲ هزار نیرو با بیکاری و مشکل معیشت روبرو خواهند شد

  • کد خبر : 88474
  • 23 آذر 1401 - 13:15
بیش از ۲ هزار نیرو با بیکاری و مشکل معیشت روبرو خواهند شد
یاز اکو - مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده نخ تایر گفت: اقدام عجیب وزارت صمت در لغو ممنوعیت واردات نخ تایر در حالی صورت پذیرفته است که دولت سیزدهم خود را تمام‌قد حامی تولید ملی و تولیدکننده داخلی معرفی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، حسین صنعان گفت: منسوج استخوان‌بندی تایر یا همان نخ تایر یکی از تولیدات بسیار مهم و فنی است که در ساخت لاستیک‌های انواع ماشین‌آلات سواری، باری، ماشین‌آلات سنگین و … به کار می‌رود. این محصول در ایران در کارخانجات تولید نخ تایر در سطح بالایی از تکنولوژی تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت نخ تایر صبای زنجان ادامه داد: این محصول در بیش از ۵ سال گذشته و در راستای حمایت از تولیدات داخلی در ضوابط کارتابل وزارت صمت با ممنوعیت صددرصدی واردات قرار داشته است. اما در روزهای اخیر در اقدامی عجیب از سوی وزارت صمت و بدون در نظر گرفتن منابع و مصالح شرکت‌های تولیدکننده این محصول در داخل کشور، این محصول از ضوابط کارتابل فنی خارج شده است.

این مسئول تصریح کرد: در اقدام غیرکارشناسی و غیرمعمول و عجیب، تعیین تعرفه ۱ درصدی برای واردات و تعیین تعرفه ۴ درصدی برای واردات مواد اولیه تولید این محصول و پس از آن آزاد کردن واردات محصول نخ تایر در حالی صورت می‌پذیرد که مقام معظم رهبری شعار سال‌جاری را، تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نام‌گذاری کردند و در بسیاری از بیانات بر حمایت از تولیدکننده داخلی تاکید فراوان داشتند.

صنعان یادآور شد: امروز شاهد هستیم در دولت سیزدهم و درحالی که فعالیت خود را با شعار حمایت از تولید ملی آغاز کرده، تصمیمی اجرایی شده است که جز نابودی تولید ملی، ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی، تولیدی و بیکاری تعداد قابل توجهی از نیروهای کار نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. به طور مثال با این اقدام تنها در یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصول نخ تایر بیش از ۲ هزار نیروی انسانی مستقیم و غیرمستقیم با بیکاری و مشکل معیشت روبرو خواهند شد.

نخ تایر در داخل کشور توسط ۴ شرکت در حال تولید است

مدیرعامل شرکت نخ تایر صبای زنجان با اشاره به اینکه محصول نخ تایر در حال حاضر در در داخل کشور توسط ۴ شرکت کیان کورد ملایر، تایرکورد کرمانشاه، نخ صبای زنجان و نخ رازی تاکستان در حال تولید است، گفت: ظرفیت تولید این محصول در کشور به میزان ۴۳ هزار تن در سال است در حالی که میزان مصرف آن، ۱۷ هزار تن در سال است. این اعداد از ظرفیت مازاد تولید در کشور خبر می‌دهد. همچنین برخی از شرکت‌های تولیدکننده در سنوات گذشته سابقه صادرات این محصول به خارج از کشور را دارند.

وی متذکر شد: این محصول تاکنون و پیش از تعرفه‌گذاری ناعادلانه روزهای گذشته از سوی وزارت صمت، با بالاترین کیفیت و قیمت قابل رقابت در کشور تولید شده است. حال این سوال مطرح است واردات این محصول به نابود کردن تولید ملی می‌ارزد؟ آیا صرفه اندک شرکت‌های تایرسازی (با توجه به تعرفه‌گذاری اخیر) به تعطیلی واحدهای تولیدکننده در داخل کشور ارجحیت دارد؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=88474

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});