• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
5

سیرداغی؛ فرصتی برای جذب شهروندان ارومیه ای، کوهنوردان و توریست ها

  • کد خبر : 91834
  • 26 دی 1401 - 9:15
سیرداغی؛ فرصتی برای جذب شهروندان ارومیه ای، کوهنوردان و توریست ها
یاز اکو - شهرهایی با جمعیت میلیونی که در نزدیکی شان منطقه کوهستانی دارند در واقع از ظرفیت مناسبی برای تفریح و گردش شهروندان شان، جذب گردشگر و حتی سرمایه گذار برخوردار هستند.

یاز اکو؛ کمال الدین نیک رفتار خیابانی_ شهرهایی با جمعیت میلیونی که در نزدیکی شان منطقه کوهستانی دارند در واقع از ظرفیت مناسبی برای تفریح و گردش شهروندان شان، جذب گردشگر و حتی سرمایه گذار برخوردار هستند.

اورمیه نیز با توجه به وجود سیرداغی در ارتفاعات منطقه غربی شهر، از این شانس بهره مند می باشد. سیرداغی در دو کیلومتری شهر قرار گرفته و قابلیت تبدیل شدن به عنوان قطب گردشگری را دارا می باشد.

ساکنان روستای سیر در دامنه این کوه از ارمنیان تشکیل یافته که کلیسای تاریخی مارسرگیز هم در این روستا واقع شده که در حال حاضر ۵۰ خانوار در آن ساکن می باشند.

کلیسای مارسرگیز که یکی از کوچک ترین کلیساهای جهان بشمار می رود که دارای دو طاق هست که به صورت گهواره ای با تویزه نعلی شکل در دوره ساسانیان و حدود ۱۸۰۰ سال پیش ساخته شده و محل زیارت مسیحیان آشوری می باشد.

سیرداغی همچنین با ارتفاع حدود ۲۳۰۰ متری نزدیک ترین قله به شهر اورمیه بوده و با ویژگی هایی نظیر طبیعت زیبا و بکر- کلیسای تاریخی- چندین کافه و چشمه آب، موقعیت مناسبی برای گردشگران و علاقمندان به طبیعت و بخصوص کوهنوردی را به خود جلب می نماید.

شیب ملایم در مسیر سیرداغی کوهنوردان را می تواند در عرض دو ساعت از روستای سیر به قله ۲۳۰۰ متری مشهور به سیرداغی با مسیری جذاب و چشم نواز برساند. مسیری که همانند بام شهر بوده و می توانید با قرار گرفتن در موقعیت مناسب، منظره چشم نوازی از شهر اورمیه را نیز مشاهده نمایید.

لزوم توجه به امکانات سیرداغی

سیرداغی با توجه به شرایط خاصی که دارد نیازمند توجه می باشد. قله ای که در نزدیک ترین محل به شهر اورمیه قرار گرفته و با توجه به پتانسیل مناسب جذب گردشگران شهری می تواند به منطقه ای جذاب و مناسب برای جذب سرمایه گذاری نیز مبدل شود.

دکتر سلیمی از اساتید دانشگاه که جمعه گذشته در حال صعود به قله سیرداغی بود، می گوید: بیش از ۱۲ سال هست که بصورت مرتب به این کوه می آیم.

وی معتقد هست قبل از توسعه امکانات در این منطقه، فرهنگ سازی برای تمیز نگه داشتن محیط طبیعی سیرداغی و حفاظت از طبیعت بکر آن ضرورت دارد.

آقای ولی زاده، مغازه دار و کوهنورد نیز طی سخنانی بر ایجاد امکانات مناسب برای جذب شهروندان به سیرداغی تاکید کرده و افزود: ایجاد پارکینگ، تعمیر دستشویی هایی عمومی موجود در روستا و رسیدگی به مسیر صعود به قله می تواند در توسعه گردشگری منطقه نقش بسزایی ایفا نماید.

در زمان حضور در قله سیرداغی، تیمی از علاقمندان به پاراشوت نیز حضور داشتند که آنها نیز قله سیرداغی را مکانی مناسب برای چنین فعالیت هایی عنوان کرده و خواستار کمک اداره ورزش و جوانان به توسعه ورزش های همگانی و سایر رشته هایی که می تواند در این منطقه نزدیک شهر، به توسعه و جذب شهروندان ارومیه ای منجر شود، بودند.

