• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه:

طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه با تخصیص ۵ هزار میلیارد ریال سرعت گرفت

  • کد خبر : 91774
  • 25 دی 1401 - 18:00
طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه با تخصیص ۵ هزار میلیارد ریال سرعت گرفت
یازاکو - دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: مراحل نهایی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه در حال انجام می باشد که تخصیص پنج هزار میلیارد ریال (۵۰۰ میلیارد تومان) اعتبار به این طرح موجب سرعت بخشی در انجام عملیات اجرایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا؛ محمدصادق معتمدیان در نشستی با خبرنگاران و سردبیران ایرنا در تهران ، احیای دریاچه ارومیه را از دغدغه‌های رییس جمهور و دولت سیزدهم دانست، افزود: بحث انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه از طرح‌های ۲۷ گانه تیم قبلی برای احیای دریاچه ارومیه بود که در راستای تحقق این مصوبه تونل ۳۶ کیلومتری حفر شده ولی در مراحل پایانی کار به دلیل ایراد فنی که پیدا کرده بود در قسمت آبرفتی آن که حدود ۸۰۰ متر است، شکستگی ایجاد شد.

وی به سفر اخیر وزیر نیرو به استان آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: تیرماه و در بازدیدهای انجام شده و تدابیری که اخذ شد و دستور رییس جمهور حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار برای تکمیل تونل که مهمترین پروژه سخت افزاری در زمینه اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه است، داشتیم.

۷۰ متر تا پایان عملیات اجرایی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه باقی مانده است

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: خوشبختانه این طرح تقریبا در مراحل نهایی است و حدود ۶۰ تا ۷۰ متر تا اتمام آن باقی مانده و امیدواریم تا دهه فجر به اتمام برسد.

معتمدیان به سفر خردادماه رئیس جمهور به استان و واگذاری مدیریت کارگروه ملی نجات ارومیه به وی اشاره و یادآورشد: یکسری کارها انجام شده و اتفاقات خوبی نیز در این مدت رخ داده است که آماده ارایه گزارش مستند آن هستیم.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با تاکید براینکه بحث دریاچه ارومیه از جمله مهمترین مشکلات زیست محیطی در کشور محسوب می‌شود، افزود: از همان ابتدا و ماه‌های اول شروع به کار دولت سیزدهم، شخص رییس جمهور عنایات ویژه‌ای به موضوع داشتند و در نهایت با توجه به ساختار و مسوولیت های که واگذار کردند کارها سرعت بیشتری به خود گرفت.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مصوبات ۲۷ گانه تیم قبلی کار گروه ملی نجات دریاچه ارومیه ادامه داد: خوشبختانه ۲۷ برنامه برای احیا این دریاچه توسط تیم قبلی تدوین شده بود که انجام آنها باعث می‌شود بالاخره تراز اکولوژیک دریاچه که ۶ میلیارد متر مکعب آب است، محقق شود.

معتمدیان تاکید کرد: در بدو قبول مسوولیت دبیری کارگروه ملی ستاد احیا، اولا ساختار را به روز کرده و متمرکز بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام این پروژه شدیم چرا که تقریبا هیچکدام از پروژه‌های اصلی ستاد احیا به صورت کامل به نتیجه نرسیده بود.

وی یکی از مصوبات ۲۷ گانه ستاد احیا را انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه دانست و یادآورشد: این طرح در سه فاز اجرایی می شود و مجموعا ۶۰۰ میلیون متر مکعب می باشد و قرار است که آب رهاسازی و از طریق تونل منتقل شود.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه افزود: فاز اول که امسال به بهره برداری می‌رسد ۳۰۰ میلیون متر مکعب، فاز دوم ۶ تا هفت ماه پس از مرحله اول زمان می‌برد ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی خواهد شد و در مرحله سوم نیز ۱۲۰ میلیون مترمکعب می باشد که مطالعات آن انجام شده و واگذاری به پیمانکار در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد تا زودتر انجام شود.

