• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

نقش کمرنگ بانک های خصوصی در اقتصاد آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 90748
  • 16 دی 1401 - 21:30
نقش کمرنگ بانک های خصوصی در اقتصاد آذربایجان شرقی
یازاکو - بانک های خصوصی تابع قوانین، مقررات و دستور العمل های بانک مرکزی هستند. این بانک ها طبق قانون مکلف هستند حداقل ۵۰ درصد از منابع در اختیار خود را در استان محل استقرار صرف کنند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از بازار؛ بانک های خصوصی تابع قوانین، مقررات و دستور العمل های بانک مرکزی هستند و این بانک ها طبق قانون مکلف هستند حداقل ۵۰ درصد از منابع در اختیار خود را در استان محل استقرار صرف کنند.

بانک های خصوصی تابع قوانین، مقررات و دستور العمل های بانک مرکزی هستند. این بانک ها طبق قانون مکلف هستند حداقل ۵۰ درصد از منابع در اختیار خود را در استان محل استقرار صرف کنند.

 

به نظر می رسد بانک های خصوصی مستقر در آذربایجان شرقی نه تنها به تکلیف خود عمل نکرده اند بلکه سرمایه و سپرده مردم استان را دریافت و در سایر استانها هزینه کرده اند. طبق گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، این بانک ها با عملکردی غیر متعهدانه منابع مالی خود در استان را در دیگر استانها هزینه می کنند.

 

این در حالیست که بانک های خصوصی از مهر ماه سال گذشته تاکنون ۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش تولید آذربایجان شرقی پرداخت کرده اند. این امر نشان دهنده نقش کمرنگ بانک های خصوصی در اقتصاد و صنعت استان می باشد.

 

واقعیت این است که عملکرد بانک های خصوصی در رابطه با پرداخت تسهیلات به بخش تولید استان به صورت جدی باید پیگیری شود.این بانک ها باید پاسخگوی عملکرد خود در قبال اقتصاد آذربایجان شرقی باشند.انتظار می رود مسئولان استان در مورد تخطی بانک های خصوصی در عمل به تعهدات شان دخالت کرده و مانع خروج سرمایه ها به دیگر مناطق گردند.

 

آذربایجان شرقی و در راس آن تبریز قطب مهم اقتصاد و صنعت کشور محسوب می شود. واحد های تولیدی استان برای بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا و تولید محصول با کیفیت متناسب با ذائقه مشتری به سرمایه در گردش و نقدینگی نیاز مبرم دارند تا با تامین منابع مالی بتوانند مشکلات زنجیره تولید را کاهش دهند.

 

بنگاه داری و سرمایه گذاری وظیفه بانک نیست.بلکه قبول سپرده مشتری و پرداخت تسهیلات دو رکن اصلی بانکداری است. واحدهای تولیدی که در گذشته به دلیل بدهی توسط بانک تملک شده اند اغلب به انبار و مکان مخروبه تبدیل شده اند.

 

متاسفانه بانک های خصوصی به تکالیف شان در پرداخت تسهیلات به بخش تولید عمل نمی کنند و موجب نارضایتی تولید کننده می شوند این در حالیست که بخشی از منابع این بانک ها باید به چرخه تولید استان هدایت شود.

 

بانک های خصوصی باید نسبت به سیاست های حمایتی دولت سیزدهم از بخش تولید موضع شفاف داشته باشند. استنکاف این بانک ها در پرداخت تسهیلات و کمک به واحدهای تولید مشکل دار تخطی از قانون و وظایف شان است. بی مهری بانک های خصوصی به بخش تولید به حدی رسیده است که انتقاد دولتمردان را به همراه داشته است.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=90748

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});