شایان ذکر هست که برای تهیه گزارش با چند نفر دیگر از حاضران در سیرداغی صحبت نمودم که همگی بر رسیدگی شهرداری ارومیه و سازمان های ذیربط به منطقه تاکید داشته و خواستار حضور مسئولان مربوطه در منطقه برای مشاهده وضعیت موجود و کاستی ها شدند.

حمایت ادارات و سازمان ها از ورزش سلامتی ساز کوه پیمایی

همانطوریکه اشاره شد وجود کوه در نزدیکی یک شهر، نعمت و موهبتی برای شهروندان آن شهر محسوب می شود.

همچنین ذکر شده که سلامتی و صحت انسان با ورزش و فعالیت بدنی حفظ و تداوم می یابد که مطمئنا یکی از مناسب ترین راه های آن، کوه پیمایی و کوهنوردی می باشد.

با توجه به وجود این نعمت در ارومیه، ضرورت دارد برای کشاندن شهروندان به سیرداغی، برنامه ریزی ها و اقداماتی از سوی ادارات و سازمان ها صورت پذیرد.

ابتدا به ساکن و در اولین قدم اینکار می تواند با حمایت از کارمندان و اعضای خانواده آنها برای حضور در منطقه سیرداغی صورت پذیرد. معتقدم شهروندانی که برای یک بار از این منطقه دیدن نمایند، بعدها خودشان برای استفاده از طبیعت و کوه پیمایی به سیرداغی خواهند رفت.

البته نباید از نقش امکانات و رسیدگی سازمان های ذیربط به منطقه به سادگی بگذریم. طبیعی هست که با ایجاد امکانات مناسب، جذب شهروندان و توریست ها به سیرداغی سرعت بیشتری خواهد گرفت.

سیرداغی، مکانی مهم از لحاظ گردشگری

همانطوریکه ذکر شد منطقه سیرداغی نیازمند توجه مسئولان می باشد. این رسیدگی می تواند از جاده دسترسی منطقه و تعریض آن شروع شده و در ادامه به مواردی نظیر راه اندازی پارکینگ برای خودروها- رسیدگی به مسیر کوه پیمایی- بازسازی و باز کردن توالت های عمومی روستا- کاشتن درخت ها و گل های مناسب در مسیر کوه پیمایی شهروندان- اصلاح محل چشمه آب روستا و چشمه مسیر قله- گذاشتن ظرف های جمع آوری زباله برای کمک به تمیزی منطقه و جمع آوری زباله ها- رسیدگی به کلیسای تاریخی روستا و جذب گردشگران- برگزاری جشنواره هایی در سیرداغی برای شناساندن آن به شهروندان و گردشگران و در نهایت فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست منطقه ختم شود.

همچنین فعالیت های شروع شده برای احداث تله کابین در این منطقه متاسفانه منجر به نتیجه نشده و لذا ضرورت ورود مسئولین شهری برای تکمیل این تله کابین ضرورتی غیر قابل انکار هست چرا که وجود تله کابین می تواند شهروندان و گردشگران زیادی را به منطقه سیرداغی جذب نماید.

در حال حاضر جمعه ها علاقمندان به کوه پیمایی در روستای سیرداغی گردهم می آیند که می توان از این ظرفیت گردشگری در سایر روزهای هفته نیز بهره گیری شود.

ختم کلام اینکه سازمان های مختلفی می توانند در رسیدگی و آبادسازی منطقه نقش ایفا نمایند که در این میان سازمان هایی نظیر شهرداری- میراث فرهنگی و گردشگری- اداره ورزش و جوانان و هیات کوهنوردی می توانند با هماهنگی و تقسیم وظایف، نقش تعیین کننده تری در رسیدگی به منطقه و ایجاد امکانات مناسب برای سیرداغی ایفا نمایند.

در حال حاضر شهروندان و کوهنوردان اغلب جمعه ها در سیرداغی حضور می یابند که امید هست با ورود سازمان های مسئول و رسیدگی به امکانات منطقه، شاهد حضور شهروندان و علاقمندان به کوهنوردی در هر روز از هفته در این مکان مناسب برای گردشگری باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=91834

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});