• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

۳.۶درصد اقتصاد آذربایجان شرقی از شرکت های دانش بنیان تأمین می‌شود

  • کد خبر : 92861
  • 05 بهمن 1401 - 12:15
۳.۶درصد اقتصاد آذربایجان شرقی از شرکت های دانش بنیان تأمین می‌شود
یاز اکو - رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی گفت: ۳.۶ درصد از کل اقتصاد استان آذربایجان شرقی از سوی شرکت های دانش بنیان تأمین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری مهر، سعید جعفری راد در نشست خبری پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در حوزه دانش بنیان تلاش بر آن هستیم تا در چهار سال آینده ۲۰ درصد از اقتصاد استان را به خود اختصاص دهیم گفت: تعداد مراکز رشد به دو دسته تخصصی و غیر تخصصی دسته بندی می‌شوند که منظور از تخصصی مراکز رشدی هستند که در دسته‌های خاص مانند حوزه فولاد، صنایع غذایی و غیره فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در استان آذربایجان شرقی ۲۱ مرکز رشد از جمله شهرستانی و مراکز موجود در تبریز مستقر هستند که قرار بر آن است تا مرکز رشد و کارآفرینی ماشین‌های صنعتی نیز مستقر شود چرا که تبریز از گذشته قطب مکانیک بوده شایسته همچنین مرکزی می‌باشد.

هم چنین وی در خصوص ارائه آمار اظهار کرد: از تعداد شتاب دهنده‌ها شش مورد و نیز در مورد صندوق‌های پژوهش و فناوری مستقر در استان، یکی در تبریز دیگری در جلفا می‌باشد که اخیراً صندوق مناطق آزاد کشور ازجمله کیش، قشم و ماکو یک صندوق دارد که آن نیز در منطقه آزاد تجاری ارس مستقر می‌باشد.

وی افزود: ۴۳۹ شرکت‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری، ۲۳۰ شرکت‌های مستقر در مرکز رشد، ۶۵ شرکت‌های استارتاپ و ۲۷۲ شرکت‌های دانش بنیان در کل استان تا به این لحظه و امید است تا پایان سال جاری به ۳۰۰ مورد در کل استان افزایش یابد که از بین اینها ۸۱ مورد در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند.

حمایت مستقیم پارک از واحدهای فناور حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است

جعفری راد در خصوص حمایت مستقیم نسبت به واحدهای فناور عنوان کرد: حمایت مستقیم پارک نسبت به واحدهای فناور حدود ۳۰۰ میلیارد تومان می‌باشد که آخرین حمایت در هفته پژوهش سال جاری به اعتبار یک میلیارد و دویست هزار تومان صورت گرفت.

وی ادامه داد: فروش خارجی شرکت‌ها سه میلیارد و ۵۹۹ میلیون و ۹۲۸ هزار دلار برآورد شده است که در حوزه تعاملات بین المللی، پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی بسیار فعال بوده که در این خصوص لز سوی وزارت عطف بصورت ویژه مورد تقدیر قرار گرفت.

جعفری راد افزود: امید است در کشور ارمنستان در حوزه it و ict فعالیت‌های خوبی داشته باشیم که در این خصوص حدود ۱۵۰ شرکت بزرگ روسیه بخاطر جنگ حاکم در روسیه به ارمنستان روی آورده اند.

وی با اشاره به اینکه در اکثر کشورهای آسیای میانه نقاط فرهنگی مشترک داریم افزود: در خصوص آسیای میانه به استثنا تاجیکستان به واسطه نقاط مشترک فرهنگی، قصد همکاری با تاجیکستان را داریم که در این خصوص پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به عنوان عضو کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان پذیرفته شده است.

وی اظهار کرد: به علت کاهش تسهیلات پرداخت شده از ناحیه معاونت علمی فناوری ما روی آورده ایم به اینکه خودمان بصورت فعالانه این مسئله را حل کنیم.

جعفری راد خبر داد: طی توافق صورت گرفته با اداره دارایی و مالیاتی استان، قرار بر آن است تا شرکت‌هایی که جدیداً تأسیس شده و مستقر در پارک استان هستند تا زمانی که دانش بنیان شوند از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه برای پارک علم و فناوری

وی از اختصاص یافتن ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه طی سفر ریاست جمهوری اسلامی به آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: طی سفر ریاست جمهوری اسلامی ۴۵۰ میلیارد بودجه برای پارک علم و فناوری اختصاص یافته بود که قرار بر آن بود تا در سه سال آتی ۱۵۰ میلیارد تومان در سال تخصیص پیدا کند اما تا کنون ۱۵ میلیارد از آن مبلغ اختصاص پیدا کرده که در پی این مسئله حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناوری سخت شده است.

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی در بین ۵۱ پارک کشور جز پنج پارک برتر به واسطه میزان فروش، شرایط اقتصادی و تعداد شرکت‌ها منتخب شده است ادامه داد: طی مذاکرات انجام شده قرار بر آن است تا پارک علم و فناوری به مساحت ۲۰۰ هکتار به سمت جاده اتوبان تبریز سهند پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

وی در آخر افزود: رابط پارک علم و فناوری در کشور چین طی توافقنامه امضا شده در شهرک شیائو واقع در ایالت پکن فضایی به متراژ ۱۲۰۰ متر در اختیار شرکت‌هایی که در زنجیره ارزش خود با کشور چین کار می‌کنند قرار داده شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=92861

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});