• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
یادداشت؛

وقتی مازوت سوزی در نیروگاه تبریز عادی می‌شود!

  • کد خبر : 88841
  • 27 آذر 1401 - 8:45
وقتی مازوت سوزی در نیروگاه تبریز عادی می‌شود!
یاز اکو - سنوات گذشته، در این فصل که مازوت سوزی کلید می‌خورد، یک بار سازمان محیط زیست اعتراض می‌کرد، بعد نمایندگان مجلس اعتراض می‌کردند و در ادامه دادستان تهدید به توقیف و ترک فعل نیروگاه تبریز می‌کرد. در وسط این اتفاقات چندین بار خبر توقف ‎مازوت‌ سوزی نیروگاه تبریز تایید و تکذیب می‌شد.اینگونه فصل سرد سال را به پایان می‌رساندیم و مازوت‌سوزی به پایان می‌رسید.

یاز اکو؛ نوید محمدی نسب آباد_ نیروگاه حرارتی تبریز در جاده تبریز- آذرشهر واقع شده که بخش‌هایی از آن در سال ۱۳۵۷ آغاز به فعالیت کرد و در سال ۱۳۶۵ نیز واحدهای دیگر آن وارد مدار تولید شده است.

نیروگاه حرارتی تبریز در سالهای گذشته به دلیل استفاده از مازوت برای تولید برق در فصول سرد سال یکی از عوامل آلودگی هواست . مازوت مورد استفاده این نیروگاه نیز توسط خط لوله‌ای از پالایشگاه تبریز تأمین می‌شود.

دلیل سوزاندن مازوت در این نیروگاه از طرفی کمبود گاز در فصل سرماست که همزمان با افزایش مصرف گاز خانگی رخ می‌دهد. از طرفی همواره شائبه مصرف مازوتهای تلنبار شده در پالایشگاه تبریز مطرح بوده است. گفته می‌شود مقدار مصرف و صادرات مازوت کمتر از تولید آن هست و باید در جایی مصرف شود تا انبارهای مازوت تخلیه شوند چرا که راه دیگری برای حذف آن نیست و حتی بیرون ریختن این حجم از مازوت مقدور نیست و خاک را آلوده خواهد کرد.

مازوت یک آلاینده بسیار قوی است اما علاوه بر این اصل دو مشکل جانبی نیز عامل تشدید بحران هستند.

اول اینکه مازوت تولیدی ایران به نسبت مازوت استاندارد جهانی آلوده کننده‌تر است.بنابه اظهار مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مازوت تولید در ایران ۳۵ppm هزارگوگرد دارد این درحالیست که مازوت مورد استفاده در کشورهای پیشرفته دارای ۵۰۰ppm گوگرد است.

از طرفی دیگر فیلترهای مورد نیاز برای مازوت سوزی که در دیگر کشورها بر روی نیروگاه تبریز نصب نشده است چرا که نیروگاه چهل و پنج ساله‌ی تبریز در حال فرسوده شدن است.همچنین گفته می‌شود زمانی نصب فیلتراسیون در نیروگاه ها توجیه اقتصادی دارد که بیش از ۷۲ درصد زمان بهره برداری از نیروگاه ها با سوخت مازوت باشد و این در شرایطی است که زمان بهره برداری از نیروگاههایی که در ایران از سوخت مازوت استفاده می کنند تنها یک ماه یا نهایتا یک ماه و نیم در سال است.

متاسفانه نه مازوت مناسب سوزاندن استحصال می‌شود، نه فیلترهای مناسب می‌شود و نه از مازوت سوزی کشیده می‌شود.

سنوات گذشته، در این فصل که مازوت سوزی کلید می‌خورد، یک بار سازمان محیط زیست اعتراض می‌کرد، بعد نمایندگان مجلس اعتراض می‌کردند و در ادامه دادستان تهدید به توقیف و ترک فعل نیروگاه تبریز می‌کرد. در وسط این اتفاقات چندین بار خبر توقف ‎مازوت‌ سوزی نیروگاه تبریز تایید و تکذیب می‌شد.اینگونه فصل سرد سال را به پایان می‌رساندیم و مازوت‌سوزی به پایان می‌رسید.

امسال حتی آن نمایش نگرانی هم اجرا نمی‌شود و گویا می‌خواهند القاء کنند “همینه که هست” وگرنه این همه سکوت بعد از یک هفته تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا عادی نیست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=88841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});