• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

مافیای صنعت مس موجب عقب ماندگی صنعت مس شده است

  • کد خبر : 90728
  • 16 دی 1401 - 19:30
مافیای صنعت مس موجب عقب ماندگی صنعت مس شده است
یاز اکو - مدیر عامل مجتمع مس سونگون مافیای صنعت مس را موجب عقب ماندگی صنعت مس دانست و گفت: مس سونگون با ۷ درصد اکتشاف رتبه شش مس جهان را تا سال گذشته به خود اختصاص داده بود و اکنون رتبه پنجم جهان را دارد

به گزارش پایگاه خبری یازاکو؛ مدیر عامل مجتمع مس سونگون مافیای صنعت مس را موجب عقب ماندگی صنعت مس دانست و گفت: مس سونگون با ۷ درصد اکتشاف رتبه شش مس جهان را تا سال گذشته به خود اختصاص داده بود و اکنون رتبه پنجم جهان را دارد

 

به گزارش یازاکو، معبود عباس زاده ، در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تنها تمایزی که با مدیریت مس ایران داریم تفکر و تاکید به توسعه است .

 

وی گفت: در تمام سال‌های گذشته مافیای مس اجازه‌ی توسعه صنعت مس را نمی‌داد و امکان پیشرفت این صنعت فراهم نمی‌شد اما اکنون، تمرکز تصمیم گیران حکومتی در این مسائل افزایش یافته و اجازه دخالت نمی‌دهند.

 

عباس زاده تاکید کرد: سه ارکان توسعه برای خود مشخص و تاکید کرده ایم ، گفتمان توسعه، طراحی توسعه، و بحث زمان می باشد. 

 

وی در خصوص عملکرد خود در ۶ ماهه مدیریت خود اذعان داشت: در این ۶ ماه تمامی کنش‌گران و بازیگران اقتصادی استان موافق وضعیت فعلی مدیریتی سونگون هستند و پیشران حل مسائل شده‌اند.

 

وی بیان کرد: منظور از طراحی توسعه، اجزای طراحی چیست برای توسعه اجزا را باید شناسایی و تاکید کردیم . 

 

مدیر عامل مس سونگون با اشاره به وضعیت بد تولید در سونگون گفت: مس سونگون با ۷ درصد اکتشاف رتبه شش مس جهان را تا سال گذشته به خود اختصاص داده بود و اکنون رتبه پنجم جهان را دارد در حالیکه که کشورهای دیگر در دوره‌ی دوم اکتشاف خود هستند؛ بنابراین معادن مس ما می‌توانند جایگزین نفت شوند اما وضعیت تولید خوب نیست و اکنون رتبه‌ی ۱۹ام را داریم.

 

وی در خصوص تولید کاتد تشریح کرد: نظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۶ یک میلیون تن کاتد در استان تولید شود و اکنون به ۳۰۰ هزار تن نزدیک هستیم و ۱.۶ میلیارد دلار رقم صادرات ما است که در مقایسه با کشورهای ضعیف بسیار کم است اما چشم‌انداز ملی ما تا سه میلیون تن است.

 

وی گفت: بزرگترین محرک سونگون، کاتد مس است. اکنون تولید کاتد صفر است و قرار است از یک میلیون تن تولید کاتد کشور، ۴۰۰ هزار تن آن در سونگون تولید شود که سایر محرکه‌های تولید را با خود همگن و همگرا می‌کند.

 

وی با بیان اینکه در جهت افزایش ظرفیت کنسانتره، فاز سوم مس سونگون را طراحی کرده ایم، افزود:  قبل از ما ظرفیتی که برای تولید کنسانتره در این فاز پیش بینی شده بود ۷میلیون تن بود.

مدیر مجتمع مس سونگون ادامه داد: در راه توسعه صنعت مس سونگون ما از ۱۴ میلیون تن به ۵۶ تا ۶۰ میلیون تن بار ورودی روند افزایشی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در طول ۱۰ سال آینده ۱۵ هزار میلیارد تومان برای استان درآمد مالیاتی خواهیم داشت.

 

وی بیان کرد: ۴ میلیارد دلار از درآمد مس سونگون از صادرات حاصل می‌شود که ۱.۵ برابر کل صادرات استان است، سعی داریم با ایجاد صنایع پایین دست در شهرک تخصصی مس این رتبه را افزایش دهیم.

 

مدیر مجتمع مس سونگون گفت: در سال های گذشته سعی های زیادی شد تا کل مالیات عملکرد سونگون به استان بازگردد که اکنون اتفاق افتاده است و ۲۵ درصد از عملکرد کل مس اکنون در استان است.

 

وی خاطر نشان شد: ۹۹درصد از تمام پرسنل و نیروی انسانی متخصص و متعهد هستند. دست های پشت پرده مانع رشد و توسعه صنعت مس شده است . 

 

وی با تاکید بر اینکه تمامی تصمیماتی که در مس سونگون گرفته می شود باید تابع قوانین باشد، افزود: انتصاب بنده توسط شخص مدیر عامل مس ملی انجام شده است و به سفارش هیچ کدام از نمایندگان مدیر عامل نشده ام.

عباس زاده در خصوص دستور رئیس جمهور در خصوص استقلال مس آذربایجان گفت: مصوبات ریاست جمهوری ۱۴ بند بود که ۱۳ بند آن به صورت کامل اجرایی شده است.

 

وی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان هدف سرمایه‌گذاری در مس سونگون است، گفت:مس سونگون به مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز اهمیت می‌دهد اما بزرگترین آسیب را در کشور میبیند چراکه شفاف سازی نشده و تضاد منافع داریم.

وی خاطرنشان کرد: هزار و صد میلیارد تومان برای بزرگراه خاروانا-ورزقان هزینه شده است درحالیکه ۷۸۰ میلیارد تومان آن را دولت پرداخته کرده است و بقیه توسط سونگون بوده است.

بازگشت به کار کارگران اخراجی مس سونگون

 

مدیرعامل مجتمع مس سونگون در خصوص کارگران اخراجی عنوان کرد: ۷۱ نفر از کارگران مس سونگون در جریان اعتراضات صنفی اخراج شده بودند که با مساعدت شورای تامین شهرستان گره های قانونی برطرف شده و ۵۴ نفر از آنها به سر کار باز گشته اند.

 

وی ادامه داد: از ۱۴ نفر باقی مانده ۴ نفر بازنشست شده و ۳ نفر نیز در آزمون مس قبول شده اند.

 

وی افزود: فعلا ۷ نفر بلاتکلیف هستند که سعی می کنیم آن ها نیز تا آخر همین ماه به کار باز گردند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=90728

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});