• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

دلار در کمین، استراحتی به کام دولت

  • کد خبر : 90948
  • 18 دی 1401 - 10:00
دلار در کمین، استراحتی به کام دولت
یاز اکو - روند قیمت دلار و بازگشت به کانال ۳۹ هزار تومانی از نظر بسیاری از کارشناسان کاهش محسوس و روند قابل توجهی نیست، اما دامنه فعلی قیمت دلار کمی از هیجانات هفته نخست بازار کاسته، بازار آرام گرفته و بسیاری از معامله‌گران چشم‌انتظار اقدامات عملیاتی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستند تا جو روانی و خبر درمانی.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ استراحت دلار و انتظار بر سیاست‌گذاری علمی

روند قیمت دلار در دومین هفته دی ماه برخلاف هفته قبل نزولی بود. در طی روزهای هفته این ارز در محدوده‌های ۳۹ تا ۴۱ هزار تومان نوسان داشت و در نهایت روز پنج‌شنبه، ۱۵ دی ماه، با قیمت ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان بسته شد. روند قیمت دلار و بازگشت به کانال ۳۹ هزار تومانی از نظر بسیاری از کارشناسان کاهش محسوس و روند قابل توجهی نیست، اما دامنه فعلی قیمت دلار کمی از هیجانات هفته نخست بازار کاسته، بازار آرام گرفته و بسیاری از معامله‌گران چشم‌انتظار اقدامات عملیاتی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستند تا جو روانی و خبر درمانی.

بازار سهام/ بازار بورس در ابهام

بورس اوراق بهادار تهران هفته منتهی به ۱۴ دی ماه را عموما با افت شاخص‌ها به پایان رساند. به طوری که نماگر اصلی تالار شیش‌های روز شنبه را با کاهش ۳/۴۵ درصد آغاز کرد و تنها روز دوشنبه را مثبت و با ۱/۸۵ درصد رشد همراه بود. به این ترتیب دماسنج اصلی بورس تهران هفته را با عملکرد منفی ۴/۱۴ درصد خاتمه داد. علاوه بر این شاخص کل با معیار هموزن که نمای بهتری را از روند تغییرات سهام به نمایش می‌گذارد، عملکرد منفی ۱/۵۶ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند.

همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) تغییرات زیادی را در کنار خالص تغییر مالکیت داشت. حال با توجه به روند اخیر معاملات بازار سهام و شرایط اقتصادی و غیر‌اقتصادی کارشناسان انتظار دارند که بورس تهران هفته جاری را تا حدود زیادی با تغییرات آرام و روندی متعادل‌تر سپری کند.

بازار سکه/ تلاش سکه برای ثبات قیمتی

بازار طلا و سکه هفته گذشته را پرنوسان سپری کرد. به طوری که در روزهای ابتدایی هفته سکه امامی از سطوح بالای ۲۲ میلیون تومان همگام با افت نرخ دلار در بازار آزاد و تعطیلات پایان سال میلادی در بازار جهانی طلا از این سطح یاد شده عقب‌نشینی کرد و به زیر ۲۰ میلیون تومان رسید. پس از کاهش قیمت چشمگیر مسکوک مذکور، تا پایان هفته تلاش‌هایی مبنی بر رشد مجدد به چشم میخورد. از این رو سکه امامی کار خود را در قیمت ۲۰ میلیون و ۳۱۸ هزار تومان به پایان رساند.

به این ترتیب هر قطعه از این فلز گرانبهای داخلی عملکرد منفی ۱۰/۴۷ درصدی را که ضعیفترین عملکرد هفتگی سکه از تاریخ ۸ آذر سال ۹۹ است به کار خود خاتمه داد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به متعادل شدن تغییرات نرخ ارز و افزایش تمایلات صعودی بهای طلا در بازار جهانی، می‌توان این امید را داشت که هفته جاری تغییرات شارپ دیده نشود.

بازار طلای جهانی/ نفس راحت طلا

قیمت طلا در روز جمعه نزدیک به بالاترین سطح هفت ماهه خود در نوسان بود. زیرا سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار آمارهای کلیدی در رابطه با حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده هستند تا بتوانند برنامه معاملاتی خود را تنظیم کنند. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی روز گذشته در قیمت ۱۸۳۴ دلار معامله شد. انتظار می‌رود حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده در ماه دسامبر اندکی کاهش یابد که نشان‌دهنده کاهش شدید در بازار کار پس از یک‌سری افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال ۲۰۲۲ است.

اما با توجه به اینکه این میزان به طور مداوم در هشت ماه متوالی بالاتر از برآوردها بوده است، بازارها نگرانند که هر گونه نشانه‌ای از انعطاف‌پذیری در بازار کار به فدرال رزرو فرصت کافی برای سیاست‌های انقباضی ‌دهد. به این ترتیب به عقیده کارشناسان این حوزه این احتمال وجود دارد که تمایلات صعودی در بازار طلا برای کوتاه‌مدت ماندگار باشد.

بازار اوراق مسکن/ اندک نوسان تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن هفته گذشته را عمدتا با تغییرات نزولی پشت سر گذاشت. به این ترتیب هر برگ اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۹ نیز با کاهش قیمت از سطوح نزدیک به ۱۲۵ هزار تومان، کار خود را در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در قیمت پایانی ۱۲۳ هزار و ۱۹۱ تومان خاتمه داد. لازم به ذکر است که در روزهای میانی هفته بهای تسه ۹۹۱۲ به ۱۱۷؛هزار تومان نیز افت کرد. به این ترتیب اوراق مذکور عملکرد منفی ۱/۳۹ درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند.

برخی از کارشناسان این بازار بر این باور هستند که با توجه به تکانه‌های دو ماه گذشته نرخ ارز، تصمیمات اقتصادی و غیراقتصادی دولت و شرایط سیاسی ایران با دیگر کشورها هنوز اثر خود را به طور کامل در حوزه مسکن نشان نداده و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده تأثیر خود را نشان خواهد داد.

بازار نفت/ مسیر پرپیچ‌وخم نفت

قیمت نفت در روز جمعه به دلیل امید به افزایش تقاضای چین با تمایلات صعودی همراه بود، اما چشم‌انداز گسترده‌تر اقتصاد جهانی معیارهای نفت خام را در مسیر کاهش هفتگی نگه داشت و اندکی از محرک‌های افزایشی بازار را تضعیف کرد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت ۷۹ دلار و ۴۱ سنت معامله شد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز روز اخیر در سطح ۷۴ دلار و ۳۸ مورد داد و ستد قرار گرفت.

با این حال، به صورت هفتگی، هر دو قرارداد برنت و WTI در مسیر کاهش بیش از ۷ درصدی نسبت به هفته قبل قرار داشتند، زیرا نگرانی از احتمال رکود جهانی تحت فشار قرار گرفت. به عقیده کارشناسان بازار نفت ممکن است پس از افت و خیزهای چشمگیر در اوایل این هفته کمی آرامش را به دست آورد. اما پتانسیل صعودی حداقل در کوتاه‌مدت محدود است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=90948

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});