معتمدیان یادآور شد: خوشبختانه سرعت و کیفیت کار بالا رفته و قرارگاه حضرت خاتم به عنوان پیمانکار پروژه به صورت سه شیفت فعال می باشد ؛‌ در حالیکه خیلی‌ها ادعا داشتند در همین بخش هم نیاز است از ظرفیت کارشناسان خارجی استفاده شود.

 

حفر تونل انتقال آب کانی سیب به همت کارشناسان داخلی انجام شد

استاندار آذربایجان غربی گفت: در این زمینه از توانمندی کارشناسان داخلی استفاده شده و تونلی را که ۲۰۰ متر زیر عمق زمین است و ۸۰۰ متر آن در منطقه آبرفتی و کار فوق العاده سنگینی بوده در حال اتمام است و انشالله طرح انتقال آب از کانی سیب به عنوان مهمترین پروژه سخت افزاری کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اجرایی شود.هم اکنون تونلی را که ۲۰۰ متر زیر عمق زمین می باشد و ۸۰۰ متر آن نیز کار آبرفتی و فوق العاده سنگینی بود در حال اتمام است.

به گفته معتمدیان ، طی جلساتی که با اعضای ستاد گذاشتیم برنامه‌های سال ۱۴۰۲ را تدوین کردیم و با یک تغییر رویکرد؛ در مرحله اول آن تکمیل پروژه‌های ستاد احیا مثل کانی سیب و تصفیه خانه ارومیه و تبریز و سایر پروژه‌های سخت افزاری را در دستور کار قرار دادیم و در مرحله دوم هم تغییر رویکرد به سمت برنامه‌های نرم افرازی را انجام خواهیم داد.

 

مدیریت بر منابع و مصارف آب بویژه کشاورزی ضروری است

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: معتقدیم باید مدیریت بر منابع و مصارف آب بویژه بخش کشاورزی به عنوان پرمصرف ترین مشتری در منطقه و کشور داشته باشیم.

معتمدیان ادامه داد: باید بتوانیم برنامه‌هایی اعمال کنیم که مدیریت مصرف با آن انجام شود و توسعه کشت گلخانه‌ای و مکانیزه کردن اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از اولویت‌های ستاد احیاست که با محوریت وزارت جهاد و نیرو باید شتاب بیشتری بگیرد.

به گفته دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه باید بتوانیم مباحث ترویجی و آموزشی را توسعه و آموزش دهیم و این از اولویت‌های اصلی ستاد احیا خواهد بود؛ هم اکنون نیز شاهد اجرای تغییر الگوی کشت هستیم و محصولاتی در حال کشت می باشد که مصرف آب بالایی دارند و باید تغییر الگوی کشت با اقناع سازی انجام گیرد.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از اقتصاد آذربایجان غربی به میزان ۳۳ درصد در بخش کشاورزی متمرکز شده ،‌لازم است اقناع سازی انجام و منافع مردم و کشاورزان در نظر گرفته شود و حتما برنامه‌های احیا در بخش کشاورزی با ملاحظاتی توام است که با معیشت مردم منافاتی نداشته باشد و اجرای آنها باعث افزایش درآمد مردم هم باشد.

کشت موفق محصولات کم آب بر در آذربایجان غربی محقق شد

معتمدیان گفت : طرح کشت محصولات کم آب بر در بخش شمالی استان به صورت پایلوت اجرا و دو هزار و ۵۰۰ هکتار باغ پسته ایجاد شده که حداقل ۴۰ درصد کاهش آب و ۱۲ برابر ارزش افزوده بالاتر از سیب است.

به گفته وی، کشت سایر گونه ها نیز در دستور کار است از جمله برای جایگزینی یونجه که دومین محصول پر آب بر استان است در دستور کار داریم تا گونه هایی کشت شود که بیش از ۷۰ درصد کاهش مصرف آب دارند و از نظر تغذیه‌ای بیش از دو برابر از یونجه دارای پروتئین می باشد.کشت دوهزار و ۵۰۰ هکتاری پسته حداقل ۴۰ درصد مصرف آب کاهش و ۱۲ برابر ارزش افزوده آن بیشتر از سیب است.

