• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

چرا بازار سکه هیجانی شد؟

  • کد خبر : 88781
  • 26 آذر 1401 - 12:30
چرا بازار سکه هیجانی شد؟
یاز اکو - قیمت طلا در هفته گذشته، شش درصد افزایش پیدا کرد و دلار در هفت روز یعنی از ۱۹ تا ۲۵ آذر با ۵.۴ درصد رشد همراه شد. اگر بازدهی طلا و دلار را در بازه یک‌ساله محاسبه کنیم، به ترتیب اعداد ۳۰ درصد و ۳۸ درصد پیش‌رویمان قرار می‌گیرد و بازدهی یک‌ساله خرید سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، نهایتا ۳۹ درصد برآورد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فرارو، با اینکه هر سه بازدهی مثبت داشته‌اند، اما در قیاس با نرخ تورم شکست می‌خورند. در آخرین محاسبات رسمی، تورم آبان معادل ۴۶ درصد اعلام شده بود که با این حساب خریداران طلا، دلار و سکه تمام بهار آزادی، هیچ‌کدام نتوانسته‌اند با گذشته یک‌سال از دارایی و سرمایه خود مقابل تورم محافظت کنند. احتمالا باور نمی‌کنید، اما اگر همان پارسال نیم سکه یا ربع سکه خریده بودید، الان دست کم ۲۶ تا ۳۲ درصد از تورم جلو افتاده بودید. خوش‌شانس‌هایی که سال پیش، همین موقع سرمایه خود را به سکه ربع بهار آزادی تبدیل کرده بودند، الان با بازدهی ۱۳۰ درصدی روبرو هستند که تقریبا سه برابر تورم عمومی است!

سکه ربع بهار آزادی؛ ۱۲۹ درصد

قیمت سکه ربع بهار آزادی در پایان هفته گذشته به هشت میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید. این عدد به‌معنای بازدهی نزدیک ۲۴ درصدی در طول هفت روز است. سودی که خرید سکه ربع بهار آزادی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده، در یک ماه معادل ۵۱ درصد، در شش‌ماه معادل ۵۸ درصد و در طول یک‌سال گذشته معادل بازدهی حدود ۱۳۰ درصدی است.

این در حالی است که تورم سالیانه کشور با سرعت ۴۶ درصد به جلو می‌تازد. با وجود این عملکرد خیره‌کننده و تا حدودی اعجاب‌آور، نباید حجم حباب در بازار سکه ربع بهار آزادی که در حال حاضر به پنج میلیون تومان نزدیک شده را نادیده گرفت.

سکه گرمی؛ ۷۸ درصد

سکه گرمی در پایان هفته قبل، چهار میلیون و ۲۶۰ هزار تومان فروخته شد، ولی برآوردها نشان می‌دهد دو میلیون و ۲۷۶ هزار تومان از این رقم حباب است! خطرناک به‌نظر می‌رسید نه؟ پارسال بعضی‌ها با وجود ریسک‌های مشابه، دل خودشان را به‌دریا زدند و برای خرید سکه گرمی اقدام کردند.

سرمایه‌گذاری یعنی پذیرفتن ریسک و رفتن به استقبال خطر. همین افراد امسال پاداش گرفته‌اند، چون بازدهی سرمایه‌گذاری آن‌ها تا پایان هفته منتهی به ۲۵ آذر، معادل ۷۸ درصد یعنی ۳۲ درصد بیشتر از تورم عمومی برآورد می‌شود. اگر هفت روز پیش متوجه وضعیت سکه گرمی شده بودید و فرمان را به‌سمت آن کج می‌کردید، تا پیش از شروع هفته جدید، سود شما معادل ۱۴.۵ درصد برآورد می‌شد. بازدهی یک‌ماهه خرید سکه گرمی فعلا حدود ۲۶.۷ درصد است.

سکه نیم بهار آزادی؛ ۷۱.۸ درصد

سکه نیم بهار آزادی با حبابی به اندازه چهار میلیون تومان روبرو است ولی قیمت خودش به ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان می‌رسد. معمولا آن‌هایی که تاب و تحمل پذیرش خطر را ندارند، از همین مسیر برمی‌گردند و دنبال راه دیگری می‌گردند، اما آن‌هایی که هفت روز پیش اقدام به خرید سکه نیم بهار آزادی کردند، آخر هفته با ۱۶.۷ درصد سود روبرو شدند که اندازه یک‌سال سپرده‌گذاری پول در بانک است. بازدهی یک‌ساله سکه نیم از ۳۴ درصد تجاوز می‌کند.

در آن روزها سکه نیم بهار آزادی، تقریبا سه میلیون و ۵۰ هزار تومان ارزان‌تر از امروز بود. قیمت سکه نیم بهار آزادی را یک‌سال پیش، پنج میلیون تومان ارزان‌تر از این روزها می‌فروختند که به معنای بازدهی ۷۲ درصدی سالانه است.

سکه بهار آزادی طرح قدیم؛ ۴۰ درصد

سکه بهار آزادی طرح قدیم یک‌سال پیش، در چنین روزهایی پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزان‌تر به‌فروش می‌رسید. اگر همان موقع دست به خرید سکه بهار آزادی طرح قدیم زده بودید، الان با ۴۰ درصد سود روبرو بودید. هرچند از قیمت ۱۷ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان سکه بهار آزادی طرح قدیم، یک میلیون و ۹۳۷ هزار تومان آن را حباب می‌دانند. قیمت سکه طرح قدیم در هفت روز گذشته ۸۱۳ هزار تومان گران شده تا بازدهی ۴.۷ درصدی را از خود به‌جا بگذارد.

از یک‌ماه پیش تا الان هم قیمت این سکه دو میلیون و ۳۹۶ هزار تومان افزایش پیدا کرده که به‌معنی بازدهی ۱۵ درصدی برای خریداران و سرمایه‌گذاران سکه طرح قدیم است. این قطعه سکه با وجود هم‌وزن و هم‌عیار بودن، به دلیل سال ضرب بیشتر، معمولا ارزان‌تر از سکه امامی فروخته می‌شود. هفته پیش به‌همین دلیل تقاضا برای خرید سکه قدیم بیشتر شد و حداقل برای دو روز، گران‌تر از سکه امامی فروخته شد.

سکه امامی؛ ۳۹ درصد

قیمت سکه امامی در طول هفت روز یعنی از ۱۹ تا ۲۵ آذر، ۹۹۸ هزار تومان افزایش پیدا کرد تا بازدهی ۵.۷ درصدی را از خود به‌یادگار بگذارد. رشد دو میلیونی قیمت سکه امامی در یک‌ماه گذشته، به‌معنای بازدهی ۱۲ درصدی است. اگر قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با شش‌ماه پیش مقایسه کنیم به افزایش سه میلیون و ۲۷۷ هزار تومانی می‌رسیم. یعنی اگر شش‌ماه پیش یک عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید خریداری کرده بودید، الان سرمایه شما ۲۱.۶ درصد افزایش پیدا کرده بود که از یک‌سال سپرده‌گذاری پول در بانک‌ها بیشتر است.

اگر پارسال سکه خریده بودید، سرمایه تان الان با بازدهی ۳۹ درصدی روبرو بود. قیمت سکه از پارسال تا الان پنج میلیون و ۱۷۲ هزار تومان بیشتر شده است. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با وجود این عملکرد خیره‌کننده، نسبت به سایر قطعات سکه بازنده‌ای تمام عیار به‌حساب می‌آید. در حال حاضر سکه تمام بهار آزادی را باید با درنظر گرفتن ریسکی به‌نام حباب دو میلیون و تقریبا ۴۰۰ هزار تومانی بخرید.

مقایسه بازدهی انواع سکه در مقایسه با دلار و طلا

Untitled

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=88781

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});