وی گفت: در مجموع بسته‌ای از اقدامات ترکیبی سخت افزاری، نرم افزاری و مدیریتی را در احیای دریاچه به کار بستیم البته مهمترین پیش نیاز داشتن پیوست اجتماعی طرح‌ها از ملزومات است که مردم را مشارکت دهیم و یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم مردمی سازی فعالیت‌ها چه در بخش اقتصاد و چه در طرح‌های مشارکتی کلان بخصوص دریاچه ارومیه است.

شفافیت و صداقت سیاست کاری دولت در امر اطلاع رسانی است

استاندار آذربایجان غربی گفت : پیوست رسانه ای و اطلاع رسانی در کنار موضوع اجتماعی مهم است به همین دلیل چندی پیش در همین ارتباط تور رسانه‌ای با حضور ۶۰ نفر از خبرنگاران استان در گام نخست از این طرح بزرگ آبرسانی بازدید کردند تا مردم را در جریان فعالیت‌های انجام شده قرار دهند؛ شفافیت و صداقت با مردم را بعنوان اولویت اصلی کاری دنبال کرده‌ایم.

وی به موضوع حق آبه ها و نظارت بر اجرای درست رهاسازی ها اشاره و یادآورشد: نظارت بر انتقال آب از رودخانه‌های ۹ گانه منتهی به دریاچه ارومیه نیز در دست اقدام است تا حق آبه متعلق به دریاچه ارومیه را بتوانیم عملیاتی و اجرایی کنیم.

وعده های غیر قابل تحقق نمی دهیم

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه یکی از مهمترین سیاست‌های دولت سیزدهم را صادق و شفاف بودن با مردم اعلام کرد و گفت : دولت به دنبال وعده‌های غیر قابل تحقق و کاذب نیست.

به گفته وی، وضعیت فعلی دریاچه ارومیه حاصل یکسال و دو سال نیست و بین ۳۰ تا ۴۰ سال زمان برده تا این وضعیت را پیدا کرده است که عوامل موثر باید برای مردم تشریح شود.

معتمدیان به تغییر اقلیم نیز اشاره کرد و گفت : کاهش دما، تبخیر و توسعه بخش کشاورزی در استان نیز از عوامل مطرح است هر چند در سال‌های گذشته طرح‌های سخت افزاری و انتقال آب حوضه ای مازاد را داشتیم ولی توسعه بخش کشاورزی هم با این اقدامات انجام شده که آب مازاد مصرفی در این بخش چند برابر آبی است که برای انتقال داده می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: برای احیای دریاچه قطعا نیازمند زمان هستیم و دولت نیز مصمم و جز اولویت‌ها است.

به گفته وی احیای دریاچه ارومیه نه تنها مطالبه استانی و منطقه‌ای بلکه ملی و بین‌المللی است و به مردم اطمینان می‌دهیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم با زمان بندی انجام شده چشم اندازی واقعی را از وضعیت دریاچه ترسیم کنیم.

تمامی گزینه‌های مطرح برای احیای دریاچه ارومیه روی میز است

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه هم اکنون وضعیت تغییر پیدا کرده و نیازمند به روز رسانی هستیم، گفت: همه گزینه‌ها که برای احیای دریاچه وجود دارد را روی میز آوردیم و در کارگروه اقدامات کارشناسی و تخصصی روی آنها انجام می‌شود.

معتمدیان به گذشته و طرح‌های مطرح در این زمینه گریزی زد و افزود: مباحث زیادی در گذشته در این راستا مطرح بوده است از انتقال آب دریای خزر گرفته تا مباحث بارور سازی ابرها که همه اینها بررسی می‌شود و در صورت تایید کارشناسی اجرایی هم خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی براین باور است که بطور یقین شرایط امروز با ۱۰ سال قبل از نظر علم و تکنولوژی تفاوت پیدا کرده و لازم است تا از ظرفیت‌های علمی، برنامه ها و طرح‌های دانشگاهی استفاده شود تا مطالبه مردم تحقق پیدا کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=91774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});